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J-GLOBAL ID:201201020789675222
Update date: Nov. 06, 2024
Aduayom-Ahego Kiyoko
アドゥアヨム・アヘゴ キヨコ | Aduayom-Ahego Kiyoko
Affiliation and department:
Research field (2):
Business administration
, Japanese language education
Research keywords (10):
ディスカッション
, ケース学習
, Ghana
, Togo
, 西アフリカ
, ケースメソッド
, 待遇コミュニケーション
, 初対面会話
, 接触場面
, speech style
Research theme for competitive and other funds (21):
- 2024 - 2028 ディスカッション授業に関する実証的研究-日本語学習者による深い学びを目指して-
- 2024 - 2028 ヒューマンエラー軽減を目指した外国人や未経験者向け介護記録の書き方指導の教材開発
- 2024 - 2025 A Study on the Use of Manga for Case Materials in the Field of Social Welfare
- 2024 - 2025 Development of Short Anime for Learning Japanese for Ewe Speakers
- 2024 - 2025 Conducting an Anime Dubbing Experience Workshop for International Students
- 2024 - 2025 A Study on Japanese Pronunciation Instruction Using the Silent Way
- 2024 - 2025 Research Group Activities for the Development of Japanese Language Education in West Africa
- 2024 - 2025 日本語教育関係者向けケースメソッド教授法セミナー
- 2021 - 2025 Developing materials of case method for Japanese learners to extend their perspectives on speech style
- 2023 - 2024 西アフリカにおける日本語教育普及・発展のための研究会活動の企画及び運営
- 2023 - 2024 エウェ語による日本語入門会話教材の作成
- 2023 - 2024 ソーシャルワーカーのためのケース教材のマンガ化に関する考察
- 2022 - 2023 日本語学習者を対象としたケース教材のマンガ化に関する考察
- 2022 - 2023 Conducting Research Group Activities for the Development of Japanese Language Education in West Africa
- 2021 - 2022 西アフリカ日本語教育研究会の発足及び研究会の開催
- 2014 - 2015 聞き手の解釈・評価の多様性に注目したインターネット会話教材の作成
- 2013 - 2014 当事者評価を活用した日本語会話教育に関する考察
- 2013 - 2014 幼児の「ですます体」習得過程の解明--スピーチレベル教育のための基礎研究
- 2013 - 2014 会話者意識を活用したスピーチレベル観育成のための授業実践
- 2014 - スピーチレベル選択における場面認識に関する韓国人日本語学習者の学びの解明
- 2012 - 2012 日本語非母語話者のスピーチレベル観育成のための映像教材の作成
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Papers (24):
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Kabaya Hiroshi, Aduayom-Ahego Kiyoko, Yim Jaehee, Tokuma Harumi. Social Contribution from Taigu-Communication Research. The Japanese Journal of Language in Society. 2024. 27. 1. 47-62
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Aduayom-Ahego Kiyoko. Aspects and Factors of a Discussion Class that Reached a Deeper Conclusion than the Teacher Assumed: The Role of the Teacher in Case Method Classes. 2024. 67. 157-172
-
蒲谷 宏, アドゥアヨムアヘゴ 希佳子, 任 ジェヒ, 徳間 晴美. 待遇コミュニケーションにおける「丁寧さ」に関する考察. 待遇コミュニケーション研究. 2024. 21. 82-100
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Aduayom-Ahego Kiyoko. How to Incorporate Discussion into Classes: Designing a Class Structure for More Meaningful Discussions. 2024. 37. 7-23
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Attention During the Process of Rewriting Case Material into Manga for Japanese Language Learners: Focusing on the Process of Plot-Creation. 2023. 36. 21-31
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MISC (10):
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Aduayom-Ahego Kiyoko, Suzuki Ayano. Should Case Materials be Familiar to Learners: Focusing on Learners' Anxiety about Case Material. 2024. 31. 1. 26-27
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Aduayom-Ahego Kiyoko, Suzuki Ayano. Case Materials in the Case Method for Japanese Language Education: For Deeper Discussions. 2023. 30. 1. 78-79
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アドゥアヨムアヘゴ希佳子. コーパス調査から「丁寧」の意味の本質を考える. 待遇コミュニケーション研究. 2023. 20. 101-107
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アドゥアヨムアヘゴ 希佳子, 李 址遠, 任 ジェヒ, 徳間 晴美, 蒲谷 宏. 待遇コミュニケーションにおける「丁寧さ」を考える. 待遇コミュニケーション研究. 2023. 20. 98-100
-
アドゥアヨムアヘゴ希佳子, 鈴木綾乃. ロールプレイを用いたディスカッション授業の効果と留意点に関する考察-「ケースメソッド」によるより深い学びを目指して. 日本語教育方法研究会誌. 2023. 29. 2. 98-99
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Books (3):
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日本語能力試験対策 これ一冊 N1
アスク 2024 ISBN:4866396687
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N1合格模試3回分
アスク出版 2020 ISBN:4866393165
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「評価」を持って街に出よう -「教えたこと・学んだことの評価」という発想を超えて
くろしお出版 2016 ISBN:4874246869
Lectures and oral presentations (47):
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Should Case Materials be Familiar to Learners: Focusing on Learners' Anxiety about Case Material
(2024)
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ディスカッションを深めよう!in 高雄
(日本台湾交流協会主催 2024年度第4回日本語教育研修会(高雄) 2024)
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ディスカッションを深めよう!in 台北
(日本台湾交流協会主催 2024年度第4回日本語教育研修会(台北) 2024)
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Development of a Short Animation for Japanese Language Learning for Ewe Speakers: A Joint Research Project between a Japanese Language Teacher and an Animation Education Instructor
(5th Conference of Japanese Language Education in Africa 2024)
-
Japanese Language Education in Togo
(5th Conference of Japanese Language Education in Africa 2024)
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Works (11):
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What do we need for international business?
Aduayom-Ahego Kiyoko 2024 -
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The chancellor wants me to have my students take N1, but... (https://casecenter.jp/case/CCJB-OTR-23008-01.html)
Aduayom-Ahego Kiyoko, Suzuki Ayano 2024 -
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すべて親のせいだ マンガ版(https://casecenter.jp/case/CCJB-OTR-23006-01.html)
和田歩美, 吉田輝美, アドゥアヨム・アヘゴ希佳子 2024 -
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N1取らせろって言うけれど (https://casecenter.jp/case/CCJB-OTR-23005-01.html)
アドゥアヨム・アヘゴ希佳子, 鈴木綾乃 2024 -
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先輩とは友達になれないの? (https://casecenter.jp/case/CCJB-OTR-23004-01.html)
アドゥアヨム・アヘゴ希佳子 2024 -
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Professional career (2):
- Ph.D (Waseda University)
- M.A. (Waseda University)
Work history (7):
- 2024/04 - 現在 Takarazuka University
- 2024/04 - 現在 Japan Women's University Faculty of Humanities Department of Japanese
- 2022/01 - 2024/03 Takarazuka University
- 2020/09 - 2021/12 Tokyo International University
- 2014/09 - 2016/08 ボルドー・モンテーニュ大学(フランス) 外国語学部 専任講師
- 2012/10 - 2014/08 Waseda University Center for Japanese Language
- 2008/08 - 2009/05 Macalester college Asian Languages and Cultures lab instructor
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Committee career (10):
- 2021 - 現在 西アフリカ日本語教育研究会 会長
- 2016 - 現在 待遇コミュニケーション学会 庶務委員
- 2016 - 現在 待遇コミュニケーション学会 編集委員
- 2015 - ヨーロッパ日本語教師会ボルドーシンポジウム 実行委員
- 2013 - 2014 待遇コミュニケーション学会 庶務委員
- 2012 - 2014 早稲田大学日本語教育学会 会計委員
- 2012 - 2013 待遇コミュニケーション学会 大会委員
- 2011 - 2012 早稲田大学日本語学会 会計委員
- 2009 - 2010 待遇コミュニケーション学会 庶務委員
- 2009 - 早稲田大学日本語教育学会 大会委員
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Awards (1):
- 2017 - 駐日韓国文化院 韓日交流作文コンテスト2017 韓国語エッセイ一般部門 最優秀賞
Association Membership(s) (9):
早稲田大学日本語教育学会
, 社会言語科学会
, 日本語教育学会
, 協働実践研究会
, 韓国日語教育学会
, 小出記念日本語教育学会
, 西アフリカ日本語教育研究会
, 日本語教育方法研究会
, 待遇コミュニケーション学会
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