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J-GLOBAL ID:201001009687503283   Update date: Aug. 18, 2024

Umemoto Takatoyo

ウメモト タカトヨ | Umemoto Takatoyo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (5): エンゲージメント ,  動機づけ調整 ,  CAMI ,  学習方略 ,  動機づけ
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2027 青少年の自己肯定感を高めるセルフケアアプリケーション「LAICA」の開発と効果の検証
  • 2023 - 2026 創造と探究を促進する社会的に共有された調整プロセスの解明
  • 2022 - 2025 授業外学習への動機づけの変化プロセスに基づく自律的な学習支援の提案
  • 2021 - 2024 オンライン学習におけるミクロレベルの自己効力感の影響に関する研究
  • 2020 - 2023 トランジッションを促進する社会的に共有された調整プロセスと学習指導モデルの開発
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Papers (74):
  • Ito, T, Umemoto, T, Nakaya, M. Providing and receiving of autonomy support promotes self-efficacy and value for group activities in university and the workplace. International Journal of Educational Research Open. 2024. 7
  • Ito, T, Umemoto, T, Nakaya, M. Reciprocal path model of autonomous motivation and motivational regulation: Socially shared regulation in intellectual group activities. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2024. 14. 1. 93-107
  • 伊藤崇達, 梅本貴豊. 学習への動機づけの内在化過程の検証-教室をフィールドとした発話分析に基づいて-. 九州大学教職課程研究紀要. 2024. 8. 1-15
  • 中西良文, 梅本貴豊. 教授ストラテジーの異なる学習課題における知識の正確性ならびに知識再構築に対する自己効力感の変化と相互影響過程. 日本教育工学会論文誌. 2024. 47. Suppl. 173-176
  • Umemoto, T, Inagaki, T. Reciprocal relationship between motivation and engagement in out-of-class learning among Japanese undergraduates. Journal of Education and Learning. 2024
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MISC (4):
  • Umemoto, T. Student's Motivation and Self-Regulated Learning in Online Learning. AERA SSRL SIG Times Magazine. 2022. 5. 3. 14-14
  • Umemoto, T. Helping College Students Become More Strategic and Self-Regulated Learners: Learning Strategy Instruction To Enhance Self-Efficacy for Strategy Use. AERA SSRL SIG Times Magazine. 2020. 3. 8. 11-11
  • Umemoto, T. Bruner’s Legacy and His Impact on Education. AERA SSRL SIG Times Magazine. 2019. 2. 6. 11-11
  • 梅本貴豊. 書評「感情的動機づけ理論の展開-やる気の素顔-」. 日本パーソナリティ心理学会 図書紹介. 2013
Books (13):
  • 公認心理師基礎用語集 増補第3版-よくわかる国試対策キーワード-
    遠見書房 2022
  • Blended language learning: Evidence-based trends and applications
    International Association for Blended Learning and Power Learning Solutions 2021
  • エビデンスベースの教育心理学
    ナカニシヤ出版 2020
  • 公認心理師基礎用語集 増補改訂版-よくわかる国試対策キーワード-
    遠見書房 2019
  • 自己調整学習の多様な展開-バリー・ジマーマンへのオマージュ-
    福村出版 2019
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Lectures and oral presentations  (104):
  • Examining the causal model between socially shared regulation of motivation, engagement, and creative performance
    (日本心理学会第88回大会 2024)
  • オンライン学習過程における自己効力感とエンゲージメントの関連-異なる教授ストラテジーによる関連の違い-
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • 大学生における授業外学習の動機づけとエンゲージメントの相互関連
    (日本心理学会第88回大会 2024)
  • 大学生における授業外学習の動機づけと心理的欲求の充足との個人内関連
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • Effect of two types of self-efficacy on engagement of e-learning using different teaching strategies
    (33rd International Congress of Psychology 2024)
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Education (3):
  • 2010 - 2013 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
  • 2008 - 2010 Mie University Graduate School of Education
  • 2004 - 2008 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
Professional career (1):
  • Ph.D. (Nagoya University)
Work history (34):
  • 2023/04 - 現在 Kyoto University of Foreign Studies Institute for Liberal Arts and Sciences Deputy Chair
  • 2023/04 - 現在 Kyoto University of Foreign Studies Institute for Liberal Arts and Sciences Associate Professor
  • 2022/04 - 現在 Kansai University Faculty of Informatics
  • 2020/09 - 現在 Kansai University Faculty of Sociology
  • 2020/04 - 現在 Kansai University Faculty of Societal Safety Sciences
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Committee career (7):
  • 2024/04 - 現在 日本教育工学会 ショートレター増刊号特任編集委員
  • 2023/11 - 現在 日本心理学会 機関誌等編集委員
  • 2023/04 - 2023/09 日本教育工学会 秋季大会実行委員
  • 2019/05 - 2020/02 日本教育工学会 ショートレター増刊号特任編集委員
  • 2018/02 - 2019/01 日本教育工学会 特集号編集委員
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Awards (7):
  • 2021/12 - 九州心理学会 第82回大会 優秀発表賞
  • 2017/04 - 九州女子大学・九州女子短期大学 平成28年度 最優秀教員
  • 2014/10 - 公益財団法人発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞
  • 2013/06 - 東海心理学会 第62回大会 優秀大会発表賞
  • 2013/05 - 日本学生支援機構 特に優れた業績による返還免除(全額免除)
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Association Membership(s) (4):
THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  日本パーソナリティ心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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