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J-GLOBAL ID:201001047270581400   Update date: Jan. 30, 2024

Shimada Nozomi

シマダ ノゾミ | Shimada Nozomi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): 授業研究、カリキュラム研究 ,  Teacher Education ,  Teaching and Curriculum Design
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2020 - 2023 カリキュラム・マネジメントの意識化を促す校内研修ワークブックの開発
  • 2020 - 2023 日本における教師のレジリエンス形成に寄与するオンライン学習プログラムの開発
  • 2017 - 2020 Program Development for Building Teachers Resilience of Teachers in Japan
  • 2017 - 2020 カリキュラム・マネジメントにおける学校長の役割のモデル化とポートフォリオの開発
  • 2016 - 2019 Development of Teacher Education Program Based on the Educational Technology Perspective with the Usage of the Handbook as the Main Text
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Papers (10):
  • FUKAMI Toshitaka, KIHARA Toshiyuki, OYANAGI Wakio, SHIMADA Nozomi. Development and Trial of a Course of Building Resilience for Teachers in Japan. Japan Journal of Educational Technology. 2020. 43. 0. 177-180
  • Trial Program for Teacher Educators with Teaching Career to Develop their Ability to Design Action Researches. 2019. 19. 2. 229-236
  • A Study of a Framework of Building Teacher Resilience. 2019. 19. 2. 203-208
  • The multiple roles of head teachers in school-based curriculum development : A study based on theories of curriculum leadership. 2019. 70. 23-41
  • A Case Study of Designing Teacher Education Program by Using Handbook. 2018. 18. 4. 17-22
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MISC (19):
  • The Present Conditions and Problems of the Consultation for School-based Teacher Training Programs by the Supervisors in the Board of Education. 2020. 68. 123-132
  • Development and Trial of a Course of Building Resilience for Teachers in Japan. 2019. 43. 0. 177-180
  • 島田 希, 木原 俊行, 寺嶋 浩介. Improvement of the Rubric on the Role of the Supervisor in a Board of Education for the Sustainable Development of School-Based Practical Researches. 日本教育工学会研究報告集. 2017. 17. 1. 535-542
  • 脇本 健弘, 稲垣 忠, 寺嶋 浩介, 中橋 雄, 島田 希, 堀田 龍也, 坂口 真. Improvement of a Course Program for Teacher Training Facilitator about ICT Utilization : FY 2016 Activities. 日本教育工学会研究報告集. 2016. 16. 3. 21-26
  • 島田 希, 木原 俊行, 寺嶋 浩介. Development of the model on the role of the supervisor in a board of education for the development of school-based practical researches. 高知大学教育実践研究. 2016. 30. 123-134
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Books (3):
  • 教育工学的アプローチによる教師教育-学び続ける教師を育てる・支える-
    ミネルヴァ書房 2016
  • 教師の仕事と求められる力量-新たな時代への対応と教師研究の知見から(分担執筆)
    あいり出版 2011
  • 実践的知機の創造 : 小学校教師の授業研究
    島田希 2009
Lectures and oral presentations  (16):
  • 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の学びの特徴-3つのケースの比較を通じて-
    (日本カリキュラム学会第27回大会 2016)
  • 教師の感情研究と教師教育における諸概念との関係性
    (日本教育方法学会第51回大会 2015)
  • 学校研究の発展に資する教育委員会指導主事の役割モデルの開発
    (日本教師教育学会第25回研究大会 2015)
  • 学校を基盤としたカリキュラム開発における管理的リーダーの役割の多様性-カリキュラム・リーダーシップ論を分析枠組みとして-
    (日本カリキュラム学会第26回大会 2015)
  • メンターのためのリフレクションシートに求められる要件の検討
    (日本教育工学会第30回全国大会 2014)
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Works (5):
  • 『ミドル・リーダーのためのメンタリング・ハンドブック-若手教師支援の充実を目指して』(監修/パナソニック教育財団)
    2012 -
  • パナソニック教育財団・平成23年度先導的実践研究助成「若手教師へのメンタリングを行うミドル・リーダーのためのハンドブックの開発」(代表)
    2011 -
  • 科研費・若手B「ミドル・リーダーによるメンタリングを支援するリフレクションシートの開発」(代表)
    2011 -
  • 科研費・基盤C「小学校教員の力量形成に関する理論的・実証的研究」(分担)
    2010 -
  • 『学校における実践研究を充実させるために-その企画・運営の工夫を学ぶハンドブック』(分担執筆/パナソニック教育財団)
    2010 -
Education (3):
  • 2004 - 2006 Kansai University Graduate School
  • - 2006 Kansai University Graduate School, Division of Letters
  • - 2004 Kansai University Graduate School, Division of Letters
Professional career (1):
  • Ph.D. (Knowledge science) (Japan Advanced Institute of Science and Technology)
Work history (3):
  • 2016/04/01 - 現在 Osaka City University Graduate School of Literature and Human Sciences Human Behavioral Sciences Course Associate Professor
  • 2010/04 - 2016/03 Kochi University Faculty of Education, Center for Educational Research and Teacher Development
  • 2008/04 - 2010/03 Shinshu University Faculty of Education
Committee career (2):
  • 2013/04 - 2016/03 国立大学教育実践研究関連センター協議会 役員
  • 2009/07 - 2013/06 日本教育工学会企画委員会委員
Association Membership(s) (6):
日本教育学会 ,  The Japanese society for curriculum studies ,  National association for the study of educational methods ,  Japan society for educational technology ,  The Japanese society for the study on teacher education ,  World association of lesson studies
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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