Rchr
J-GLOBAL ID:201101090693818350   Update date: Apr. 21, 2024

Asada Yoshikazu

アサダ ヨシカズ | Asada Yoshikazu
Affiliation and department:
Research field  (3): Educational technology ,  Educational technology ,  Healthcare management, medical sociology
Research keywords  (12): Moodle ,  Learning Management System ,  online education ,  e-Learning ,  instructional design ,  educational technology ,  Learning Analytics ,  Escape Room ,  Medical Education ,  simulation based medical education ,  初年次教育 ,  Institutional Research
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2021 - 2026 VRと模擬患者による高度実践看護師育成学際的シミュレーションモデルの実証研究
  • 2022 - 2025 ICTを活用した医療者教育の転換:医療における次世代のブレンド型教育のあり方とは
  • 2022 - 2025 若手助産師の臨床推論を高めるためのストーリー型オンライン教材の開発と検証
  • 2022 - 2025 Design Research Approach on Distance Learning Program for Mastery Learning of Nursing Skills
  • 2022 - 2025 災害対応力向上のための自治体保健師による自立的ハイブリッド研修方法の開発
Show all
Papers (91):
  • 佐藤直, 淺田義和, 首藤太一, 狩野賢二. シミュレーションスペシャリスト会におけるCOVID-19前後の活動比較とICT活用の展望. 医学教育. 2023. 54. 6. 657-659
  • 村岡千種, 淺田義和. 医療者教育におけるICTを取り入れた脱出ゲーム活用:COVID-19パンデミックを通じた実践と変革. 医学教育. 2023. 54. 6. 564-566
  • 淺田義和. LMSを活用した教育実践体制の変化:COVID-19前後での変遷. 医学教育. 2023. 54. 6. 578-579
  • Imai Shotaro, Asada Yoshikazu, Itoh Akira, Katanosaka Toshiki, Shiratori Naruhiko, Takamatsu Kunihiko, Matsumoto Sayaka, Mori Masao. Start-up a Practical Platform for Institutional Research. Proceedings of the Meeting on Japanese Institutional Research. 2023. 12. 66-71
  • Hiroshi Kawahira, Yoshitaka Maeda, Yoshihiko Suzuki, Yuji Kaneda, Yoshikazu Asada, Yasushi Matsuyama, Alan Kawarai Lefor, Naohiro Sata. Medical student impressions of general surgery clinical clerkships conducted during the COVID-19 pandemic. The Asia Pacific Scholar. 2023. 8. 3. 65-67
more...
MISC (33):
  • 江角 伸吾, 淺田 義和, 小谷 和彦, 田村 須賀子, 由田 克士, 中田 由夫, 大神 あゆみ, 田中 和美, 関山 友子, 春山 早苗. 特定保健指導における情報通信技術(ICT)の活用のための要件. 日本糖尿病情報学会誌. 2022. 20. 55-62
  • 淺田 義和. オンライン教育における学習分析・教学IR : 学習・教育の履歴を活用する方略と注意点. 医学のあゆみ. 2022. 280. 8. 869-876
  • 淺田 義和. 20年後の医学教育-オンライン教育を含めた教育のあり方を再考する. 理学療法ジャーナル. 2021. 55. 12. 1363-1364
  • 淺田 義和. オンライン教育時代を生き抜くための6つの視点. BRAIN and NERVE. 2021. 73. 12. 1386-1389
  • 淺田 義和. LMS(learning management system)を用いた医療者教育 : 運用に関する10のTipsと今後の可能性. 医学のあゆみ. 2021. 278. 7,8. 735-740
more...
Patents (3):
Books (10):
  • シミュレーション医療教育ことはじめ
    日本医事新報社 2023 ISBN:9784784941926
  • オンラインによる医療者教育
    医歯薬出版株式会社 2022
  • 医学教育白書 2022年版(’19~’22)
    篠原出版新社 2022 ISBN:9784867058169
  • 医学教育イントロダクション
    日本医事新報社 2022
  • 臨床力を鍛えるシミュレーション教育
    医歯薬出版株式会社 2020
more...
Lectures and oral presentations  (276):
  • マルチメディアに対応する分岐型ICT教材作成ツールの開発
    (第18回 医療系eラーニング 全国交流会年次大会 2023)
  • Launch Out on a Practical Platform for Institutional Research Toward Sharing of Its Technology and Knowledge
    (15th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics 2023)
  • 日本における医学教育分野別評価の結果レポートPDFのデータ構造化
    (第12回大学情報・機関調査研究集会 2023)
  • 実践的な技術修得を目指すIRプラットフォームの提案
    (第12回大学情報・機関調査研究集会 2023)
  • シミュレーション教育と現場を繋ぐデザイン
    (第11回日本シミュレーション医療教育学会学術大会 2023)
more...
Education (5):
  • 2014 - 2015 Kumamoto University Graduate school of instructional systems (Master)
  • 2011 - 2014 Kumamoto University Graduate school of instructional systems (part time student)
  • 2007 - 2010 The University of Tokyo Graduate School of Engineering Department of Quantum Engineering and Systems Science (Doctor)
  • 2005 - 2007 The University of Tokyo Graduate School of Engineering Department of Quantum Engineering and Systems Science (Master)
  • 2001 - 2005 The University of Tokyo
Professional career (2):
  • Ph.D in Engineering (The University of Tokyo)
  • M.S in Instructional Systems (Kumamoto University)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 Jichi Medical University Medical Education Center Associate Professor
  • 2016/01 - 2021/03 Jichi Medical University Center for Information Assistant Professor
  • 2010/04 - 2015/12 Jichi Medical University Medical Simulation Center Assistant Professor
Committee career (21):
  • 2020/08 - 現在 日本医学教育学会 ICT教育部会
  • 2020/08 - 現在 日本医学教育学会 シミュレーション教育部会
  • 2020/08 - 現在 日本医学教育学会 教育プログラム評価推進委員会
  • 2020/08 - 現在 日本医学教育学会 学術大会運営委員会
  • 2020/08 - 現在 日本医学教育学会 広報・情報基盤委員会
Show all
Awards (10):
  • 2024/01 - Centre for Medical Education, Yong Loo Lin School of Medicine Best Reviewer Award 2023 reviews for the The Asia Pacific Scholar (TAPS) Journal
  • 2023/12 - 医療系eラーニング全国交流会 医療系eラーニング全国交流会奨励賞 マルチメディアに対応する分岐型ICT教材作成ツールの開発
  • 2023/12 - 15th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics Outstanding Paper Award Launch Out on a Practical Platform for Institutional Research Toward Sharing of Its Technology and Knowledge
  • 2023/05 - APMEC 2023 Short Communications Merit Award Professionalism Education for Medical Students through Synchronous Distance Learning with Moodle-based Escape Room
  • 2018/07 - 7th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2018) Innovative Short Paper Award Trends of Institutional Research in Japanese Medical Education: A case study of Jichi Medical University
Show all
Association Membership(s) (22):
Japanese Society for Learning Analytics ,  日本シミュレーション医療教育学会 ,  Moodle Association of Japan ,  医療系eラーニング全国交流会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR MEDICAL EDUCATION ,  医療の質・安全学会 ,  Association for Educational Communications & Technology ,  Japanese Association of First-Year Experience at Universities and Colleges ,  Japan Association for College and University Education ,  Association for Institutional Research ,  Association for Talent Development ,  Association for Medical Education in Europe ,  The Society of Medical Education for the Next Generation ,  Japanese Society for Emergency Medicine ,  Japanese Association for Emergency Nursing ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR ACUTE MEDICINE ,  Society for Simulation in Healthcare ,  日本医療教授システム学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR HEALTH CARE MANAGEMENT ,  JAPAN ASSOCIATION FOR EDUCATIONAL MEDIA STUDY ,  JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page