Rchr
J-GLOBAL ID:201001042997790123
Update date: Jun. 25, 2024
Tomiyasu Shingo
トミヤス シンゴ | Tomiyasu Shingo
Affiliation and department:
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (5):
kanji
, パターンランゲージ
, 教育史
, 漢文
, 国語科
Research theme for competitive and other funds (16):
- 2024 - 2028 読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証
- 2024 - 2025 中等国語科における学習特性を持つ生徒の基礎読解力を育成する評価問題の開発・検証
- 2022 - 2025 中等国語科における学習特性を持つ生徒の基礎読解力を育成する評価問題の開発・検証
- 2019 - 2023 読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づいた包括的学習支援アプローチの開発
- 2019 - 2022 漢字語彙の運用力を育成するためのカリキュラム開発に関する研究
- 2019 - 2022 作品・分野別漢文教育実践史に基づく漢文教育改善の研究
- 2015 - 2018 The Improvement of Japanese Classes in Secondery School through Diagnostic Assesment Systems of Critical Reading
- 2015 - 2018 Study on the history of Chinese culture education lessons in Japan after Second world war
- 2013 - 2016 Cooperative - the actual draft study on the development of language communication skills for language arts education improvement
- 2013 - 2016 A study for describe strategies using Pattern Languages in Japanese Language Education
- 2012 - 2015 Developmental Study on Assessment System of Productive Reading
- 2012 - 2015 A study on teaching creativity based on the "traditional language culture" education curriculum of elementary and junior high school and senior high school.
- 2010 - 2012 Cooperation Proposal Research on Development of the Language Communication for a Japanese Teaching Improvement
- 2009 - 2011 A Historical Study of the Kanbun Education in Japanese Language Education
- 2007 - 2009 Practical and cooperation research on development of the communications skills for a Japanese educational improvement
- 国語科教育
Show all
MISC (56):
-
TOMIYASU Shingo. Awareness of Kanji in Educational Content: Analyzing Elementary Japanese Textbooks. kokugokakyouiku. 2022. 92. 14-22
-
TOMIYASU Shingo. A Study on the Method of Describing the Structure of Academic Ability Regarding Kanji: Starting from the Examination of the Concept of “Operational Capability”. kokugokakyouiku. 2021. 90. 26-34
-
冨安 慎吾. 漢字に関する学力としての「正しい筆順」についての批判的検討:筆順の学習意義の議論のために. 月刊国語教育研究. 2021. 590. 42-49
-
冨安 慎吾. 教育実習生の事後的省察を支援する方法についての考察-事後指導における協同的な活動の批判的検討を通して-. 国語教育論叢. 2020. 27. 107-121
-
冨安 慎吾. 渡辺春美著『「関係概念」に基づく古典教育の研究-古典教育活性化のための基礎論として-』. 国語科教育. 2018. 84. 73-75
more...
Books (3):
-
初等国語科教育
ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623081974
-
中学校・高等学校 漢文の学習指導 実践史をふまえて
溪水社 2016 ISBN:9784863273689
-
教師教育講座 中等国語教育
協同出版 2014 ISBN:9784319106820
Lectures and oral presentations (30):
-
漢字に関する学習内容についての検討:生態学的意味論の視点から
(全国大学国語教育学会 2022)
-
漢字学習方略に関する体系的記述についての検討
(全国大学国語教育学会 2022)
-
漢字に関する学習内容についての研究:小学校国語教科書の分析を中心に
(全国大学国語教育学会 2021)
-
国語科において形成される漢字観についての検討:「筆順」に関する漢字観を中心に
(全国大学国語教育学会 2021)
-
漢字の運用・学習に影響する漢字観についての検討
(全国大学国語教育学会 2020)
more...
Education (1):
- Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
Return to Previous Page