Rchr
J-GLOBAL ID:201201003457714800   Update date: Apr. 10, 2024

Kobayashi (Hichibe) Nobushige

コバヤシ(ヒチベ) ノブシゲ | Kobayashi (Hichibe) Nobushige
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://chimarisan.wordpress.com/
Research field  (4): Sociology ,  Library/information science, humanistic/social informatics ,  Business administration ,  Entertainment and game informatics
Research keywords  (12): game ,  game research ,  game studies ,  sociology ,  business administration ,  Social Science ,  Media ,  popular culture ,  subculture ,  entertainment ,  Information Society ,  comic
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2023 - 2024 ゲームデザイナー堀井雄二の性向と能力の形成過程に関する調査研究
  • 2022 - 2023 ゲームデザイナー堀井雄二に関する調査研究
  • 2018 - 2020 日本・中国・欧州のデジタルゲーム文化・市場の比較調査研究
  • 2018 - 2019 日本・中国・欧州のデジタルゲーム文化・市場の比較分析
  • 2017 - 2018 位置情報ゲームの外出行動に与える影響に関する調査研究
Show all
Papers (24):
  • 小林信重. 同人サークルの制作動機とその変化--デジタル化とグローバル化の時代の同人ゲーム制作者に注目して. 「同人文化」の社会学--コミケをはじめとする同人誌即売会とその参加者の織りなす生態系を描く. 2024
  • 玉川博章・小林信重. コミックマーケット35・40周年調査報告. 「同人文化」の社会学--コミケをはじめとする同人誌即売会とその参加者の織りなす生態系を描く. 2024
  • Ema Tanaka, Yuhsuke Koyama, Nobushige Kobayashi. The Preference of Payment of Game Players in the Cross-Platform Era: A Survey of Smartphone Users in Japan, the UK, China. Policies and Challenges of the Broadband Ecosystem in Japan. 2022. 171-196
  • Nobushige Kobayashi. Haruki Murakami and Jun Maeda: The Impact of the Cultural Contexts of the 1980s on Visual Novel. 2020. 20. 33-39
  • Nobushige Kobayashi (Hichibe), Yuhsuke Koyama. The Early History of the Hobbyist Production Field of Video Games and its Impacts on the Establishment of Japan’s Video Game Industries. Replaying Japan Journal. 2020. 2. 73-82
more...
MISC (93):
  • 小林信重. メディア文化の機能--メディア作品がうながす社会の理解と構築(『鬼滅の刃』『タコピーの原罪』). [Edit-us]他人と生きるための社会学キーワード|第8回(第3期)|. 2023
  • 小林(七邊)信重. 書評 『趣味縁からはじまる社会参加(若者の気分)』[浅野智彦]. コンテンツ文化史研究. 2023. 14. 138-140
  • 神林博史, 小林信重. 新型コロナウイルスが大学生活に与えた影響に関する調査--2022年度「社会調査実習A・B」調査報告書. 2023
  • Nobushige Kobayashi. The Reality of Independent Game Development: "Tokyo Game Show 2021 Indie Game Corner" Survey Report Pamphlet (English Version). 2022
  • Nobushige Kobayashi. The Reality of Independent Game Development: "Tokyo Game Show 2021 Indie Game Corner" Survey Report Pamphlet (Japanese Version). 2022
more...
Books (11):
  • An Introduction to Game Studies
    2024 ISBN:4908124736
  • 「同人文化」の社会学: コミケをはじめとする同人誌即売会とその参加者の織りなす生態系を描く
    七月社 2024 ISBN:4909544356
  • Policies and Challenges of the Broadband Ecosystem in Japan
    Springer 2022
  • An Introduction to Digital Games Research
    2020 ISBN:4623086925
  • ゲーム学の新時代 遊戯の原理 AIの野生 拡張するリアリティ
    NTT出版 2019 ISBN:4757103859
more...
Lectures and oral presentations  (93):
  • デジタル化で変化する同人活動をメディア研究として如何に捉えるか
    (日本メディ学会2023年度秋季大会 2023)
  • ドラゴンクエストへの道--堀井雄二のフリーライター時代の創作活動とその社会的文脈
    (社会・経済システム学会第42回大会 2023)
  • 序ーーゲーム研究とはどういうものか? 新シリーズ 吉田寛『デジタルゲーム研究』を読む 第一回
    (未来に残したい授業 2023)
  • The social contexts that supported Yuji Horii's creative activities as a freelance writer
    (DiGRA JAPAN 2023 Summer Conference 2023)
  • 同人ゲームの歴史と研究
    (JGS第3回拡大編集会議 2023)
more...
Education (4):
  • 2013 - 2013 Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology
  • 2003 - 2006 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences (Doctor's Program) Sociology
  • 2001 - 2003 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences (Master's Program) Sociology
  • 1994 - 1998 Waseda University School of Letters, Arts and Sciences I
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy (Tokyo Institute of Technology)
Work history (20):
  • 2023/04 - 現在 Tohoku Gakuin University Faculty of Informatics, Department of Data Science Associate Professor
  • 2011/04 - 現在 GLOCOM Visiting Researcher
  • 2018/04 - 2023/03 Tohoku Gakuin University Faculty of Liberal Arts Associate Professor
  • 2018/04 - 2019/03 Digital Hollywood University Visiting Associate Professor
  • 2017/04 - 2018/03 Digital Hollywood University Associate Professor
Show all
Committee career (20):
  • 2023/08 - 現在 日本メディア学会ネットワーク社会研究部会 幹事
  • 2021 - 現在 Replaying Japan Journal Board of reviewers
  • 2008/12 - 現在 IGDA JAPAN SIG-Independent Chair
  • 2016 - 2023 Tokyo Game Show "Sense of Wonder Night (SOWN)" Selection Committee Member
  • 2013 - 2023 Tokyo Game Show "Indie Game Corner (Selection Booth) Selection Committee Member
Show all
Awards (2):
  • 2010/12 - 日本デジタルゲーム学会 第1回若手奨励賞
  • 2003/04 - 早稲田大学 早稲田大学大学院博士後期課程特別奨学金
Association Membership(s) (10):
Japan Society for Studies in Cartoons and Comics ,  Japan Association for Media, Journalism and Communication Studies · ,  The Japan Association for Social and Economic Systems Studies ,  Japan Association for Contents History Studies ,  DiGRA JAPAN ,  The Kantoh Sociological Society ,  早稲田社会学会 ,  The Japan Sociological Society ,  The Tohoku Sociological Society ,  情報通信学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page