Rchr
J-GLOBAL ID:201301018178502422   Update date: May. 14, 2024

Ying Xiong

イン シオン | Ying Xiong
Affiliation and department:
Research field  (2): Literature - Chinese ,  Aesthetics and art studies
Research keywords  (24): 日中映画 ,  時間イメージ ,  ドキュメンタリー映画 ,  身体表象 ,  映像論 ,  cinematic body ,  中国映画 ,  活宇・文学的表象 ,  日本近現代文学 ,  暴力 ,  映像表象 ,  映画 ,  戦争映画 ,  映画表現 ,  身体 ,  映像表現 ,  機械としての身体 ,  ジェンダー ,  モダニズム文化 ,  文学 ,  女性表象 ,  フランス文学 ,  ジェンダー・スタディーズ ,  アニメーション
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2013 - 2015 Towards a View of Speed in Cinema
  • 2009 - 2011 A Synthetic Study on the sixth generation and 'New Documentary films' of Chinese Cinema
  • 2008 - 2011 Expressions and Representations of Modern War : Comparing Literature and Cinema in China, France and Japan
  • 2005 - 2007 A Study Pluralistic Relations on Representing women between Cinema, Visual Image, Print Culture, and Literature through Comparative Studies France, China, and Japan
  • 2005 - 2006 Comparative Studies on the Representations of Body in Japanese and Chinese Films
Papers (25):
  • 応雄. ショットの倫理--三宅唱映画についての覚書. 層-映像と表現. 2024. 16
  • 応雄. 差異の恋愛学 今泉力哉映画研究ノート. 層-映像と表現. 2023. 15. 63-71
  • 応雄. 「正しく傷つく」こと、正しく発語すること-『ドライブ・マイ・カー』について. 層-映像と表現. 2022. 14. 64-75
  • 応雄. 「春江水暖~しゅんこうすだん」 長回しでかくれんぼ. キネマ旬報. 2022. 2021年2月下旬号
  • 応雄, 龔金浪. ”生”之鮮烈與向量折線:溝口電影作為方法. 電影芸術. 2021. 2021. 3. 3-12
more...
MISC (5):
  • 応 雄. 「正しく傷つく」こと、正しく発語すること-『ドライブ・マイ・カー』について. 層 : 映像と表現 / 北海道大学大学院文学研究院映像・現代文化論研究室 編. 2022. 14. 64-75
  • LIU Wenbing, Testimony : Exchange between Japanese and Chinese Cineastes. 2012. 0. 0. 86-90
  • 晏妮, 応雄, 上野昂志. 鼎談「交錯する日中映画史」. 映画芸術. 2010. 433. 166-171
  • 浦 克, 〔ホウ〕 涛, 応 雄. 浦克訪談. 饕餮. 2001. 9. 76-88
  • 応 雄. 中国映画の中の日本人像〔含 図〕. 饕餮. 2000. 0. 8. 153-172
Books (4):
  • 日本電影史 上・中・下(翻訳)
    復旦大学出版社 2016
  • Deleuze and Asia
    Cambridge Scholars Publishing 2014
  • 中国映画のみかた
    大修館書店 2010 ISBN:9784469233117
  • 中日影像文化的地平線
    2009
Lectures and oral presentations  (10):
  • 作家と透明-王家衛からハワード・ホークスへの映画史的遡及
    (南京大学115周年記念講演 2017)
  • 「徳勒茲的《電影》里為何没有中国電影? -費穆的水、婁燁的風」(ドゥルーズの『シネマ』にはなぜ中国の映画が登場しないのか? -費穆の水、婁燁の風)
    (第3回南京映画フォーラム 2016)
  • 婁燁(ロウ・イエ)の映画にみる〈身体以上、空間以下〉
    (2015年日中社会学会年次大会 2015)
  • What a Body Can Do?: The Betweenness of Body and Space in Lou Ye’s Summer Palace and Spring Fever
    (2013)
  • 婁燁和王家衛電影中的身體與空間
    (2013)
more...
Professional career (1):
  • 修士 (中国社会科学院)
Association Membership(s) (1):
THE JAPAN SOCIETY OF IMAGE ARTS AND SCIENCES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page