Rchr
J-GLOBAL ID:201301010021291818
Update date: Jul. 26, 2024
Takehito Soda
ソダ タケヒト | Takehito Soda
Affiliation and department:
Research field (1):
History of thought
Research keywords (3):
Comparative Philosophy
, German Literature
, the history of ideas
Research theme for competitive and other funds (1):
- 2017 - 2022 Humanism and Nazism in 20th Century Germany: Patterns of Resistance, Indifference, and Accommodation
Papers (31):
-
Takehito Soda. Helmut Berve's portrayal of Germany and Europe in ancient Greco-Roman history. The Economic review of Toyo University. 2024. 49. 2. 105-136
-
Takehito Soda. Arguments for and against the 1936 Berlin Olympics: The Viability of Ancient Greek Themes. The Economic review of Toyo University. 2023. 49. 1. 59-76
-
Takehito Soda. Christianity and Humanism in the 20th century in Germany. The Economic review of Toyo University. 2023. 48. 2. 87-119
-
Takehito Soda. Light and shadow in Nazi Utopia. 2022. 77. 5. 18-23
-
曽田長人. 人文主義者のナチズムに対する抵抗(2)-コンラート・ツィークラーの場合-. 『経済論集』(東洋大学経済研究会). 2021. 46. 2. 193-221
more...
MISC (4):
-
Takehito Soda. Responding to the Question of Global Warming: From Eastern Thought and Religion. 2024. 31. 189-197
-
曽田長人. 竹内好における「抵抗」の思想史的意味. 『思想史研究』. 2021. 28. 272-276
-
曽田 長人. 書評 Eberhard Straub: Die Furtwanglers. Geschichte einer deutschen Familie (Munchen, Siedler, 2007). 19世紀学研究. 2011. 5. 155-161
-
SODA Takehito. Markus Fauser, Einfuhrung in die Kulturwissenschaft, Darmstadt : Wissenschaftliche Buchgesellschaft 2003. 2005. 117. 136-136
Books (9):
-
パイデイア : ギリシアにおける人間形成(中)
知泉書館 2024 ISBN:9784862854087
-
スパルタを夢見た第三帝国 : 二〇世紀ドイツの人文主義
講談社 2021 ISBN:9784065265413
-
『パイデイア ギリシアにおける人間形成』(上)
知泉書館 2018
-
「J・R・v・ザーリスのスイス観-冷戦期の中立理解を手がかりに-」(スイス文学会編『スイス文学・芸術論集 小さな国の多様な世界』所収)
鳥影社 2017
-
「レッシングの宗教思想-啓蒙思想との関わりから」(宮本久義・堀内俊郎編『宗教の壁を乗り越える-多文化共生社会への思想的基盤』
ノンブル社 2016
more...
Lectures and oral presentations (2):
-
20世紀ドイツの人文主義者とナチズム-その抵抗・傍観・協力の類型をめぐる考察
(第20回フィロロギカ研究集会 2021)
-
「ドイツ新人文主義によるルターの受容-F.I.ニートハンマーを例に」
(日本ルター学会 2015)
Professional career (2):
- 学術博士 (東京大学)
- 哲学-歴史学修士 (バーゼル大学)
Return to Previous Page