Rchr
J-GLOBAL ID:201101022695575793
Update date: May. 24, 2023
Shigeta Katsusuke
シゲタ カツスケ | Shigeta Katsusuke
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL (1):
https://nrid.nii.ac.jp/ja/nrid/1000040451900/
Research field (2):
Educational technology
, Educational technology
Research keywords (23):
Blended Learning
, Hybrid Learning
, Learning Assessment
, MOOC
, Open Educational Resources
, Open Education
, Educational Technology
, キャリア形成
, オープン教材
, 大学初任教員
, SNS
, 相互扶助コミュニティ
, OER
, 自己管理学習
, LPS
, KPI
, Estimator
, 無線LAN
, 超鏡
, 教学IR
, ダッシュボード
, 教育情報
, 教授学習支援システム
Research theme for competitive and other funds (13):
- 2023 - 2026 ハイブリッド型授業デザイン支援によるデータ駆動型教育改善プラットフォームの構築
- 2020 - 2023 Development of the methods to improve OER using the learning log and the portal site for learning support
- 2019 - 2022 Development and Evaluation of Self-Tailored Educational Portal System for Students' Extracurricular Learning
- 2019 - 2022 Knowledge-structure-reconstruction approach for knowledge-acquisition with knowledge-utilization-oriented videos
- 2016 - 2019 Development and Evaluation of Student-Centered Enrollment System: Data-Assisted Advising Functions
- 2016 - 2019 The Development of Anonymization Tool for Educational Data
- 2015 - 2019 Development and assessment of methodology to improve learning materials and educational strategy based on learning data from MOOC
- 2013 - 2016 Building "University Education Commons" for the Advancement of Higher Education Improvement and the Promotion of Educational Inovation
- 2013 - 2016 Development and Evaluation of IR Dashboard System for Students
- 2012 - 2015 Development of the Hybrid Support System to encourage dialogue to bring relief for beginning teachers
- 2010 - 2011 Development of the Hybrid Support System to Bring Relief and Avoid Burnout for Beginning Teachers
- 2007 - 2010 Development of wireless and optical fiber information network for educational support
- 2008 - 2009 Development and Assessment of the Hybrid Support System to Bring Relief for Beginning Teachers in Higher Education
Show all
Papers (37):
-
Yuko Yoshida, Tomoko Uno, Hiroaki Tanaka, Itsuka Hakosaki, Katsusuke Shigeta, Rika Yano. Cognitive changes with psychomotor skill acquisition through blended learning among nursing students: A qualitative study. Nurse Education in Practice. 2022. 65. 103486-103486
-
坂本亘, 杉浦真由美, 重田勝介. MOOC受講後の学習継続に影響を与える要因の分析. 日本教育工学会論文誌. 2022. 46. Suppl
-
杉浦真由美, 重田勝介. ブレンド型授業の設計を支援する教員研修プログラムの開発. 日本教育工学会論文誌. 2022. 46. 4
-
SHIGETA Katsusuke. The Prospect of Open Education After COVID-19. Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics. 2021. 33. 4. 111-116
-
Takeshi Matsuda, Yuuki Watanabe, Katsusuke Shigeta, Nobuhiko Kondo, Hiroshi Kato. Factors Affecting University Students' At-home Learning during the COVID-19 Pandemic: Implications for a Student Support System. International Journal for Educational Media and Technology. 2021. 15. 1. 56-66
more...
MISC (18):
-
重田 勝介, 渡辺 智暁. 対談 OERとMOOCが提起した課題と可能性-特集号 2030年代のデジタル学習論 : 教育DXの構想と実践 ; 教育のDX(構造的変革)に向けて. 智場. 2022. 124. 20-33
-
重田 勝介, 杉浦 真由美. 特集2 【2号連続特集】どうする? どうなる? 2021年の継続教育計画 ウィズコロナ時代の人材育成を考える(後編) 【インタビュー】学習者の主体的学びを導く「ブレンド型学習」-集合研修,OJTとeラーニングの融合による継続教育の再構築. 看護管理. 2021. 31. 1. 42-47
-
山口 悦司, 山本 佳奈, 重田 勝介. 学習科学のためのオープンエデュケーション : NAPLeS Webinar Seriesの教材事例の分析-Open Education for Learning Sciences : Case Analysis of Learning Materials of NAPLeS Webinar Series-ICTを用いた学習環境の構築/一般. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2019. 19. 1. 339-343
-
林雄介, 三谷直裕, 重田勝介, 児玉洋祐, 平嶋宗. 概念マップ作成の自己説明としての命題-映像区間対応付け演習の設計・開発. 情報処理学会研究報告(Web). 2019. 2019. CLE-28
-
重田 勝介. "Peta-gogy" for Future:Proposal of "Open Pedagogy". 情報処理. 2018. 59. 7. 627-627
more...
Books (6):
-
デジタルアーカイブ・ベーシックス 知識インフラの再設計
勉誠出版 2022 ISBN:9784585303015
-
Handbook for Online Learning Contexts: Digital, Mobile and Open
Springer, Cham 2021 ISBN:9783030673499
-
オープンエデュケーション
東京電機大学出版局 2014 ISBN:450162910X
-
ネットで学ぶ世界の大学 MOOC入門
実業之日本社 2014 ISBN:4408331139
-
MOOC -大学の革命-
日経BP社 2013
more...
Lectures and oral presentations (89):
-
Rebuilding method : Developing the couse design strategy for blended learning with interactive toolkit
(OLC Innovate 2023 2023)
-
Technology Acceptance Model: Current Scenario of Open Education in Japan
(Open Education for Better World 2022)
-
OERの改善理由を記録するMoodleプラグインの開発
(日本教育工学会2022年秋季全国大会 2022)
-
MOOC受講後の学習継続に影響を与える要因の分析
(日本教育工学会研究報告集 2021)
-
Pedagogical Approach for Digital Literacy Education Utilizing OER
(Open Education Conference 2021 2021)
more...
Professional career (1):
Work history (6):
Awards (3):
- 2022 - 北海道大学 エクセレント・ティーチャーズ(令和3年度) 授業名:大学生のためのデジタルリテラシー入門
- 2014 - 日本教育工学会 研究奨励賞
- 2009/08 - Fulbright Japan Fulbright Scholarship Researcher Program The Study of Effective Methods to Share and Reuse Open Educational Resources
Return to Previous Page