Rchr
J-GLOBAL ID:201101042805934183   Update date: Oct. 20, 2024

Arai Noriko

アライ ノリコ | Arai Noriko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
Research field  (13): Software ,  Educational psychology ,  Intelligent informatics ,  Education - general ,  Educational technology ,  Educational technology ,  Information theory ,  Intelligent informatics ,  Information theory ,  Applied mathematics and statistics ,  Basic mathematics ,  Educational technology ,  Intelligent informatics
Research keywords  (20): Cognitive Science ,  Reading ,  Knowledge Sharing ,  SDGs ,  Computer Algebra ,  教育工学 ,  Artificial Intelligence ,  Science of Science and Innovation Policy ,  Foundations of Mathematics ,  Mathematical Logic ,  Internet ,  Web-Based Education ,  Computer Supported Collaborative Working ,  Computer Supported Collaborative Learning ,  Proof Theory ,  Open Source Software ,  Collaborative Learning ,  e-ラーニング ,  Automated Theorem Proving ,  Information Sharing
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2021 - 2026 Literacy Test
  • 2017 - 2022 研究IRハブ実現のための関連施策パッケージ
  • 2016 - 2021 Development of Reading Skill Test to Diagnose Learners' Basic Language Skills and Cognitive Traits
  • 2011 - 2021 Can an AI Get Into the University of Tokyo?
  • 2013 - 2016 "Maizo"-Data Chemistry: Molecular Discovery from Chemical Big Data
Show all
Papers (88):
  • Noriko Arai, Shingo Sugawara, Takuya Matsuzaki. Misconception about Zero: How Difficult it is to Overcome. The Proceedings of the 15th International Congress on Mathematical Education (ICME-15). 2024
  • Noriko Arai, Teiko Arai, Naoya Todo, Shingo Sugawara, Hidenao Iwane, Takuya Matsuzaki, Koken Ozaki. Item Response Theory in Action: Developing a Diagnostic Test for Mathematical Definition Reading Skills. The Proceedings of the 15th International Congress on Mathematical Education (ICME-15). 2024
  • Noriko H. Arai, Teiko Arai, Naoya Todo, Takuya Matsuzaki, Miwa Inuzuka, Shingo Sugawara, Koken Ozaki. Syntactic Processing Skills: Engine for Acquiring Knowledge. Proceedings of the 45th Annual Cognitive Science Society Meeting (CogSci 2023), poster. 2023
  • Noriko H. Arai, Ryuji Masukawa, Hiroshi Miyashita. Designing Researchmap: A Revolutionary Scholar Support Platform Achieved Through Human-AI Collaboration. Proceedings of the 2023 IEEE 6th International Conference on Knowledge Innovation and Invention, ICKII 2023. 2023. 367-371
  • 犬塚 美輪, 川原 名見, 新井 紀子. 小学生の視写スキルと誤りの分析(1)-視写スコアの学年変化. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 224
more...
MISC (172):
  • 新井 紀子. INTERVIEW 未熟な技術がもたらすリスクを背負う覚悟があるか-ChatGPT 仕事術革命 ; 始まるビジネス活用. 週刊東洋経済. 2023. 7108. 74-75
  • 新井紀子. AIに負けない読解力を. 文藝春秋. 2023
  • 新井紀子. 土を耕す. 教室の窓. 2023. 68. 2-3
  • 新井 紀子. 巻頭インタビュー 国立情報学研究所 教授 一般社団法人教育のための科学研究所 代表理事・所長 新井紀子(あらいのりこ)さん(後編)これからの時代を生き抜くには「読解力」を高めることが重要. 学校事務. 2022. 73. 9. 5-8
  • 新井紀子. 日本のモノづくり 想像力働かせた「コトづくり」を. 朝日新聞. 2022
more...
Books (52):
  • 生き抜くための数学入門
    新曜社 2021 ISBN:9784788516618
  • ハッピーになれる算数
    新曜社 2021 ISBN:9784788516601
  • IT超初心者のためのedumap活用スピードガイド : edumap公式マニュアル
    近代科学社 2020 ISBN:9784764906167
  • AIに負けない子どもを育てる
    東洋経済新報社 2019 ISBN:4492762507
  • 日本を殺すのは、誰よ!
    東邦出版 2018 ISBN:4809416151
more...
Lectures and oral presentations  (460):
  • 生成AIの教育に及ぼす影響について
    (初等中等教育段階における生成AIの利活用検討会議 2024)
  • シン読解力:学習言語の読解力が学力を左右する
    (日本教育学会第83回大会 2024)
  • How to Solve Math Problems without Talent
    (36th International Conference on Computer Aided Verification (CAV2024) 2024)
  • Misconception about Zero - How Difficult it is to Overcome -
    (The 15th International Congress on Mathematical Education 2024)
  • 『利用者がどれくらい辞書を正しく読めているか』を辞書編集者にフィードバックする仕組みの構築
    (語彙・辞書研究会 第65回 研究発表会 2024)
more...
Works (8):
  • researchmap v.2
    Noriko Arai, Ryuji Masukawa 2020 - 現在
  • edumap
    Noriko Arai 2020 - 現在
  • NetCommons 3.x
    Noriko Arai, Ryuji Masukawa 2017 - 現在
  • Development of Reading Skill Test
    Noriko Arai, Koken Ozaki, Takuya Matsuzaki, Shingo Sugawara, Naoya Todo, Miwa Inuduka, Teiko Arai 2016 - 現在
  • NetCommons1.*
    Noriko H. Arai, Ryuji Masukawa 2005 - 現在
more...
Education (4):
  • 1994 - 1995 Hitotsubashi University Faculty of Law
  • 1981 - 1991 Hitotsubashi University Faculty of Law
  • 1984 - 1990 The University of Illinois 5 years Graduate Course of Mathematics
  • 1984 - 1985 The University of Illinois Department of Liberal Arts and Science Mathematics
Professional career (4):
  • Doctor of Science (Tokyo Institute of Technology)
  • Bachelor of Law (Hitotsubashi University)
  • Master of Science (The University of Illinois)
  • Bachelor of Liberal Arts & Science (The University of Illinois)
Work history (13):
  • 2017/07 - 現在 Research Institute of Science for Education Director - General
  • 2008/02 - 現在 National Institute of Informatics Research Center for Community Knowledge Director
  • 2006/04 - 現在 The Graduate University for Advanced Studies School of Multidisciplinary Sciences, Department of Informatics Professpr
  • 2006/04 - 現在 National Institute of Informatics Information and Society Research Division Professor
  • 2009/04 - 2010/03 International Christian University
Show all
Committee career (63):
  • 2021/01 - 現在 日本経済新聞社 読者委員
  • 2019/11 - 現在 板橋区教育委員会 「読み解く力」開発推進委員
  • 2019/05 - 現在 トヨタシステムズ 技術アドバイザー
  • 2021/06 - 2023/09 東京都 教育委員
  • 2020/09 - 2022/08 東京都 こども未来会議委員
Show all
Awards (26):
  • 2024/10 - 一般社団法人 言語処理学会 30周年記念論文賞 「ロボットは東大に入れるか」プロジェクト: 代ゼミセンター模試タスクにおけるエラーの分析
  • 2022/05 - 公益財団法人 Japan Treasure Summit 第四回 JTS学術賞
  • 2022/04 - 文部科学省 科学技術分野の文部科学大臣表彰 科学技術振興部門 研究者の業績管理を効率化する研究情報基盤サービスの振興
  • 2019/07 - ビジネス書大賞実行委員会 ビジネス書大賞2019 AI vs. 教科書が読めない子どもたち
  • 2019/01 - エイボン 2018年度エイボン女性年度賞教育賞
Show all
Association Membership(s) (3):
日本教育学会 ,  Cognitive Science Society ,  The Mathematical Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page