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J-GLOBAL ID:201201061013812295   Update date: Nov. 22, 2024

Tetsuya Hasegwa

ハセガワ テツヤ | Tetsuya Hasegwa
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (9): 教育社会学 ,  教師教育 ,  教員養成 ,  省察 ,  職業的レリバンス ,  学校支援ボランティア ,  高等教育 ,  大学図書館 ,  公共図書館
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2026 A Reflective Study on the Structural Characteristics of "Research" in Graduate Schools for Teachers
  • 2023 - 2026 「開かれた主体集団としての教師」モデルの構築と「研究」メディアの可能性の研究
  • 2022 - 2026 Empirical Research on Regional Disparities in "Resources" and "Use" of Public Libraries
  • 2021 - 2026 「教員の働き方」の現在:危機の実態把握にもとづく啓発活動の迅速な展開
  • 2021 - 2026 市民を育てる学校の日本型自律性に関する比較教育社会学的研究
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Papers (72):
  • 紅林伸幸, 鈴木和正, 川村光, 越智康詞, 加藤隆雄, 長谷川哲也, 中村瑛仁. 学校管理職たちの挑戦-Webアンケート「学校管理職の学校運営に関する調査(2022)」の結果報告. 常葉初等教育研究. 2024. 9. 123-136
  • OCHI Yasushi, SAKAI Mayuko, KUREBAYASHI Nobuyuki, KATOU Takao, KAWAMURA Akira, HASEGAWA Tetsuya, MIYANO Hisashi. What Does It Mean for Teachers to Do Research?. 2024. 18. 111-130
  • Himeno Kanji, Hasegawa Tetsuya, Kawakami Ayako, Mashiko Norifumi. An empirical study on competencies and roles of teacher educators: Focusing on self-awareness of teacher educators from different backgrounds. Journal of Japan Association of Universities of Education. 2024. 42. 57-68
  • KURIHARA Ryo, KIKUCHIHARA Mamoru, MURAI Daisuke, HASEGAWA Tetsuya. Experiences and Cognition Regarding “Reflection” Among Graduate Students in Teacher Education: Based on a Questionnaire Survey of Five National Universities. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2024. 34. 99-108
  • 井上俊尚, 長谷川哲也. 教育支援センターにおける不登校児童生徒への支援に関する研究-P市の支援体制に着目して. 岐阜大学カリキュラム開発研究. 2024. 40. 1. 117-126
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MISC (21):
  • 長谷川哲也. 教師教育研究で求められる研究倫理と研究倫理委員会の役割. 日本教師教育学会年報. 2024. 33. 86-87
  • 長谷川哲也. 高校生・大学生の進路選択の傾向. 一般社団法人全国私立大学教職課程協会第43回研究大会要旨集. 2024. 79-79
  • HASEGAWA Tetsuya. Ethics issues that arise between educational research and academic research. 2023. 32. 286-288
  • 長谷川哲也. 現代の教師教育改革の特徴を踏まえた教師教育研究の課題-“連携・協働”の言説化をどう乗り越えるか. 日本教師教育学会第10期研究部活動報告書. 2021
  • 長谷川哲也. 「教員育成」がもたらす協働の姿と研究倫理の意義. 日本教師教育学会年報. 2020. 29. 98-101
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Books (9):
  • 「省察」を問い直す-教員養成の理論と実践の検討
    学文社 2024 ISBN:9784762033223
  • 専門職として成長し続ける教師になるために-教職詳説
    人言洞 2023 ISBN:9784910917108
  • 人生100年時代に「学び直し」を問う
    東信堂 2023 ISBN:9784798918129
  • 未来の教育を創る教職教養指針2-教職原論
    学文社 2019
  • 教育社会学事典
    丸善出版 2018
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Lectures and oral presentations  (55):
  • 今日求められる学校事務職員の働き方-「令和の日本型学校教育」とどう向き合うか
    (榛原地区事務研究会全体研修会 2024)
  • 教師教育学の研究アプローチ -「私と教師教育学」
    (日本教師教育学会第34回研究大会 2024)
  • 教師教育研究における研究倫理の「今」を考える -私たちを取り巻く教育研究の環境
    (日本教師教育学会 第2回研究倫理学習会 2024)
  • 学生の学びや育ちを支える大学教育のあり方-専門職養成の課題をもとに
    (令和6年度中部学院大学FD講演会 2024)
  • 高校生・大学生の進路選択の傾向
    (一般社団法人全国私立大学教職課程協会第43回研究大会 2024)
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Professional career (1):
  • 博士(教育学) (名古屋大学)
Work history (4):
  • 2019/10 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2018/04 - 現在 Gifu University Faculty of Education
  • 2016/04 - 2018/03 Shizuoka University Faculty of Education
  • 2012/04 - 2016/03 Shizuoka University Faculty of Education
Committee career (52):
  • 2023/10 - 2026/09 日本教師教育学会 第12期 研究倫理委員会 委員長
  • 2023/10 - 2026/09 日本教師教育学会 第12期 理事・常任理事
  • 2023/08 - 2025/07 大垣市教育委員会 大垣市中学校部活動地域移行検討委員会 副委員長
  • 2023/07 - 2025/07 多治見市 多治見市地域情報化推進懇談会委員
  • 2023/07 - 2025/06 日本高等教育学会 編集委員会 委員
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Association Membership(s) (5):
中部教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本高等教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  Japan Association of Educators for Human Development
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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