Rchr
J-GLOBAL ID:201301027231134197   Update date: Apr. 17, 2024

Ohba Ryoko

オオバ リョウコ | Ohba Ryoko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/80381432.ja.html
Research field  (2): Clinical nursing ,  Basic nursing
Research keywords  (19): 危機 ,  女性特有がん ,  女性性 ,  婦人科がん ,  終末期患者 ,  家族 ,  適応 ,  スピリチュアルケア ,  一般病棟 ,  スピリチュアルペイン ,  レジリエンス ,  がん体験者 ,  看護学 ,  批判的思考 ,  PBL ,  Web ,  学士課程 ,  多職種連携教育 ,  緩和ケア教育
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2026 ポジティヴ・ヘルスに資する若年者向けヘルスリテラシー育成プログラムの開発
  • 2021 - 2025 炎症性腸疾患者の寛解維持を支える健康心理学的援助プログラムの開発
  • 2020 - 2024 AYA世代婦人科がん体験者における女性性の危機と再適応を促す因果モデルの検証
  • 2019 - 2024 Development and evaluation of nurses' coordination ability improvement program to promote team agreement
  • 2019 - 2023 小グループ学習法における総括的評価に資するピア評価の確立
Show all
Papers (4):
  • 大場 良子. がん治療がもたらす女性性の危機意識と再適応との関連-Cancer treatment-induced sense of crisis in femininity and its association with readjustment. ヒューマン・ケア研究 / 日本ヒューマン・ケア心理学会編集委員会 編. 2023. 23. 1. 15-29
  • Hatori Kenji, Kodama Masahiro, Ohba Ryoko. Difficulties perceived by patients with inflammatory bowel disease and how to cope with them in daily life: A preliminary study. Journal of Health Psychology Research. 2022. 34. 2. 59-65
  • Miyabe Akemi, Suzuki Reiko, Tokiwa Fumie, Yamaguchi Nobuko, Ohba Ryoko, Higashiguchi Haruna. The Educational Abilities of Proficient Nurses: A Concept Analysis. Journal of Japan Academy of Nursing Science. 2020. 40. 629-635
  • Karasawa Hiroko, Suzuki Reiko, Tokiwa Fumie, Yamaguchi Nobuko, Ohba Ryoko, Miyabe Akemi. Current Status and Issues of Hospital Nurse Training for Mid-career Nurses Working in Medical Institutions. Journal of Human Care Sciences. 2018. 7. 32-39
MISC (16):
more...
Books (4):
  • 看護に活かすカウンセリング〈1〉コミュニケーション・スキル-対象の生き方を尊重した健康支援のためのアプローチ
    ナカニシヤ出版 2014 ISBN:4779508703
  • 看護教育に役立つPBL-問題解決力を育む授業の展開と工夫
    メヂカルフレンド社 2014 ISBN:4839215774
  • よくわかる 輸液治療とケア
    学研 2012 ISBN:9784780910674
  • 最新 輸液管理
    学研 2007 ISBN:9784051523831
Lectures and oral presentations  (3):
  • 「緩和ケアスクール」に対する市民の参加動機とニーズ分析
    (第33回日本看護科学会学術集会 2013)
  • PBL・TBLを活用した看護教育方法の効果(第2報)-学習者としての成長と学び-
    (日本看護学教育学会第23回学術集会 2013)
  • PBL・TBLを活用した看護教育方法の効果(第1報)-混合型教育プログラムの評価-
    (日本看護学教育学会第23回学術集会 2013)
Professional career (1):
  • 修士(カウンセリング)
Association Membership(s) (7):
埼玉県立大学保健医療福祉科学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF HEALTH PSYCHOLOGY ,  JAPANESE PSYCHOLOGICAL ACADEMY FOR HUMAN CARE ,  JAPAN ACADEMY OF NURSING EDUCATION ,  JAPAN ACADEMY OF NURSING SCIENCE ,  JAPANES SOCIETY OF CANCER NURSING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page