Rchr
J-GLOBAL ID:201201094178421563   Update date: Apr. 16, 2024

Yoshii Ryo

ヨシイ リョウ | Yoshii Ryo
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.researchgate.net/profile/Ryo_Yoshii
Research field  (2): Education - general ,  Special needs education
Research keywords  (6): 障害児教育史 ,  アメリカ教育史 ,  知能検査史 ,  優生学 ,  インクルーシブ教育 ,  重度・重複障害児
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2027 戦後日本の重度・重複障害児教育における教師の自律的な実践と専門性の形成過程
  • 2022 - 2023 戦後福山市重度・重複障害児教育史研究-資料の収集・分析と関係者への聞き取り調査-
  • 2019 - 2023 20世紀米国における通常教育と特殊教育の二元的世界の形成と学業不振問題
  • 2016 - 2020 通常教育と特殊教育の狭間に位置する子どもへの教育的・制度的対応に関する歴史研究
  • 2011 - 2014 インクルーシブ教育の相克-「平等」と「差異・個別性」の両立に関する基盤的研究
Papers (8):
more...
MISC (10):
  • Habilitation and Education in Hiroshima Prefectural Wakakusaen in Response to the Transformation of the Target Children in the 1950s and 1960s. Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University. 2024. 12. 13-24
  • 北畑 彩子, 吉井 涼, 松井 雄一. 肢体不自由児の養護・訓練における教師の役割-心理学的技法を導入した養護・訓練開拓者らからの示唆-. 令和4(2022)年度聖徳大学教職実践センター年報. 2023. 286-293
  • Achievements and Issues in Early Childhood Practitioner Training Education at Universities: An Interview Survey with Graduates Working in Childcare Facilities. Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University. 2023. 11. 37-47
  • YOSHII Ryo. Historical Study on Clinical Treatment of Backward and Delinquent Children and the Application to Public Special Classes in the First Half of the 20th Century in the United States. Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba. 2017. 1-191
  • TAKANO Satoko, YOSHII Ryo, GESHI Yuri. ドイツ・バイエルン州における促進学校の現況-学習障害と情緒・社会性発達のための促進学校に焦点をあてて-. Child Studies: Journal of the Institute for Child Studies Seitoku University. 2016. 18. 99-105
more...
Books (6):
  • 特別支援教育要論 (特別支援教育をつなぐ Connect & Connect 1)
    北大路書房 2024 ISBN:4762832456
  • インクルーシブな教育と社会:はじめて学ぶ人のための15章
    ミネルヴァ書房 2024 ISBN:4623096556
  • 特殊教育・インクルーシブ教育の社会学
    明石書店 2022 ISBN:4750354902
  • 特別支援教育 (新・教職課程演習)
    協同出版 2022 ISBN:4319003470
  • 日本障害児教育史【戦後編】
    明石書店 2019 ISBN:4750349399
more...
Lectures and oral presentations  (13):
  • 戦後肢体不自由養護学校における特別学級の設置と解消-学級編成に関する教師の自律的な実践に着目して-
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 能力の測定と障害児の分離(『特殊教育とインクルーシブ教育の社会学』を読み解く)
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 障害児教育史研究の可能性
    (教科教育史研究会 第8回研究会 2021)
  • M. P. E. Groszmann and Residential School for Atypical Children (Spatial Considerations of Ability and Special Education in the 20th Century)
    (History of Education Society 59th Annual Meeting 2019)
  • Classification of Children with Learning Problems in the Early 20th Century in the United States
    (International Standing Conference for the History of Education 40 2018)
more...
Education (3):
  • 2011 - 2017 University of Tsukuba
  • 2009 - 2011 University of Tsukuba
  • 2005 - 2009 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • Ph.D (University of Tsukuba)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 福山市立大学 教育学部 准教授
  • 2017/04 - 2023/03 Fukuyama City University
  • 2014/04 - 2017/03 Ibaraki Christian University
  • 2011/04 - 2014/03 Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science
Committee career (3):
  • 2020/09 - 現在 特殊教育学会 英文誌査読委員
  • 2020/09 - 現在 特殊教育学会 和文誌査読委員
  • 2017/09 - 現在 障害科学学会 査読委員
Awards (1):
  • 2017/03 - 筑波大学人間総合科学研究科障害科学専攻 障害科学専攻長賞
Association Membership(s) (6):
International Standing Conference for the History of Education ,  アメリカ教育史研究会 ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  Association of Disability Sciences ,  History of Education Society
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page