Rchr
J-GLOBAL ID:201101074663517481   Update date: Sep. 26, 2024

Tamekawa Yuji

タメカワ ユウジ | Tamekawa Yuji
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.tamechan.info/
Research field  (3): Special needs education ,  Cognitive sciences ,  Rehabilitation science
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2021 - 2024 特別支援学校におけるICT活用先導教員のコンピテンシー解明
  • 2019 - 2022 Empirical Research on Programming Education and Cognitive Development in Special Needs Education
  • 2017 - 2021 発達アセスメント等に基づく知的障害児者向け情報モラル指導カリキュラムの開発
  • 2011 - 2015 The development of an improvement program of academic ability of children by elucidation of the structure
  • 2013 - 2015 Development and empirical research of the website which accelerates of early diagnosis and early support for developmental disabilities.
Show all
Papers (47):
  • 爲川雄二, 西端律子. 小学校自閉症・情緒障害学級における協働的な学びによるプログラミング学習:認知的スキルと社会情動的スキルの両面に着目して. 発達障害支援システム学研究. 2024. 23. 1. 23-34
  • TAMEKAWA Yuji. Relationship between Social Media Issues and Developmental Factors in Children with Intellectual Disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 2024. 68. 7. 811-811
  • Yuji Tamekawa. Prerequisites of Executing Programing Education in Special Needs Schools for Intellectual Disabilities: A Questionnaire Survey. Japanese Journal on Support System for Developmental Disabilities. 2019. 18. 2. 169-174
  • Yuji Tamekawa. Learning computer programming in special needs schools for intellectual disabilities in Japan: a questionnaire survey. Journal of Intellectual Disability Research. 2019. 63. 7. 775-775
  • 爲川雄二. 特別支援学校での情報モラル教育. 学習情報研究. 2018. 263. 38-39
more...
MISC (19):
more...
Books (8):
  • 特別支援学校・特別支援学級・通級による指導・通常の学級による支援対応版 知的障害/発達障害/情緒障害の教育支援ミニマムエッセンス
    福村出版 2021
  • 聴覚障害児の学習と指導:発達と心理学的基礎
    明石書店 2018 ISBN:9784750347301
  • キーワードで読む 発達障害研究と実践のための医学診断/福祉サービス/特別支援教育/就労支援
    福村出版 2016 ISBN:9784571420580
  • 発達障害支援ハンドブック: 医療、療育・教育、心理、福祉、労働からのアプローチ
    2012 ISBN:9784760832507
  • 改訂新版 障害児者の理解と教育・支援~特別支援教育/障害者支援のガイド~
    金子書房 2012 ISBN:9784760826391
more...
Lectures and oral presentations  (88):
  • Relationship between Social Media Issues and Developmental Factors in Children with Intellectual Disabilities
    (17th World Congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities (IASSIDD) 2025)
  • 特別支援教育におけるプログラミング教育の意義と効果 -「マタタラボ プロセット」を活用した事例をふまえて-
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 高等部準ずる課程生徒へのオンライン学習支援システム構築
    (日本発達障害支援システム学会 2022年度研究セミナー・研究大会 2022)
  • 肢体不自由特別支援学校におけるプログラミング教育の実際
    (日本発達障害支援システム学会 2022年度研究セミナー・研究大会 2022)
  • 特別支援教育関連科目のオンラインコンテンツ化 -オンデマンド講義の有用性について-
    (日本教育情報学会第38回年会 2022)
more...
Education (3):
  • 1996 - 1999 The University of Tokyo Graduate School of Medicine
  • 1994 - 1996 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 1989 - 1994 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育情報学) (東北大学)
Work history (7):
  • 2024/08 - 現在 Teikyo University Center for Teaching and Learning
  • 2024/04 - 現在 Teikyo University
  • 2020/04 - 2024/03 Teikyo University Graduate School of Teacher Education
  • 2018 - 2020 Tohoku University Graduate School of Education
  • 2007 - 2018 Tohoku University Graduate School of Educational Informatics/Research Division
Show all
Awards (1):
  • 2010/09 - 日本発達障害学会 優秀発表賞 Webサイトによる発達障害児者支援 -アクセス記録からのニーズ解析-
Association Membership(s) (8):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL INFORMATION ,  日本教育工学協会 ,  The International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities ,  日本聴覚言語障害学会 ,  日本発達障害支援システム学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page