Rchr
J-GLOBAL ID:201101053311761989
Update date: Nov. 21, 2024
Tsubakimoto Mio
ツバキモト ミオ | Tsubakimoto Mio
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Other affiliations (1):
Research field (1):
Educational technology
Research keywords (4):
Learning Analytics
, text analysis
, Institutional Research
, teaching/learning support system
Research theme for competitive and other funds (22):
- 2024 - 2029 テキストデータとの対話を可能にするマイニングシステムと可視化手法
- 2023 - 2028 大学教育の分野別習得度の規定要因と影響に関する実証研究
- 2023 - 2027 Development and evaluation of information system to encourage Teaching Assistants to prevent social isolation of learners
- 2023 - 2027 Development and evaluation of information system to encourage Teaching Assistants to prevent social isolation of learners
- 2022 - 2026 講義型授業における知識習得プロセスに依存したジェネリックスキルの育成と評価
- 2020 - 2024 大学生のメタ認知機能の向上に資する包括的尺度と適応型授業設計手法の研究開発
- 2020 - 2023 The development of an outcome-based evaluation system for learning support centers in higher education institutions
- 2019 - 2022 Development of a behavioral record system to evaluate the proficiency of educational assistants and construction of a growth model
- 2017 - 2022 学習支援センターにおける重点スキルの実証と研修教材の開発
- 2017 - 2020 AS model generation system automatically selects important educational data for achieving educational goals
- 2017 - 2020 Study on collaboration between kindergarten and parents through sharing learning portfolio.
- 2015 - 2020 Investigations for Critical Thinking Processes and Methods of Facilitating Critical Thinking in Mixed Media Use
- 2016 - 2019 Piano Performance Support System Focusing on Narrativization and Relativization of Learning Strategy
- 2014 - 2017 Development of SVM-Based IR System for Professional Development at Japanese Universities
- 2013 - 2017 Development and Evaluation of Flip Educational Environment for Competence of Rivise Logical Text
- 2013 - 2017 Effect of Delay Strategy on Text Revising Measure by Eye Movements
- 2013 - 2016 Assessment of Project-Based Learning Based on Narrative Approach
- 2012 - 2015 Development of an integrated learning support system in higher education incorporating a peer tutoring
- 2010 - 2012 Designing and Evaluating the Activity which Supports Family Narratives: "Workshop of Making Video Letter for the Future Child."
- 2010 - 2011 Developing interactive environment using visualization technique for term paper grading in higher education
- 2008 - 2009 アントレプレナーシップ教育で育まれる「ことばの力」の検証
- 2008 - 2009 Construction and Evaluation of an Active Learning Environment For Knowledge Workers
Show all
Papers (61):
-
新原俊樹, 椿本弥生. 2022年度から高等学校「情報」の内容はどれほど変わったのか ~「社会と情報」「情報I」各教科書に掲載された用語とページ数の比較の一事例~. 日本教育工学会論文誌(Suppl.). 2024
-
Kunihiko Takamatsu, Nishide Takashi, Tetsuya Oishi, Sachio Hirokawa, Sayaka Matsumoto, Aoi Kishida, Ryosuke Kozaki, Masao Mori, Shotaro Imai, Mio Tasubakimoto. Advancing Competency-Based Education and Rubrics in Japan: Promoting an Inclusive Curriculum for Student Progression. HEIR (Higher Education Institutional Research in the UK and Ireland) 2024. 2024
-
Mio Tsubakimoto. Designing Data Science Courses to Support Non-STEM Undergraduate Students - Insights Based on Expectancy-Value Theory. 2024
-
Yoshiko Goda, Yumi Ishige, Mio Tsubakimoto. Understanding Help-Seeking Behavior Among Japanese University Students: An Analysis of Assistance Requests in Classroom Settings. 2023
-
Mio Tsubakimoto. Current Status and Issues of University Education-related Data in TOKYO OPEN DATA. 12th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2022). 2022
more...
MISC (10):
-
井芹俊太郎, 今井匠太朗, 近藤伸彦, 杉原亨, 塚本浩太, 椿本弥生. インスティテューショナル・リサーチの実践知ー『大学IR標準ガイドブック』の読み方ー. 教育学術新聞. 2022. 第2895号
-
Mio Tsubakimoto. What kind of HR does Japan need?. Open Access Government July 2021. 2021. 256-267
-
椿本 弥生. 2020年度初年次ゼミナール理科の学修効果について. 東京大学 教育研究データ分析室紀要. 2021. 3. 33-46
-
Mio Tsubakimoto. Maximizing university education through improved teaching assistant training. Impact. 2021. 2021. 2. 28-30
-
椿本弥生. 学生の成長はどのように把握できるか?-『初年次ゼミナール理科』における分析・把握の試み. 教学IR分析事例集. 2019. 20-23
more...
Patents (1):
Books (14):
-
大学IR標準ガイドブックーインスティテューショナル・リサーチのノウハウと実践ー
インプレスR&D 2022
-
教育工学選書II 大学授業改善とインストラクショナルデザイン
ミネルヴァ書房 2017
-
論理的読み書きの理論と実践 : 知識基盤社会を生きる力の育成に向けて
北大路書房 2014 ISBN:9784762828713
-
高校生・受験生・大学生のための中堅大学活用術
2014
-
インストラクショナルデザインとテクノロジ : 教える技術の動向と課題
北大路書房 2013 ISBN:9784762828188
more...
Lectures and oral presentations (149):
-
An Initial Examination of the Reliability and Precision of Semantic Content using Free-Description Data Sampling
(2024)
-
Towards the Development of Mining Systems and Visualization Methods for Interacting with Text Data
(Proceedings of the 13th Meeting on Japanese Institutional Research 2024)
-
エージェンシー獲得支援システムの設計に向けた課題
(2024)
-
Text Mining of Reasons for Overall Satisfaction with the University in a Graduation Survey
(The 49th Annual Conference of JSISE, 2024)
-
参加者企画セッション「大学生のメタ認知の評価と育成の実践的課題ー日本・台湾からの報告ー」
(第30回大学教育研究フォーラム 2024)
more...
Education (3):
- 2005 - 2008 Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology Department of Human System Science
- 2003 - 2005 Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology Department of Human System Science
- 1999 - 2003 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Work history (10):
- 2023/03 - 現在 Tokyo Metropolitan University Graduate School of Management Associate Professor
- 2022/04 - 現在 Tokyo Metropolitan University University Education Center Associate Professor
- 2022/04 - 現在 Tokyo Metropolitan University
- 2017/09 - 2022/03 The University of Tokyo
- 2014/04 - 2017/08 Future University-Hakodate
- 2013/04 - 2014/03 Future University-Hakodate
- 2011/04 - 2013/03 Future University-Hakodate
- 2010/04 - 2011/03 東京大学 大学院情報学環 ベネッセ先端教育技術学講座 特任助教
- 2009/04 - 2010/03 東京大学 大学院情報学環 情報学環・福武ホール 特任助教
- 2008/04 - 2009/03 The University of Tokyo Center for Research and Development of Higher Education
Show all
Committee career (12):
- 2023/11 - 現在 学習分析学会 編集委員会 委員
- 2023/07 - 現在 大学教育学会 広報委員会 委員
- 2022/04 - 現在 日本インスティテューショナル・リサーチ協会 会計理事・副会長
- 2020 - 現在 大学情報・機関調査研究集会 (MJIR) 運営委員
- 2010 - 現在 日本教育工学会 ショートレター増刊号 特任編集委員
- 2019 - 2022/03 日本教育工学会 大会企画委員
- 2019 - 2022/03 Japan Association for Institutional Research Trustee
- 2012/04 - 2015/03 日本教育工学会 FD特別委員会 委員
- 2010/04 - 2012/03 日本教育工学会 企画委員会 委員
- 2009/04 - 2012/03 日本教育工学会 大会企画委員会 委員
- 2010/04 - 2011/03 日本教育工学会 25周年記念シンポジウム準備委員会 委員
- 2009/04 - 2010/03 日本教育工学会 第25回全国大会実行委員会 委員(事務局長)
Show all
Awards (10):
- 2021/07 - 東京大学 教養教育高度化機構奨励賞
- 2021/03 - The University of Tokyo President's Award for Good Practices in Online and Hybrid Classes
- 2020/07 - Komaba Organization for Educational Excellence, The University of Tokyo Honorable mention award
- 2018/07 - 東京大学 教養教育高度化機構奨励賞
- 2014/09 - 日本教育工学会 第28回 論文賞 通信教育における意見文の協同推敲を支援するグループ編成方法の開発と評価
- 2013/12 - 日本教育メディア学会 井内賞 (優秀論文賞) 歴史的事象を現代の問題解決に応用する力を育成する教材のデザインと評価
- 2010/09 - 日本教育工学会 第25回 研究奨励賞 可視化によって支援可能なレポート採点の側面の検討
- 2009/06 - 8th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning Best Technology Design Paper Award eJournalPlus: Development of a Collaborative Learning System for Constructive and Critical Reading Skills
- 2009/03 - 社団法人博報児童教育振興会「ことばと教育」研究助成 第3回 優秀賞 アントレプレナーシップ教育で育まれる「ことばの力」の検証
- 2007/09 - 日本教育工学会 第21回 論文賞 主観的レポート評価の系列効果を軽減するツールの開発と評価
Show all
Association Membership(s) (9):
教育システム情報学会
, 情報処理学会
, International Institute of Applied Informatics (IIAI)
, 日本インスティテューショナル・リサーチ協会
, 学習分析学会
, 大学教育学会
, 日本読書学会
, 日本教育工学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page