Art
J-GLOBAL ID:201102240270508120   Reference number:11A1190600

Students’ Understanding of Scientific Concept from the view point of the Cultural Development: An Analytical Report about “Resistance” Concept in Lower Secondary Science Instruction

文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築の実態-中学校理科「抵抗」概念の理解における変容過程の分析-
Author (2):
Material:
Volume: 52  Issue:Page: 13-27  Publication year: Jul. 05, 2011 
JST Material Number: L6042A  ISSN: 1345-2614  Document type: Article
Article type: 原著論文  Country of issue: Japan (JPN)  Language: JAPANESE (JA)
Thesaurus term:
Thesaurus term/Semi thesaurus term
Keywords indexed to the article.
All keywords is available on JDreamIII(charged).
On J-GLOBAL, this item will be available after more than half a year after the record posted. In addtion, medical articles require to login to MyJ-GLOBAL.

Semi thesaurus term:
Thesaurus term/Semi thesaurus term
Keywords indexed to the article.
All keywords is available on JDreamIII(charged).
On J-GLOBAL, this item will be available after more than half a year after the record posted. In addtion, medical articles require to login to MyJ-GLOBAL.

JST classification (1):
JST classification
Category name(code) classified by JST.
Education of physics 
Reference (20):
  • l) 欧米の研究だけでなく,我が国の理科教育学研究においても,90年代後半以降積極的にこの立場からのアプローチが為されている。ここでは,認知発達の社会的・文化的側面への着目の重要性を指摘した初期の研究として,以下の文献をあげておきたい。 ・Solomon,J.:"The Raise and Fall of Constructivism", STUDIES IN SCIENCE EDUCATION,Vol.23,pp.1-19,1994
  • 2) 認知発達の社会的側面に関する言及は,主に理科授業における対話やコミュニケーション活動に着目した研究の中に見出すことができる。ここでは,先の立場からアプローチすることの重要性に言及した,以下の文献をあげておきたい。 ・稲垣成哲•山口悦司・上辻由貴子:「教室における言語コミュニケーションと理科学習:社会文化的アプローチ」,日本理科教育学会研究紀要,Vol.39,No.2,pp.61-79,1998
  • 3) ヴィゴツキー著,柴田義松監訳:「文化的-歴史的精神発達の理論」,2005,学文社
  • 4) レイヴ,J.・ウェンガー,E著,佐伯眸訳:「状況に埋め込まれた学習:正統的周辺参加」,1993,産業図書
  • 5) 例えば,以下の文献をあげることができる。 •佐伯胖:「文化的実践への参加としての学習」,佐伯胖・藤田英典・佐藤学偏:「学びへの誘い」所収,1995,東京大学出版会
more...

Return to Previous Page