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J-GLOBAL ID:201201058932445753   Update date: Sep. 08, 2024

Matsui Kazumi

マツイ カズミ | Matsui Kazumi
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): ロシア語母語話者の日本語習得 ,  日本語教育 ,  多文化共生 ,  認知言語学
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2014 - 2017 A project for moving from the classroom to the community:The roles of Japanese teachers to facilitate students' learning and study in society
  • 2016 - 2017 豊島区の日本語ボランティアの意識調査
  • 2014 - 2016 Significance of the Relations between Interactions with International Students and Changes in the Perspectives of Local Residents- A Case of Beppu City Making Inroads into a Multicultural Society-
Papers (15):
  • 吉田好美, 松井一美, 水上弘子. 初級後半レベルの意見文における意見の類型と文章構造 ー漢字圏 / 非漢字圏学習者の比較-. 中東・北アフリカ日本語教育 JLEMENA2021. 2023. 125-134
  • 吉田好美、鄭在喜、松井一美. 日本語授業における媒介語使用に関する学習者のビリーフ-入門・初級前半・初級後半の比較から-. 第24回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム論文集. 2022. 607-611
  • 松井一美. ロシア語母語話者の「テイタ」の習得に関する一考察. 第23回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム論文集. 2020. 408-414
  • MATSUI Kazumi. Verification of Active-Learning Lessons: Findings Related to Utilizing NHK NEWS WEB EASY in a Multimedia Classroom. Japanese Language Education Methods. 2019. 25. 2. 8-9
  • MATSUI Kazumi. A Study on the Consciousness of Japanese Language Conversation Volunteers: Based on Comparisons of Surveys in Tokyo Toshima Ward and Beppu City. Japan Society for Multicultural Relations. 2018. 90-91
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Books (2):
  • 『日本語教育ができること、そしてことばについて 金田一秀穂先生と学んで -教授退職記念論文集-』
    凡人社 2022 ISBN:9784893589927
  • 『「-ている」の意味とロシア語のアスペクト』
    晃洋書房 2015 ISBN:9784771026155
Lectures and oral presentations  (37):
  • ウクライナ侵攻がロシアの日本語教育に与えた影響-現地教師へのインタビューから-
    (2024年度日本語教育国際研究大会 2024)
  • A study on diversity reflected on Japanese language textbooks
    (the 2024 International Conference on Japanese Language Education (ICJLE) 2024)
  • 日本語教育とロシア語教育は日露友好に貢献できるか - 学習者へのアンケート調査からの考察 -
    (日本言語政策学会 第26回研究大会 2024)
  • A Study on the Significance of a Japanese Language Teacher Dispatch Program: Using Russia as an Example
    (The 1st International Symposium on Global Citizenship Education ” Restoring Learning to Daily Living: Global Citizenship and John Dewey” 2022)
  • 日中同形語「進歩」の用法に関する日中コーパスからの一考察
    (日本比較文化学会 第44回全国大会 2022)
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Professional career (1):
  • 博士(学術) (杏林大学)
Work history (10):
  • 2024/04 - 現在 関西大学 留学生別科
  • 2021/10 - 2024/03 国際交流基金 関西国際センター
  • 2019/07 - 2023/03 Soka University Division of Correspondence Education
  • 2015/09 - 2020/09 Waseda University Center for Japanese Language
  • 2011/04 - 2015/09 Ritsumeikan Asia Pacific University Center for Language Education
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Committee career (2):
  • 2016/04 - 2021/03 多文化関係学会 理事、財務委員長
  • 2019/09 - 2020/08 早稲田大学日本語教育学会 副会長
Awards (1):
  • 2008/05 - 東京言語研究所 理論言語学賞
Association Membership(s) (6):
JAPAN SOCIETY FOR MULTICULTURAL RELATIONS ,  JAPANESE COGNITIVE LINGUISTICS ASSOCIATION ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE POLICY ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  Japanese Language Education Methods ,  ヨーロッパ日本語教師会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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