Rchr
J-GLOBAL ID:201201087490054911   Update date: Oct. 29, 2024

Otsuka Rui

オオツカ ルイ | Otsuka Rui
Affiliation and department:
Research field  (4): Education - general ,  Education - general ,  Education - general ,  Special needs education
Research keywords  (7): 教育臨床学 ,  臨床教育学 ,  教育哲学 ,  探究学習 ,  生きづらさ ,  事例研究 ,  現象学的質的研究
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2012 - 現在 道徳教育における他者視点の内在化を育む幼小連携プログラムの策定
  • 2023 - 2028 生きづらさを軸にした日本型キャリア教育プログラムの開発
  • 2022 - 2026 Clinical phenomenology in rhythm
  • 2019 - 2024 Japan - UK comparative research towards developing a school platform to meet the needs of children with learning difficulties
  • 2016 - 2019 A longitudinal clinico-epidemiological study of Hope in chronic disease and its application to home health care
Show all
Papers (50):
  • Kawasaki, Tokuko, Otsuka, Rui. A study of school breakfast as an element of the school platform : based on practices in two cities in Yamaguchi Prefecture. Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training. 2024. 57. 33-45
  • 大塚類. いまだ避難を続ける児童生徒に対する対話型ワークショップの実践. 生存科学. 2024. 34. 2. 193-205
  • 大塚 類. 児童養護施設で暮らすことを支えるリズム : 措置後数ヶ月の幼児のエピソードから考える-特集論文 現象学的なキリスト教社会福祉研究の試み. キリスト教社会福祉学研究 = Christian social welfare science. 2022. 55. 91-102
  • 大塚類. What are children continuing to be deprived of during the COVID-19 pandemic?. 生存科学. 2021. 31. 2
  • トクシュウ オンライン ノ カノウセイ : ナニ オ マナビ 、 ナニ オ ノコシテ イケル ノ カ. 2021. 39. 1. 21-28
more...
MISC (2):
Books (16):
  • 教育方法学辞典
    学文社 2024 ISBN:9784762033810
  • 教育哲学事典
    丸善出版 2023 ISBN:9784621308219
  • 記憶と想起の教育学 : メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ
    勁草書房 2022 ISBN:9784326251674
  • イギリス発!ベル先生のコロナ500日戦争 : これからの学校にできることって何だろう
    明石書店 2022 ISBN:9784750353494
  • すき間の子ども、すき間の支援 : 一人ひとりの「語り」と経験の可視化
    明石書店 2021 ISBN:9784750352510
more...
Lectures and oral presentations  (37):
  • 複雑なできごとを複雑なまま描く試み:その難しさと可能性について考える
    (日本教育学会2022年度 近畿地区理事会・大阪企画シンポジウム 教育学の〈ことば〉シンポジウムII 臨床的な学術研究とは 2023)
  • こどもからおとなになるために必要なこと:ケアリーバーの語りから考える
    (日本看護学教育学会VI.COVID-19 禍における教育の事象を読み解き見出すこれからの看護学教育 2.テーマ:シンポジウム 1 COVID-19 禍における教育現場を現象学的なまなざしでみる 2022)
  • 臨床現象学:地を這うフィールドワーク
    (教育哲学会第62回大会 2019)
  • 〈自己基盤〉が脆い患者へのアプローチ
    (東海医学会 2019)
  • 教育哲学の境界を問う
    (教育哲学会第61回大会 2018)
more...
Education (3):
  • 2005 - 2008 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 2003 - 2005 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 1998 - 2002 The University of Tokyo Faculty of Education
Professional career (3):
  • 学士(教育学) (東京大学)
  • 修士(教育学) (東京大学)
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (11):
  • 2020/04 - 現在 東京大学大学院 教育学研究科 准教授
  • 2019/04 - 2020/03 東京大学大学院教育学研究科 講師
  • 2012/04 - 2019/03 College of Education, Psychology and Human Studies College of Education, Psychology and Human Studies Department of Education Associate Professor
  • 2009/04 - 2012/03 Special researcher of the Japan Society for the Promotion of Science
  • 2011/04 - 2011/09 Lecturer
Show all
Committee career (5):
  • 2023/05 - 現在 双葉町教育委員会学校設置検討委員会 委員長
  • 2022/12 - 現在 日本教育学会 編集委員・幹事
  • 2019/10 - 2021/10 教育哲学会編集委員会 編集幹事
  • 2019/04 - 2021/03 日本人間性心理学会 編集委員
  • 2014/04 - 2016/03 千葉県習志野市 子ども子育て協議会
Awards (1):
  • 2011/10 - 日本人間性心理学会 2011年度学会賞
Association Membership(s) (7):
日本教育学会 ,  ハイデガーフォーラム ,  教育哲学会 ,  日本現象学会 ,  日本保育学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本人間性心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page