Rchr
J-GLOBAL ID:201101027150887064   Update date: Feb. 01, 2024

Matsushima Hideaki

Matsushima Hideaki
Affiliation and department:
Job title: Associate professor
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/ja/r/00363961
Research field  (3): Clinical psychology ,  Sociology of education ,  Educational psychology
Research keywords  (15): 生徒指導 ,  対話 ,  教育相談 ,  警察 ,  学校 ,  スクールカンセラー ,  学校とのつながり ,  反社会的行動 ,  連携・協働 ,  少年非行 ,  リジリアンス ,  ナラティヴ ,  質的研究 ,  ナラティブ ,  学校臨床
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2018 - 2021 逆境にある子どものレジリエンスを育てる場としての「放課後児童クラブ」の改善策
  • 2012 - 2015 the observational study of school connectedness for delinquent junior high school students
  • 2009 - 2010 Development of an assessment system to promote school. police collaboration in managing juvenile delinquency
  • 2008 - 2010 Repeat offender prevention program for delinquent juvenile with developmental disorders
  • 2008 - 2009 多文化横断ナラティヴ・フィールドワークによる臨床支援と対話教育法の開発
Show all
Papers (35):
MISC (18):
  • 学校臨床でであう秘密と嘘 : いじめ,虐待事例を中心に-Secrets and lies encountered in school counseling : Focusing on cases of bullying and child abuse-特集 家族支援と秘密と嘘. 2021. 38. 3. 249-254
  • 東海林 麗香, 半澤 礼之, 岡田 有司, 小田 雄仁, 松嶋 秀明, 保坂 亨. ローカリティから考える教師の発達-地域間移動と学校間異動に焦点を当てて. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 130
  • 松嶋 秀明. 【公認心理師のための職場地図】学校・教育領域 学校(小学校、中学校、高等学校). 臨床心理学. 2018. 18. 4. 410-411
  • 田中 俊明, 松嶋 秀明. 精神看護学実習に学生が抱く不安や偏見についての文献検討. 人間文化 : 滋賀県立大学人間文化学部研究報告. 2017. 43. 37-45
  • 松嶋 秀明. 学校現場の今日的問題を教育心理学的視点から考える 認知行動療法の可能性 反社会的な問題行動をおこす生徒と学校とのつながり. 日本認知・行動療法学会大会プログラム・抄録集. 2016. 42回. 75-75
more...
Books (26):
  • これからの教師研究~20の事例にみる教師研究方法論
    東京図書 2021 ISBN:4489023626
  • 地域と協働する学校 中学校の実践から読み解く思春期の子どもと地域の大人のかかわり
    福村出版 2021 ISBN:4571101937
  • Educating adolescents around the globe : becoming who you are in a world full of expectations
    Springer 2020 ISBN:3030378993
  • 少年の「問題」/「問題」の少年-逸脱する少年が幸せになるということ
    新曜社 2019 ISBN:478851642X
  • 教師として考えつづけるための教育心理学: 多角的な視点から学校の現実を考える
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:4779512921
more...
Lectures and oral presentations  (8):
  • Dialogic construction of Collaborative care in school
    (Narrative in Mental Health Care: Applications in Therapy and Training 2009)
  • いかに「うまくいかない」校内連携は維持されるか-学校心理臨床場面の分析から-
    (日本心理学会第73回大会 2009)
  • Dialogic construction of Collaborative culture in school
    (2nd ISCAR conference 2008)
  • コーディネーターは協働プロセスをいかに語るか: 教育相談/生徒指導のナラティブな探求
    (日本発達心理学会第18回大会? 2008)
  • 教育相談体制の構築過程のエスノグラフィー
    (日本家族研究・家族療法学会第24回大会 2007)
more...
Professional career (1):
  • Ph.D (Education)
Work history (3):
  • 2014/04 - 現在 The University of Shiga Prefecture School of Human Cultures Department of Human Relations Studies Professor
  • 2008 - 2013 The University of Shiga Prefecture School of Human Cultures Department of Human Relations Studies Associate Professor
  • 2003/04 - 2008/03 The University of Shiga Prefecture School of Human Cultures Department of Human Relations Studies Lecture
Association Membership(s) (7):
The International Society for Cultural and Activity Research ,  American Educational Research Association ,  日本教育心理学会 ,  日本家族研究・家族療法学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page