Rchr
J-GLOBAL ID:201301036523641552   Update date: Feb. 08, 2024

Kirita Keisuke

キリタ ケイスケ | Kirita Keisuke
Affiliation and department:
Job title: 共同研究員
Homepage URL  (1): https://keisukekirita.com/
Research field  (4): Philosophy and ethics ,  History of thought ,  Philosophy and ethics ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (9): Maxine Greene ,  Arts Education ,  Philosophy of Arts Education ,  Philosophy of Education ,  qualitative research ,  teacher education ,  art and handicraft ,  artistic play activity ,  art education
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2012 - 2015 造形遊びの実践知分析と継承に関する研究
Papers (8):
  • Keisuke Kirita. Understanding the Creativity of Bricolage in Zoukei-Asobi. The Palgrave Handbook of Global Arts Education. 2017. 513-532
  • 田村恵美, 桐田敬介. 新旧学習観の擦り合わせプロセスの解明--小学校算数科「式と計算」の授業を事例として. 個性化研究. 2014. 5. 26-39
  • Theorizing the Creative Activities involving Expression and Appreciation in Art and Handicraft : reference to Levi-Strauss's philosophy of art. 日本美術教育研究論集 = Japanese journal of art education. 2014. 47. 47. 57-68
  • Case Descriptions of Artistic Play Activities in "The Space of Lights" : Memories and Bricolage. 2014. 46. 46. 101-108
  • 桐田 敬介. A Phenomenological Re-interpretation to Read's "Education through Art" : "Spontaneous Evolvement of the Rules of the Game" based on "Mutual Recognition of the Values of the Expression". 上智教育学研究. 2013. 26. 26. 1-20
more...
MISC (6):
  • KIRITA Keisuke. Painting by Ice, Share Online. Learning Through Art #3: International Pictures of Practice. 2022. 3. 398-403
  • 松永伸司, 桐田敬介, 渡辺龍彦. 注釈の多い座談会 Vol. 1. Tired Of. 2021. 1. 127-135
  • 田村 恵美, 桐田 敬介, 梶川 朋. 総合的な学習の時間の単元立ち上げ過程に関する質的研究 : M-GTAによる「白紙単元立ち上げ」プロセスモデルの構築. せいかつか&そうごう : 日本生活科・総合的学習教育学会誌. 2014. 21. 112-121
  • 桐田 敬介. ブリコルール・エンジニアとしての教師の専門性について : 教師が日々行なっていることの理論化(【一般A-13】教師教育,一般研究発表【A】,発表要旨). 日本教育学会大會研究発表要項. 2013. 72. 0. 176-177
  • 桐田 敬介. A Narrative Inquiry into the Professional Knowledge of Teachers in the Playful Art(Zokei-Asobi)for the Upper Grades. 上智教育学研究. 2012. 25. 116-124
more...
Books (3):
  • The Palgrave handbook of global arts education
    Palgrave Macmillan 2017 ISBN:9781137555847
  • 図画工作・美術科理論と実践 : 新しい表現と鑑賞の授業づくりのために
    あいり出版 2016 ISBN:9784865550290
  • 教師教育
    さくら社 2015 ISBN:9784904785881
Lectures and oral presentations  (8):
  • 図画工作科における表現・鑑賞を一体とする造形活動の理論化の試み--レヴィ=ストロース芸術哲学を援用して
    (日本美術教育研究発表会 2013)
  • 「光の空間」における造形遊びのエピソード分析--記憶・ブリコラージュ・省察的実践
    (大学美術教育学会 2013)
  • ブリコルール・エンジニアとしての教師の専門性について--教師が日々行なっていることの理論化
    (日本教育学会 2013)
  • 感性とつくりだす喜びーーカント認識モデルによる小学校学習指導要領解釈の試み(2)
    (日本美術教育学会 2013)
  • 総合的な学習の時間における学習単元立ち上げ過程に関する質的研究ーーM-GTAによる「立ち上げ」プロセスモデルの構築ーー
    (日本生活科・総合的学習教育学会 2013)
more...
Education (3):
  • 2012 - 2015 Sophia University
  • 2010 - 2012 Sophia university
  • 2006 - 2010 Waseda university
Professional career (1):
  • 教育学修士 (上智大学大学院)
Work history (6):
  • 2019/11 - 現在 個人事業 よはく
  • 2018/04 - 現在 Sophia University
  • 2015/11 - 現在 一般社団法人こたえのない学校 リサーチフェロー
  • 2017/12 - 2019/11 公益財団法人クマ財団 職員
  • 2013/04 - 2018/03 Sophia School of Social Welfare
Show all
Association Membership(s) (2):
日本教育哲学会 ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page