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J-GLOBAL ID:201101003820472581   Update date: Mar. 30, 2024

kato Naoki

カトウ ナオキ | kato Naoki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (3):
  • Tokyo Gakugei University  Research and Development of Collaborative Education Practices (Master'sCourse)   Professor
  • Tokyo Gakugei University  Infomatics Education   Professor
  • Tokyo Gakugei University  Organization for Innovative Development of Educational Human Resources 
Homepage URL  (1): https://iml.u-gakugei.ac.jp/
Research field  (3): Human interfaces and interactions ,  Learning support systems ,  Science education
Research keywords  (37): ICT活用 ,  データ活用力 ,  情報活用能力 ,  教育データ ,  教育データ可視化 ,  情報科教育 ,  実物投影機 ,  learning history data ,  学習者用コンピュータ ,  teaching support with ICT ,  電子黒板 ,  learning support with ICT ,  programming education ,  digital textbook ,  computerization of education ,  タッチ入力 ,  pen-based computing ,  ユーザインタフェース ,  教育工学 ,  一斉授業 ,  計算機システム ,  情報収集 ,  協同学習 ,  手書き ,  遠隔授業 ,  教育 ,  協調学習 ,  ヒューマンインタフェース ,  電子ノート ,  情報共有 ,  野外 ,  地図 ,  位置情報 ,  可視化 ,  GPS ,  地理情報システム ,  学校支援
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2021 - 2025 Systematization of competencies to be cultivated in programming education and development of a curriculum based on these
  • 2020 - 2024 小学校における実証実験を通した新聞作成システムの開発
  • 2022 - 2023 デジタルドリルの学習履歴の可視化及びより効果的な活用法の探求
  • 2022 - 2023 学習進捗・理解度把握ツールの実現に向けた研究
  • 2022 - 2023 「学習者用デジタル教科書・教材」の活用方法と学習成果等との関係性の検証
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Papers (106):
  • Proposal and development of interfaces to visualize the operation history of digital textbooks and teaching materials for learners. IPSJ SIG Technical Reports. 2023. 2022-CE-169. 1. 1-9
  • A development of seat position estimate method using markers attached to the ceiling. IPSJ SIG Technical Reports. 2023. 2022-CE-169. 2. 1-8
  • Proposal for a voice-based reminder system to support children who frequently forget things. IPSJ SIG Technical Reports. 2023. 2022-CE-168. 15. 1-8
  • Proposal and Prototype of The Reading Aloud Learning System to Support Fluency Improvement. IPSJ SIG Technical Reports. 2022. 2022-CE-166. 4. 1-8
  • Proposal and development of a health observation support system for noticing children's physical and mental signs. IPSJ SIG Technical Reports. 2022. 2022-CE-164. 24. 1-8
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MISC (42):
  • 加藤直樹,谷川航. デジタル教科書の活用で国語の学びはどう変わるか. 国語教育. 2022. 866. 26-29
  • 加藤直樹,谷川航. 学習者用デジタル教科書の姿-理科の学びを強化する機能を中心に-. 理科の教育. 2021. 834. 5-8
  • 加藤直樹. 学習者用デジタル教科書の姿とその活用 〜はじめに〜. 学習情報研究. 2020. 277. 10-11
  • 加藤直樹. 書くことに着目した学習者用デジタル教科書の開発研究. 学習情報研究. 2019. 267. 36-39
  • 加藤直樹. 再考:タブレット端末とデジタル教科書. 学習情報研究. 2018. 260
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Patents (1):
  • 手書きデータ生成装置、方法およびプログラム
Books (10):
  • GIGAスクール・1人1台端末に対応! 小学校国語「学習者用デジタル教科書」徹底活用ガイド
    明治図書出版 2021 ISBN:9784183379115
  • たのしい理科 6 年指導書研究編
    大日本図書 2020
  • たのしい理科 3年〜6年
    大日本図書 2020
  • 小学校におけるプログラミング教育の理論と実践
    学文社 2019 ISBN:9784762028953
  • アクティブ・ラーニング時代の古典教育
    東京学芸大学出版会 2018 ISBN:9784901665513
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Lectures and oral presentations  (94):
  • 星空ビジョン:星空を介したコミュニケーションを可能とするHMD を用いたツールの開発
    (インタラクション2022 2022)
  • 児童が書いた文章の内容把握を支援するインタフェースの提案
    (インタラクション2022 2022)
  • 「忘れっぽい」児童を支援する音声を用いたリマインダーシステムの提案
    (情報処理学会第84回全国大会 2022)
  • フォーメーションダンスの一人練習を可能とする支援システムの開発
    (情報処理学会第84回全国大会 2022)
  • 学習者デジタル教科書の操作履歴可視化ツールの試作
    (情報処理学会第84回全国大会 2022)
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Education (3):
  • 1995 - 1998 Tokyo University of Agriculture and Technology
  • 1993 - 1998 Tokyo University of Agriculture and Technology Graduate School, Division of Engineering
  • 1989 - 1993 Tokyo University of Agriculture and Technology Faculty of Engineering
Professional career (1):
  • Doctor(Engineering) (Tokyo University of Agriculture and Technology)
Work history (12):
  • 2021/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Professor
  • 2005/09 - 現在 東京農工大学 農学部 非常勤講師
  • 2007/04 - 2021/03 Tokyo Gakugei University
  • 2014/09 - 2015/03 首都大学東京 非常勤講師
  • 2004/04 - 2007/03 Tokyo Gakugei University
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Committee career (20):
  • 2022/11 - 文部科学省委託事業 令和4年度学習指導要領コードの利活用に関する調査研究事業 専門家分科会 メンバー
  • 2022/09 - デジタル庁委託事業 教育における広域なデジタルコンテンツの利活用環境の整備に向けた調査研究~デジタルコンテンツの利活用環境のプロトタイプ作成のための調査~ 有識者会議 委員
  • 2022/05 - 文部科学省委託事業 学習者用デジタル教科書のクラウド配信等の設計に関する検証事業 有識者会議 主査
  • 2022/05 - 青梅市立霞台小学校学校運営連絡協議会 委員
  • 2021/06 - 2022/03 文部科学省委託事業 学習者用デジタル教科書のクラウド配信に関するフィージビリティ検証事業 有識者会議 主査
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Awards (1):
  • 2020/10 - ヒューマンインタフェース学会 ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム優秀発表賞 授業感想文の内容把握を支援するインタフェースの提案〜感想文の内容とそれを介した児童の繋がりの把握のために〜
Association Membership(s) (6):
Japanese Society for Information and Systems in Education ,  日本教育工学会 ,  日本教育支援協働学会 ,  AI時代の教育学会 ,  Human Interface Society ,  Information Processing Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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