Rchr
J-GLOBAL ID:201101027180418328   Update date: Feb. 01, 2024

Nakajima Koji

ナカジマ コウジ | Nakajima Koji
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (3): 学習課題分析図 ,  ARCSモデル ,  インストラクショナル・デザイン
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2027 Development of an online learning program to support lifelong learning assistance for nurses who are responsible for community health care in the new normal era
  • 2022 - 2025 Construction of a systematic curriculum model that contributes to data science education at private universities
  • 2021 - 2024 国境を越えた「仮想反転授業」による留学前教育に関する実証研究
  • 2018 - 2022 学科レベル適用型学習目標構造化システムと学科ポリシー充足度測定ツールの開発
  • 2014 - 2018 Construction and practice of e-portfolio system to support skill improvement in lifelong learning
Show all
Papers (7):
  • 中嶌康二. 情報モラル教育の実効性を高めるための教授方略についての考察. 関西国際大学紀要. 2021. 22. 109-120
  • 中嶌康二, 山下泰生, 上原昭三, 谷口一也. 小学校におけるプログラミング教育実施のための教員支援方略についての考察. 関西国際大学教育総合研究叢書. 2019. 13. 1-12
  • 中嶌康二, 西田知博. 学習意欲と学習成果の改善方策を統合的に策定するためのWeb支援ツールの開発. 関西国際大学教育総合研究叢書. 2018. 11. 93-106
  • Shirakawa, Y, Kamiya, Y, Nakajima, K. Measurement of Effectiveness of Applying Instructional Design in a Teaching Material of Information Literacy. Educational Information Research. 2015. 30. 3. 61-70
  • 中嶌 康二. 学習意欲を高めるARCS モデルの拡張と実践利用に関する研究. 熊本大学大学院社会文化科学研究科教授システム学専攻博士後期課程学位論文. 2014
more...
MISC (4):
  • 白川 雄三, 中嶌 康二. 4C3 インストラクション・デザインによる「情報リテラシー教材」の教育効果について(一般研究 高等教育の情報教育2,教育情報のイノベーション~デジタル世代をどう導くか~). 年会論文集. 2011. 27. 322-323
  • 白川 雄三, 中嶌 康二. 4I4 「情報リテラシー教材」利用におけるLMSの活用について((一般研究4)遠隔教育,教育の原点に光を当てる~乱流の中の本流を見出す~). 年会論文集. 2010. 26. 310-311
  • Koji Nakajima, Hiroshi Nakano, Fujio Ohmori, Katsuaki Suzuki, Toshihiro Kita. An Instructional Design Based Checklist for e-Learning Supporters in Higher Education. The 6th Kumamoto University Forum. 2008. 40-41
  • Lectures from abroad through online tools: technology as a tool. Journal of multimedia aided education research. 2006. 3. 1. 43-54
Books (3):
  • 情報時代の学校をデザインする: 学習者中心の教育に変える6つのアイデア
    北大路書房 2018 ISBN:4762830070
  • インストラクショナルデザインの理論とモデル
    北大路書房 2016 ISBN:9784762829147
  • 学習意欲をデザインする-ARCSモデルによるインストラクショナルデザイン
    北大路書房 2010 ISBN:9784762827211
Lectures and oral presentations  (28):
  • 学習課題分析図作成のための「課題分析図」の提案と教員支援方略の考察
    (第37回日本教育工学会全国大会 2020)
  • 新人看護師に求められる情報活用能力の修得を目標とした看護学生向け看護情報学の教育評価
    (第20回日本医療情報学会学術大会 2019)
  • 学習目標の構造化作業における有効な教員支援の方略に関する考察
    (第35回日本教育工学会全国大会 2019)
  • 看護基礎教育において「看護情報学」が扱う学習項目と授業構成の提案
    (2018)
  • 学科レベル適用型学習目標構造化システムの設計についての考察
    (日本教育工学会 2018)
more...
Professional career (2):
  • Ph.D. (Kumamoto University)
  • Master (Instructional Systems) (Kumamoto University)
Committee career (1):
  • 2019/12 - 現在 日本教育工学会 大会企画委員会 委員
Association Membership(s) (4):
大学教育学会 ,  情報処理学会教育学習支援情報システム研究会(CLE) ,  日本教育工学会 ,  教育システム情報学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page