Rchr
J-GLOBAL ID:201201012271457113   Update date: Mar. 21, 2024

Kurokami Haruo

クロカミ ハルオ | Kurokami Haruo
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://ks-lab.net/haruo
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (7): Development of Media ,  Media Literacy ,  Educational Assessment ,  Learning Situation Design ,  Instructional Design ,  Media Literacy;Development of Media; ,  Instructional Design;Learning Situation Design;Educational Assessment;
Research theme for competitive and other funds  (31):
  • 2022 - 2025 教員養成大学におけるICT活用能力・ICT活用指導力を育成するカリキュラムの開発
  • 2018 - 2022 A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society
  • 2015 - 2018 Development of Critical thinking program using meta-cognitive regulation and Rubrics
  • 2015 - 2018 A Study on Developmental Stages of Students' Ability of Understanding Information Reached via Social Media
  • 2012 - 2015 Development of Higher order critical thinking education module using neta-cognition and performance assessment
Show all
Papers (125):
  • KOJIMA Akari, TAIZAN Yu, KUROKAMI Haruo. Thinking Dispositions and Instructional Strategies Focused by Teachers who Develop Thinking Skills. Japan Journal of Educational Technology. 2022. advpub
  • KIMURA Akinori, KUROKAMI Haruo. The Effect of a Learning Process Model for Children to be Independent, Interactive and Deep Learning in Social Studies. Japanese Journal of Educational Media Research. 2021. 27. 2. 133-150
  • KIMURA Akinori, KUROKAMI Haruo, TANIGUCHI Kiho. Development and Effect of 'International Exchange Curriculum' Utilizing Tablet PC at Elementary School. Japanese Journal of Educational Media Research. 2020. 26. 2. 1-17
  • KUROKAMI Haruo. Thinking Tools in K-12 School. The Journal of Information Science and Technology Association. 2017. 67. 10. 521-526
  • KIMURA Akinori, KUROKAMI Haruo, HORITA Tatsuya. Comparison of Ways to Organize Information Indexes Merits and Demerits ofAnalogue/Digital Ways. Proceedings of the Annual Conference of the Japanese Society of Digital Textbook. 2016. 5. 13-14
more...
MISC (137):
  • 黒上 晴夫. 情報を基に考察する・表現する力 シンキングツールで情報を整理して説明する (特集 主体性を引き出す! 思考と判断を問う課題づくり40選) -- (「つけたい力」から考える学習課題設定の工夫と活動例). 社会科教育. 2016. 53. 7. 8-10
  • 黒上 晴夫. 情報活用能力調査の結果に見る学校・教員の指導体制 (情報活用能力調査結果の解説). 学習情報研究. 2015. 245. 40-43
  • 黒上晴夫, 佐藤和紀, 山川拓, 前田康裕, 木村明憲, 後藤康志. 情報活用能力の育成と評価. 教育メディア研究. 2015
  • 黒上 晴夫. 総合的な学習の時間と課題設定 (特集 「問う力」を育む). 教育と医学. 2013. 61. 12. 12-17
  • 黒上 晴夫. これからの共通教科「情報」の授業とは : 情報社会に参画する態度を養う学習活動 (教科書特集号). ICT・education : フォーラム「情報教育」. 2012. 49. 2-5
more...
Books (73):
  • 教育メディアの開発と活用
    ミネルヴァ書房 2015
  • こうすれば考える力がつく! 中学校 思考ツール
    小学館 2014
  • 大学生の学びを育む学習環境のデザイン-新しいパラダイムが拓くアクティブ・ラーニングへの挑戦
    関西大学出版部 2014
  • 総合的な学習の時間と課題設定
    慶應義塾大学出版会 2013
  • 考えるってこういうことか!「思考ツール」の授業
    小学館 2013
more...
Lectures and oral presentations  (33):
  • 学習者用デジタル教科書の現状と展望
    (日本教育メディア学会第21回年次大会 2014)
  • 情報活用能力の育成と評価
    (日本教育メディア学会第21回年次大会 2014)
  • 授業設計の枠組みとしての教科共通の思考スキルの活用
    (日本教育工学会第29回年次大会講演論文誌 2013)
  • 子どもがつくるルーブリックの価値とルーブリックにおける段階間の意味の差
    (日本カリキュラム学会第25回大会 2013)
  • 『総合的な学習のカリキュラム開発における学習環境デザインに関する研究』
    (科学研究費補助金(基盤研究(B)(2))平成14~15年度研究成果報告書(研究課題番号14380079) 2004)
more...
Professional career (1):
  • 学術修士(教育学)
Awards (4):
  • 2008/01/28 - 日本視聴覚教育協会 日本視聴覚教育協会・井内賞
  • 2007/09/23 - 日本教育工学会 日本教育工学会論文賞
  • 2003 - 日本教育メディア学会 坂元彦太郎記念教育メディア研究奨励賞
  • 1998 - 日本教育工学会 研究奨励賞
Association Membership(s) (10):
Australian Association for Research in Education ,  American Educational Research Association ,  The Japanese Society for Curriculum Studies ,  Japanese Association for the study ofLiving Environment Studies and IntegratedStudyeducation ,  EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  Association for the Advancement of Computing in Education ,  Japanese Association for First-Year Experience at Universities and Colleges ,  The Japan Association of College English Teachers ,  Japan Association for Educational Media Study ,  Japan Society for Educational Technology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page