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J-GLOBAL ID:201101073861734424   Update date: Jul. 31, 2024

Taga Futoshi

タガ フトシ | Taga Futoshi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Sociology ,  Gender studies ,  Sociology of education
Research keywords  (9): Work-life Balance ,  Fatherhood ,  Family Sociology ,  gendered violence ,  gender equality policy ,  masculinities ,  Socialization ,  Family Education ,  Gender and Education
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2021 - 2024 Research on "masculinization of Deprivation"
  • 2018 - 2022 A Sociological Study on Family Education Strategies that Produced Persons of Culture in Modern Japan
  • 2018 - 2020 「男性性のゆらぎ」の現状と課題
  • 2017 - 2020 戦後日本における政治家・財界人の教育観に関する教育社会学的研究
  • 2015 - 2018 Measures against domestic violence for men in Sweden
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Papers (45):
  • TAGA,Futoshi. Fundamental Reform of the "Male-breadwinner Model". Journal of Social Security Research. 2023. 第8巻, 第3号,268-269頁
  • TAGA,Futoshi, ISHII-KUNTZ, Masako, ITO, Kimio, Ueda, Akihiro. Are Caring Men “Masculine”? Empirical Analysis of the Plurality of Caring Masculinities. Japanese Journal of Family Sociology. 2023. 35(1), 7-19
  • KAMIHIRO, Noriki, TAGA, Futoshi, MIYACHI, Junichiro, MATSUI, Tomoko, NISHIGORI, Hiroshi. Deconstructing the masculinized assumption of the medical profession: narratives of Japanese physician fathers. BMC Medical Education. 2023. 23: 857
  • TAGA,Futoshi. Gender-Equal Society and the Possibility of Home Economics Education: Focusing on Men's Engagement in Care. 2022. 第65巻, 第3号, 121-131頁
  • 多賀 太. 特集 子ども社会研究における〈子ども〉理解のいま. 子ども社会研究. 2022. 28号, 5-8
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MISC (32):
  • 多賀 太. 近代日本における家庭教育の担い手に関する考察 : 経済エリートの自叙伝を資料として(II-3部会 教育の歴史社会学(1),研究発表II). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2014. 66. 192-193
  • Actual Situations of Violence at Child Protect Institutions : An Analysis of Prefecture-wide Survey. 2012. 第63号、99-124頁. 63. 99-124
  • 多賀 太. 「教育する父」の意識と行動-中学受験生の父親の事例分析から-. 教育科学セミナリー. 2012. 第43号、1-18頁
  • TAGA, Futoshi. Attitudes and Behaviors of Fathers Who Help Children Take Entrance Examinations for Junior High Schools. Educational Sciences Seminary. 2012. Vol. 43, 1-18
  • 多賀 太. 「『父親の家庭教育』言説と階層・ジェンダー構造の変化」. 『教育科学セミナリー』. 2010. 第41号、1-15頁
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Books (86):
  • 男性にとってのジェンダー問題
    解放出版社『部落解放』 2024
  • 何が夫の家事参加を促すのか
    西野理子編著『夫婦の関係はどうかわっていくのか-パネルデータによる分析』ミネルヴァ書房 2022
  • 書評『イクメンじゃない「父親の子育て」』
    日本社会学会『社会学評論』 2022
  • 男性危機(メンズ・クライシス)?-国際社会の男性政策に学ぶ-
    晃洋書房 2022 ISBN:9784771035768
  • Resistance and Subordination to Hegemonic Masculinity: Comment on Goldstein-Gidoni (2022)
    Current Anthropology 2022
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Lectures and oral presentations  (95):
  • 複合的境界人性の視点から教育社会学のインパクトを考える-「ジェンダーと教育」研究の経験を中心に-
    (日本教育社会学会 第75回大会 2023)
  • 「ケアリング・マスキュリニティ」の複数性に関する考察-東アジア都市圏における〈葛藤的男性性〉の探究-
    (第33回日本家族社会学会大会 2023)
  • 日本における男性性 Les masculinités au Japon
    (パリ日本文化会館 2023)
  • 子どもと子育てのポリティクスの教育社会学-東野充成会員を偲んで-
    (令和4年度九州教育社会学会研究会 2023)
  • SDGsとジェンダー平等教育-諸課題の同根性と交差性の視点から-(課題研究II SDGsと教育ー市民の連帯に向けて)
    (日本教育学会第81回大会 2022)
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Works (1):
  • Exploring Hegemonic Masculinities in the World Gender Order from the East and the South,
    TAGA,Futoshi 2014 -
Education (3):
  • 1993 - 1996 Kyushu University Graduate School, Division of Education Doctor Course
  • 1991 - 1993 Graduate School of Kyushu University Graduate School, Division of Education Master Course
  • 1987 - 1991 Kyushu University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Ph.D.
Work history (6):
  • 2008/04/01 - 2009/03/31 Associate Professor, Faculty of Letters, Kansai University
  • 2001/04/01 - 2008/03/31 Associate Professor, Faculty of Literature, kurume University
  • 2003/02/01 - 2004/03/31 Visiting Academic, Faculty of Education and Social Work, The University of Sydney
  • 1998/04/01 - 2001/03/31 Lecturer, Faculty of Literature, Kurume University
  • 1997/04/01 - 1998/03/31 Post Doctoral Research Fellow, Japan Society for the Promotion of Science
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Association Membership(s) (8):
比較家族史学会 ,  The Society for Studies in Education Kansai Univeristy ,  九州教育社会学会 ,  The Japan Society of Family Sociology ,  The Japan Sociological Society ,  The Japan Society for Child Study ,  Japanese Educational Research Association ,  The Japan Society of Educational Sociology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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