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J-GLOBAL ID:201201012271457113   Update date: Sep. 28, 2024

Kurokami Haruo

クロカミ ハルオ | Kurokami Haruo
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://ks-lab.net/haruo
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (5): Development of Media ,  Media Literacy ,  Educational Assessment ,  Learning Situation Design ,  Instructional Design
Research theme for competitive and other funds  (31):
  • 2022 - 2025 教員養成大学におけるICT活用能力・ICT活用指導力を育成するカリキュラムの開発
  • 2018 - 2022 A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society
  • 2015 - 2018 Development of Critical thinking program using meta-cognitive regulation and Rubrics
  • 2015 - 2018 A Study on Developmental Stages of Students' Ability of Understanding Information Reached via Social Media
  • 2012 - 2015 Development of Higher order critical thinking education module using neta-cognition and performance assessment
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Papers (125):
  • Akinori KIMURA, Haruo KUROKAMI. Effect of a “Regulating Form” that Promote Self-regulation Skills. 2022. 46. suppl. 25-28
  • 木村明憲, 黒上晴夫. ICT を活用した自己調整スキルを発揮して学ぶ学習モデルの開発. 日本教育工学会論文誌. 2022. 46. 3. 525-542
  • KOJIMA Akari, TAIZAN Yu, KUROKAMI Haruo. Thinking Dispositions and Instructional Strategies Focused by Teachers who Develop Thinking Skills. Japan Journal of Educational Technology. 2022. 46. 2. 217-228
  • KIMURA Akinori, KUROKAMI Haruo. The Effect of a Learning Process Model for Children to be Independent, Interactive and Deep Learning in Social Studies. Japanese Journal of Educational Media Research. 2021. 27. 2. 133-150
  • KIMURA Akinori, KUROKAMI Haruo, TANIGUCHI Kiho. Development and Effect of 'International Exchange Curriculum' Utilizing Tablet PC at Elementary School. Japanese Journal of Educational Media Research. 2020. 26. 2. 1-17
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MISC (138):
  • 黒上 晴夫. 情報を基に考察する・表現する力 シンキングツールで情報を整理して説明する (特集 主体性を引き出す! 思考と判断を問う課題づくり40選) -- (「つけたい力」から考える学習課題設定の工夫と活動例). 社会科教育. 2016. 53. 7. 8-10
  • 黒上 晴夫. 情報活用能力調査の結果に見る学校・教員の指導体制 (情報活用能力調査結果の解説). 学習情報研究. 2015. 245. 40-43
  • 黒上晴夫, 佐藤和紀, 山川拓, 前田康裕, 木村明憲, 後藤康志. 情報活用能力の育成と評価. 教育メディア研究. 2015
  • 黒上 晴夫. 総合的な学習の時間と課題設定 (特集 「問う力」を育む). 教育と医学. 2013. 61. 12. 12-17
  • 黒上 晴夫. これからの共通教科「情報」の授業とは : 情報社会に参画する態度を養う学習活動 (教科書特集号). ICT・education : フォーラム「情報教育」. 2012. 49. 2-5
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Books (79):
  • 教育の方法・技術とICT活用 : 学びを育む : 教育工学と教育心理学のコラボレーション
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832420
  • 教育の方法と技術
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623089369
  • 学習ドリル 名探偵コナンと伸ばす 考える力!低学年
    小学館 2021 ISBN:9784092536258
  • 思考ツールでつくる考える道徳
    小学館 2019 ISBN:9784091050793
  • 小学校 総合的な学習の時間 ポイント総整理
    東洋館出版社 2017 ISBN:9784491034089
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Lectures and oral presentations  (41):
  • 夏休みの遠隔協同学習 「コラボで自由研究」の開発
    (日本教育メディア学会第29回年次大会 2022)
  • Changing in Learning Towards Student Agency
    (2024 Gwangju International Education Forum 2023)
  • The Structure of Awareness of Principals About ICT Introduction
    (30th Anual Conference of JAEMS 2023)
  • How Advanced Schools Have Made One-to-one Computer Environments Available
    (ICoME 2023 2023)
  • Collaborative Distance Study Among Students During Summer Vacation
    (ASSERT 2023 2023)
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Professional career (1):
  • 学術修士(教育学)
Work history (4):
  • 2002/04 - 現在 Kansai University Faculty of Informatics Professor
  • 1992/04 - 2002/03 Kanazawa University Faculty of Education
  • 1990/10 - 1992/03 Osaka University Faculty of Human Sciences Official
  • 1989/04 - 1990/09 Osaka University Faculty of Human Sciences
Awards (5):
  • 2021/12 - 日本教育メディア学会 日本教育メディア学会論文賞 小学校社会科における児童が主体的・対話的で深い学びの実現に向けた学習過程モデルの効果
  • 2008/01/28 - 日本視聴覚教育協会 日本視聴覚教育協会・井内賞
  • 2007/09 - 日本教育工学会 日本教育工学会論文賞 学校間交流学習のための授業設計モデルの開発
  • 2003/11 - 日本教育メディア学会 坂元彦太郎記念教育メディア研究奨励賞
  • 1998 - 日本教育工学会 研究奨励賞
Association Membership(s) (5):
Australian Association for Research in Education ,  American Educational Research Association ,  Japanese Association for the study ofLiving Environment Studies and IntegratedStudyeducation ,  Japan Association for Educational Media Study ,  Japan Society for Educational Technology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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