Rchr
J-GLOBAL ID:201301014925850693   Update date: Jan. 30, 2024

Torii Miyuki

トリイ ミユキ | Torii Miyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www2.kobe-u.ac.jp/~snowbird/
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (10): 発達アセスメント ,  介入 ,  ASD ,  ADHD ,  LD ,  発達障害 ,  Cognitive Science ,  Special Education ,  Autism Spectrum Disorder ,  Developmental Disabilities
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2022 - 2026 科学系博物館におけるニューロダイバシティーの実現:展示手法と実践モデルの提案
  • 2018 - 2023 心の健康の保持増進のための国際支援プログラム評価指標の開発
  • 2013 - 2016 Validity and clinical utility of japanese version of WISC-4 for Developmental disabilities.
  • 2008 - 2010 Validity of test-retest interval on the Japanese version of WISC-III
Papers (29):
  • MIyuki Torii, Mari UMEDA, Fumio SOMEKI, Takeo KONDO, Hisashi OGAWA, Yoko SHIKIBU, Yumiko NISHIO. Survey of Stigma towards Neurodevelopmental Disabilities in High School Students and Effectiveness of the Online Education Program of Understanding Neurodevelopmental Disabilitiesu. Bulletin of Graduate School of Human Development and Environment, Kobe University. 2121. 14. 2. 69-76
  • Miyuki TORII, Satoshi OKADA. The Relationship between Young Children’s Executive Functions and Special Needs based on Japanese Kindergarten Teachers’ Evaluation. The bulletin of Kansai University of International Studies. 2023. 24. 24. 117-124
  • Nishi Akane, Torii Miyuki. The Effectiveness of the Transition to Kobe University Program for High School Students with Neurodevelopmental Disorders : From the Perspective of Self-advocacy in Students. 2022. 15. 2. 79-90
  • Peter Clive Mundy, MIyuki Torii. The Learning Disability Model in Autism. Japanese Journal of Learning Disabilities. 2021. 30. 3. 194-205
  • Survey of Stigma towards Neurodevelopmental Disabilities in High School Students and Effectiveness of the Online Education Program of Understanding Neurodevelopmental Disabilities. 2021. 14. 2. 69-77
more...
MISC (24):
  • 鳥居 深雪. 特異な才能のある子の理解と支援 : 学際的な研究アプローチの視点から-特集 特異な才能のある子の支援. 指導と評価. 2023. 69. 7. 26-28
  • 鳥居 深雪. 子ども理解に役立つ!行動観察から始めるアセスメント(第2回)乳幼児のアセスメント. LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害. 2023. 21. 3. 52-55
  • トクシュウ コドモ ノ トクセイ ニ オウジタ 「 コベツ ノ シドウ ケイカク 」 ズクリ ; カキカタ ガ シッカリワカル 「 コベツ ノ シドウ ケイカク 」 モデルケース. 2023. 21. 2. 40-43
  • 鳥居 深雪. 子ども理解に役立つ!行動観察から始めるアセスメント 行動観察から始めるアセスメントの基本. LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害. 2023. 21. 2. 48-51
  • 木村, 芽生, 鳥居, 深雪, 池田, 浩之. 発達障害・知的障害をもつ者の青年期のきょうだいの進路選択に関する研究-個別の語りを通して-. 2023. 29. 127-137
more...
Books (38):
  • S.E.N.Sの役割と倫理
    金剛出版 2023
  • 特別支援教育の理論と実践 第4版 特別支援教育士(S.E.N.S)の役割・実習
    金剛出版 2023 ISBN:9784772419574
  • 特別支援教育の理論と実践 第4版 II指導
    金剛出版 2023 ISBN:9784772419567
  • 特別支援教育の理論と実践 第4版 概論・アセスメント
    金剛出版 2023 ISBN:9784772419550
  • AS/ASDをめぐるスティグマ
    金剛出版 2022
more...
Lectures and oral presentations  (44):
  • 高校通級と大学移行支援の統合の試み 大学進学を希望する高校生への通級指導モデル
    (一般社団法人 日本発達心理学会 第32回大会 2021)
  • 高機能自閉スペクトラム症者の 心理的不適応の問題を考える スティグマの視点から
    (一般社団法人 日本発達心理学会 第32回大会 2021)
  • Cognitive Characteristics of High School Students with Neurodevelopmental Disabilities who Participated in the Transition to Kobe University Program
    (The Annual Meeting of The Japanese Society for Child and Adolescent Psychiatry 2020)
  • Development of Anti-stigma program towards neurodevelopmental disabilities for high school students
    (The 31st Annual Meeting for the Japan Society of Developmental Psychology 2020)
  • Inclusive Education System for Children with Learning Diversity
    (The 3rd Research congress of Japan Academy of Learning Disabilities 2020)
more...
Works (2):
  • 特別支援教育の展望:インクルーシブ教育の目指すべきもの -ユニバーサルデザインと専門性
    鳥居深雪,河崎佳子,海津亜希子,佐藤克敏,鳥越隆士,井上雅彦 2015 -
  • 発達障害のある人の就労支援
    2013 -
Work history (2):
  • 2022/04 - 現在 Kansai University of International Studies School of Education Department of Child Education and Social Welfare Professor
  • 2011/04 - 2022/03 Kobe University Graduate School of Human Development and Environment Professor
Committee career (4):
  • 2021 - 現在 一般財団法人 特別支援教育士認定協会 副理事長
  • 2018/09 - 2023/07 一般財団法人 日本心理研修センター 試験委員
  • - 2018/06 Japan Academy of Learning Disabilities Director
  • Japan Association of Special Edicational Needs Specialist Director
Awards (5):
  • 2017/10 - 日本LD学会学会発表奨励賞受賞
  • 2017/10 - 一般社団法人日本LD学会 一般社団法人日本LD学会 学会発表奨励賞 鳥居 深雪
  • 2002/10 - 日本LD学会実践奨励賞受賞
  • 1998/06 - 千葉県特殊教育連盟永年勤続表彰
  • 1993/11 - 習志野市学校教育永年勤続表彰
Association Membership(s) (5):
小児精神神経学会 ,  日本ワーキングメモリ学会 ,  特殊教育学会 ,  教育心理学会 ,  小児神経学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page