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J-GLOBAL ID:201001075826663331   Update date: Jun. 04, 2024

HAYASHI Yuko

ハヤシ ユウコ | HAYASHI Yuko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Education - general ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (1): 多文化保育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2021 - 2025 多文化保育における保育者の「困り感」改善モデル構築:人材育成・方法・ネットワーク
  • 2020 - 2023 Development of cooperative programs connecting with families and infant-nurseries to promote the improvement of the quality of family and institutional nurturing.
  • 2019 - 2020 多文化保育とその研修に関する実態研究~保育者の困り感に注目して
  • 2010 - 2012 Quality of Early Childhood Education and Care from the perspective of a Teacher, Children, and Parents. an Qualitative Analysis of Preschool Records and Narratives of Parents-
Papers (25):
  • 多様な文化的背景をもつ子どもの保育における園と家庭とのパートナーシップ構築の課題と可能性. 神戸松蔭女子学院大学研究紀要. 2024. 5. 83-95
  • 幼稚園における多文化保育の現状と課題-研修・方法・ネットワークに着目してー. 日本比較文化学会「比較文化研究」NO.154. 2024
  • 保育者の見解から見る多文化保育における困り感の文脈. 神戸松蔭女子学院大学研究紀要. 2023. 4. 193-204
  • 保育者養成校の多文化保育に関する教育の現状と課題. 保育者養成教育研究. 2023. 7
  • オーストラリアの保育指針にみる多文化保育における家庭との連携. 神戸松蔭女子学院大学教職支援センター年報. 2022. 7. 24-35
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MISC (5):
  • 多文化保育とその研修に関する実態研究:保育者の「困り感」に注目して(2019年度保育者養成協議会学術研究助成研究). 2020
  • オーストラリアにおける多文化保育の制度的枠組みと実践. 社会福祉学部論集. 2020. 16. 79-93
  • 林 悠子. オーストラリアの「学びの枠組み」(The Early Years Learning Framework for Australia)から見る改定保育所保育指針 (特集 改定「保育所保育指針」・改訂「幼稚園教育要領」を読み解く). 季刊保育問題研究. 2017. 286. 33-48
  • 林 悠子. 保育者の質を生み出すリーダーシップ : 主任保育者への期待 (特集 主任保育者の役割と職員集団). 季刊保育問題研究. 2016. 282. 8-23
  • 高櫻 綾子, 林 悠子, 福原 昌恵, 柴崎 正行. 保育学の論文にどう取り組むか(編集常任委員会企画ワークショップ,(1)講演・対談・シンポジウム等要旨,1.第64回大会の開催,平成23年度事業概要,1.日本保育学会の状況,第3部 保育の歩み(その2)). 保育学研究. 2011. 49. 3. 317-318
Lectures and oral presentations  (19):
  • 日本における多文化保育の現状と課題~国内保育施設・養成校調査の結果から~
    (2023)
  • 保育者養成教育における多文化 保育に関する現状と課題
    (日本保育者養成教育学会第6回大会 2023)
  • The Current Situation of ECEC for Children from Diverse Cultural Backgrounds in Japan - -From the perspective of children’s language development,
    (Korea Institute of Child Care and Education Conference of the Korean Association for Multicultural Education 2022)
  • 日本における多文化保育の現状と課題~国内保育施設・養成校調査の結果から~
    (日本保育学会第75回大会 2022)
  • Current Conditions and Issues of Transition from Kindergarten to Nintei-kodomoen(Integrated ECEC Center
    (2021)
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Education (3):
  • - 2010 Osaka Prefecture University
  • - 2007 Osaka Prefecture University
  • - 1994 Osaka Prefecture University
Professional career (1):
  • 修士(社会福祉学) (大阪府立大学大学院)
Awards (1):
  • 2010 - 日本保育学会 日本保育学会研究奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本保育学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  OMEP日本委員会 ,  日本保育者養成教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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