Rchr
J-GLOBAL ID:201201004621289674   Update date: Feb. 01, 2024

Masayuki Suzuki

スズキ マサユキ | Masayuki Suzuki
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (2): http://m-suzuki.comhttp://m-suzuki.com/
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (8): 感情 ,  motivation ,  competition ,  self regulated learning ,  Social comparison ,  Learning Strategy ,  Test ,  Evaluation
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2023 - 2027 21世紀型の学力・学習力の測定と向上:新たな評価の開発からデジタルツールの活用まで
  • 2022 - 2027 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.
  • 2023 - 2026 部活動動機づけと学習動機づけの相互関係の検討:転移のメカニズムと促進要因の検討
  • 2021 - 2026 コロナ禍の下での大学入試政策及び個別大学の入試設計のための総合的大学入試研究
  • 2020 - 2024 算数・数学における「深い学び」を促進する授業実践・評価の統合的システムの開発
Show all
Papers (39):
  • Tatsushi Fukaya, Mari Fukuda, Masayuki Suzuki. Relationship between mathematical pedagogical content knowledge, beliefs, and motivation of elementary school teachers. Frontiers in Education. 2024. 8
  • 橋本真一, 鈴木雅之. 学習方略使用と有効性の認知との関連-普段の学習とテストに向けた学習に着目して-. 日本教育工学会論文誌. 2024. 48. 1
  • Hashimoto, S, Suzuki, M, Tonegawa, A. Reciprocal relations between elementary school students’ achievement emotions and learning strategies. The Japanese Journal of Behaviormetrics. 2023. 50. 1. 19-32
  • Tatsushi Fukaya, Masayuki Suzuki, Ikumi Ozawa, Takumi Nakagoshi. An Examination of Related Factors of Mathematical Pedagogical Content Knowledge in Elementary School Teachers: Focusing on Conceptions of Teaching and Learning and Test Utilization Strategy. SAGE Open. 2022. 12. 4. 215824402211312-215824402211312
  • Yuri Uesaka, Masayuki Suzuki, Shin’ichi Ichikawa. Analyzing students’ learning strategies using item response theory: Toward assessment and instruction for self-regulated learning. Frontiers in Education. 2022. 7
more...
MISC (42):
  • 鈴木雅之. 高校生に伝えたい 問題解決の心理学. 心理学ワールド. 2023. 103. 42-43
  • 鈴木雅之. メタ認知と学力の関係. 指導と評価. 2021. 67. 9. 6-8
  • 市川 伸一, 瀬尾 美紀子, 鈴木 雅之, 太田 絵梨子, 柴 里実. 実践ベース・アプローチから見た学習指導改善の試み:授業と学習評価をどう連動させるか. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 66-67
  • 鈴木 雅之, 利根川 明子. 児童用達成関連感情尺度日本語版の作成. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 0. 157-157
  • 西田 寛, 鈴木 雅之. 児童自立支援施設併設学校における個に応じた教育システムの構築. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 0. 177-177
more...
Books (18):
  • コロナ禍に挑む大学入試(1) 緊急対応編 (東北大学大学入試研究シリーズ)
    金子書房 2022 ISBN:4760861068
  • 学校現場で役立つ教育心理学 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831799
  • 臨床統計学 : 公認心理師カリキュラム準拠「心理学統計法・心理学研究法」
    医歯薬出版 2021 ISBN:9784263266359
  • 教職に生かす教育心理学
    みらい 2019 ISBN:9784860154899
  • 新動機づけ研究の最前線
    北大路書房 2019 ISBN:9784762830723
more...
Education (3):
  • 2010 - 2013 東京大学大学院 教育学研究科 博士課程
  • 2008 - 2010 東京大学大学院 教育学研究科 修士課程
  • 2004 - 2008 Sophia University Faculty of Humanities
Professional career (1):
  • Education (Ph.D.) (the University of Tokyo)
Work history (7):
  • 2020/04 - 現在 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
  • 2018/04 - 現在 Yokohama National University College of Education
  • 2017/04 - 2018/03 Yokohama National University College of Education
  • 2016/04 - 2017/03 Yokohama National University
  • 2015/04 - 2016/03 Showa Women's University Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology
Show all
Committee career (16):
  • 2024 - 現在 日本テスト学会 第22大会実行委員会
  • 2023 - 現在 日本教育心理学会 総会企画委員会
  • 2022 - 現在 日本心理学会 高校心理学教育小委員会
  • 2022/01 - 現在 日本教育心理学会 編集委員
  • 2021/11 - 現在 日本心理学会 心理学研究編集小委員会委員
Show all
Awards (7):
  • 2019/03 - Yokohama National University Distinguished Young Researcher Award
  • 2016/10 - 日本教育心理学会 優秀論文賞
  • 2016 - 日本感情心理学会 優秀研究賞,グッド・プレゼンテーション賞
  • 2013/08 - Japanese Association of Educational Psychology Distinguished Paper Award
  • 2013/08 - International Conference on Education Technology and Computer Excellent Paper Awards
Show all
Association Membership(s) (4):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  日本テスト学会 ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page