Rchr
J-GLOBAL ID:201101047031003566   Update date: Feb. 06, 2024

Matsushita Kayo

マツシタカヨ | Matsushita Kayo
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/ja/r/30222300
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (6): performance assessment ,  リテラシー ,  大学教育 ,  学力 ,  コンピテンス ,  学習
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2023 - 2028 大学教育の分野別習得度の規定要因と影響に関する実証研究
  • 2023 - 2026 Specificity and Transversality of Disciplines in University Education: Analyses of Reference Points and Curriculum Structure
  • 2022 - 2026 A Study of Competency Formation and Assessment: Focusing on Integration, Subject-Specificity, and Agency
  • 2018 - 2023 高校生の深い学びのメカニズムの解明と理論化ー高大接続研究の観点からー
  • 2018 - 2023 大学教育の分野別内容・方法とその職業的アウトカムに関する実証研究
Show all
Papers (116):
  • ONO Kazuhiro, SAITO Yugo, MATSUSHITA Kayo. The Effectiveness of Online PBL in Learning Problem-Solving Skills : A Comparison with Face-to-Face PBL Using Direct Assessment. 2023. 23. 23. 71-90
  • ONO Kazuhiro, MATSUSHITA Kayo, SAITO Yugo. A Study of the Genericity of Problem-Solving Skills Acquired in Specialized Education: Focusing on Far Transfer. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 1. 27-46
  • 松尾美香, 望月雅光, 松下佳代. 新入生オリエンテーションを組み入れた冒険教育の教育効果. 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 73-83
  • 松下佳代, 田中孝平, 大野真理子, 岡田航平, 佐藤有理, 斎藤有吾. 汎用的能力の育成と評価の可能性-ミネルヴァ・モデルを手がかりに-. 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 143-148
  • Ito Michiko, Matsushita Kayo, Nakajima Hidehiro, Saito Yugo. PEPA in Integrative Courses of “SD PBL” in a Science and Engineering University. JOURNAL OF JAPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION. 2022. 44. 1. 30-34
more...
MISC (241):
  • 松下佳代. 書評(串本剛編『学士課程教育のカリキュラム研究』). 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 179-180
  • 松下佳代. コミュニティ・ネットワーク形成支援. 京都大学高等教育研究開発推進センター CPEHE Annual Report 2021. 2022. 43-44
  • 松下佳代. コロナ禍は学校の意味をどう変えたか. 東京大学社会科学研究所・ベネッセ教育総合研究所「子どもの生活と学び」共同研究プロジェクト 調査報告書 コロナ禍における学びの実態-中学生・高校生の調査にみる休校の影響-. 2022. 122-130
  • 田口真奈, 松下佳代. 宇宙総合学研究ユニットとの連携. 京都大学高等教育研究開発推進センター CPEHE Annual Report 2021. 2022. 13
  • 松下佳代. 公開研究会:第96回「COVID時代以降のFDと学修空間ー海外からの教訓ー」. 京都大学高等教育研究開発推進センター CPEHE Annual Report 2021. 2022. 41
more...
Books (111):
  • 対話型論証ですすめる探究ワーク
    勁草書房 2022 ISBN:9784326251643
  • 〈つながる・はたらく・おさめる〉の教育目標-能力論の観点から-(教育目標・評価学会編『〈つながる・はたらく・おさめる〉の教育学-社会変動と教育目標-』)
    日本標準 2021
  • 深度主动学习-基于大学课堂的教学研究与实践-(李芒・林傑・蒋妍訳)
    人民邮电出版社 2021
  • 対話型論証による学びのデザイン ー学校で身につけてほしいたった一つのことー
    勁草書房 2021 ISBN:9784326251490
  • 監訳者解説-ディープラーニングから教育システムを変革するための枠組み-(フラン, M.・クイン, J.・マッキーチェン, J.『教育のディープラーニング-世界に関わり世界を変える-』(松下佳代監訳・濱田久美子訳))
    明石書店 2020
more...
Lectures and oral presentations  (589):
  • PBL講演
    (2023)
  • 高大接続・移行をめぐる論点
    (第 29 回大学教育研究フォーラム(参加者企画セッション「 高大接続・移行への新たなアプローチ-日本と英国における質的・量的研究を通して- 」) 2023)
  • 対話型論証を使った試み-その理論と実践-
    (環太平洋大学教育講演会「 探究をどう指導するか-不確実な時代を生き抜くために-」 2023)
  • 資質・能力の育成にカリキュラム・マネジメントが果たす役割とは
    (福岡教育大学附属小倉中学校成果報告会 2023)
  • 対話型論証による学びのデザイン -教科と総合での探究をどうすすめるか-
    (京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センター E.FORUM 2023)
more...
Professional career (1):
  • 教育学 (京都大学)
Work history (6):
  • 2022/10 - 現在 Kyoto University Graduate School of Education Professor
  • 2004 - 現在 Kyoto University Center for the Promotion of Excellence in Higher Education
  • 2003 - 2004 Kyoto University Center for the Promotion of Excellence in Higher Education
  • 2002 - 2003 京都大学 高等教育教授システム開発センター 助教授
  • 1997 - 2001 Gunma University Faculty of Education
Show all
Committee career (1):
  • 2024/01 - 2025/12 国立教育政策研究所 評議会評議員
Association Membership(s) (5):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL OBJECTIVES AND EVALUATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  Japan Association for College and University Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page