Rchr
J-GLOBAL ID:201201077754007091   Update date: Apr. 22, 2025

USUZAKA Takashi

ウスザカ タカシ | USUZAKA Takashi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Cognitive neuroscience ,  Wood science ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): 木材加工、技術教育、認知神経科学、運動技能
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2027 ものづくり学習の技能向上に関する認知神経科学的検証
  • 2018 - 2021 ものづくり教育における教示方法の違いが及ぼす学習効果の脳科学的検証
  • 2015 - 2018 ものづくり学習における神経教育学的アプローチを取り入れたカリキュラム開発
  • 2011 - 2013 MBR型IMC個別学習支援システムの開発
Papers (40):
more...
MISC (13):
  • 関明日香, 臼坂 高司, 坂場亮. 技術教育における保幼小連携に関する意識調査. 第31回日本産業技術教育学会関東支部大会(茨城)講演要旨集. 2019. 61-62
  • 葛山竣介, 臼坂高司, 勝二博亮. 教示方法の違いが及ぼすのこぎり引きへの学習効果と脳活動の関連. 第28回日本産業技術教育学会関東支部大会(埼玉) 講演論文集. 2016. 25-26
  • 葛山竣介, 臼坂高司. タッチタイピングにおける技能習熟モデルの研究. 日本産業技術教育学会第58回全国大会(愛媛)講演要旨集. 2015. 23-23
  • 高橋将太郎, 臼坂高司, 勝二博亮. 下穴条件の異なる釘打ち作業と脳活動の関連. 日本産業技術教育学会第26回関東支部大会(神奈川)講演要旨集. 2014. 13-14
  • 保坂和樹, 臼坂高司. 自己組織化マップを利用した技術、家庭技術分野教科書の内容比較. 日本産業技術教育学会第26回関東支部大会(神奈川)講演要旨集. 2014. 119-120
more...
Books (1):
  • 楽しく遊んで、子どもを伸ばす 子育て・保育の悩みに教育研究者が答えるQ&A
    福村出版 2016
Lectures and oral presentations  (32):
  • 木材加工における創造性育成教育の実践
    (日本産業技術教育学会 第36回関東支部大会(群馬) 2024)
  • Effects of Gaze Distribution on Woodworking Knowledge and Skills
    (SEFI Conference 2023 2023)
  • Prefrontal Cortex inactivation Measured by Near-Infrared Spectroscopy during Hammering Nails according to Positive Emotional Teaching Methods
    (2022 14th International Conference on Education Technology and Computers 2022)
  • Effects of Feedback and Reflection on Performance during Wood Sawing and Prefrontal Cortex Activation
    (EdMedia + Innovate Learning 2020 Online 2020)
  • 技術教育における保幼小連携に関する意識調査
    (第31回日本産業技術教育学会関東支部大会(茨城) 2019)
more...
Education (1):
  • 2007 - 2011 Doctoral Program ,Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy (Hiroshima University)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page