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J-GLOBAL ID:201001074444363870   Update date: Jan. 30, 2024

Honda Masahiro

ホンダ マサヒロ | Honda Masahiro
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Homepage URL  (1): http://www2.hak.hokkyodai.ac.jp/honda/
Research field  (2): Clinical psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (6): 集団社会的スキル訓練(ソーシャルスキル教育) ,  援助評価 ,  援助要請・被援助志向性 ,  group social skills training(social skills education) ,  evaluations of help ,  help-seeking
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2020 - 2024 Development both the outcome measure for interventions of help-seeking and the intervention program forcused on optimal and functional help-seeking.
  • 2020 - 2024 いじめ被害児童生徒の援助要請に焦点を当てた教師用「いじめ研修プログラム」の開発
  • 2018 - 2023 学校危機予防教育におけるスクールリーダーとチームの在り方に関する研究
  • 2016 - 2020 Exploring excessive help-seeking and development the intervention program.
  • 2016 - 2020 A development of an educational cartoon website based on help-seeking orientation among child victims of bullying
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Papers (16):
  • Satoru Nagai, Masato Kimura, Masahiro Honda, Toshiharu Iida, Haruhisa Mizuno. Gender Differences in Help-Seeking: A Meta-analysis of Japanese Studies, Including Unreported Data1. Japanese Psychological Research. 2023
  • HONDA Masahiro, NAGAI Satoru. Study about Optimality of Help-Seeking and Help-Seeking Preferences Among Adolescents and Adults. Japanese Journal of Counseling Science. 2020. 53. 1. 1-11
  • YAMAGUCHI Toyokazu, MIZUNO Haruhisa, HONDA Masahiro, ISHIKUMA Toshinori. The Effect of School Management on Team Support System, Psychologist Utilization, and Team Support Behaviors. Japanese Journal of Counseling Science. 2019. 52. 1. 33-46
  • Mizuno Haruhisa, Kimura Masato, Iida Toshiharu, Nagai Satoru, Ishikawa Shin-ichi, Hida Noriko, Fujita Hiroyasu, Honda Masahiro, Ito Minako, Yamamoto Hiroki. Help-Seeking Perspectives for Counseling Practices. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2019. 83. SS-054-SS-054
  • 水野 治久, 本田 真大, 永井 智. 学校領域における援助要請研究の個別事例への応用 援助要請のカウンセリングの構築に向けて. 日本心理学会大会発表論文集. 2015. 79回. SS(15)-SS(15)
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MISC (29):
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Lectures and oral presentations  (44):
  • 適応に寄与する援助要請行動を促進する介入法の開発(1) -プログラムの作成と大学院生を対象とした効果研究-
    (日本行動療法学会第36回大会 2010)
  • 中学生の援助要請行動後の反応の類型と特徴-援助評価による類型化-
    (日本カウンセリング学会第43回大会 2010)
  • 子育てにおける3世代の相互作用とその心理的影響-高齢者,両親,子どもへの影響-
    (日本心理学会第74回大会 2010)
  • 子どもたちの実態に合わせたソーシャルスキル教育の展開-実践上の工夫点-
    (日本カウンセリング学会第43回大会 2010)
  • 高等学校における一次的援助サービスとしての心理教育プログラムの実践
    (日本学校心理学会第12回大会 2010)
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Works (2):
  • Investigation of the factor structure model for the Help-Seeking Skills Scale for Adolescents: towards the development of preventive education through group social skills training to promote the use of consulting services.
    2010 -
  • 中学生の援助要請行動から適応に至る過程の検討と予防的介入法の開発
    2008 - 2010
Education (6):
  • - 2009 University of Tsukuba
  • - 2009 University of Tsukuba
  • - 2006 University of Tsukuba
  • - 2006 University of Tsukuba
  • - 2004 University of Tsukuba Second Cluster of Colleges, College of Human Sciences
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Professional career (3):
  • Ph.D.(Psychology) (University of Tsukuba)
  • Ph.D. (Psychology) (University of Tsukuba)
  • 博士(心理学) (筑波大学)
Work history (11):
  • 2009 - 2010 (臨床活動)茨城県立結城第二高等学校 非常勤講師(科目:「心理学II」,ストレスマネジメント教育・ソーシャルスキル教育などの実施)
  • 2009 - 2010 (臨床活動)筑波大学 非常勤相談員
  • 2009 - 2010 筑波大学 日本学術振興会特別研究員PD
  • 2007 - 2010 (臨床活動)筑波大学附属病院 心理検査スタッフ
  • 2010 - - 北海道教育大学 専任講師
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Awards (1):
  • 2009 - 筑波大学大学院人間総合科学研究科ヒューマン・ケア科学専攻長賞
Association Membership(s) (11):
北海道臨床心理士会 ,  北海道教育大学函館人文学会 ,  北海道教育大学函館学校教育学会 ,  日本臨床心理士会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本心理学会 ,  日本児童青年精神医学会 ,  日本行動療法学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本学校心理学会 ,  日本カウンセリング学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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