Rchr
J-GLOBAL ID:201301061487856410   Update date: Feb. 01, 2024

ASAI Keigo

アサイ ケイゴ | ASAI Keigo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://www.researchgate.net/profile/Keigo_Asai
Research field  (2): Clinical psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (5): family relationship ,  communication ,  single-session therapy ,  brieftherapy ,  over-adaptation
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2018 - 現在 教員養成大学における学生の地域理解と地域間移行:適応と時間的展望との関連から
  • 2021 - 2024 災害避難家族受け入れ親族のメンタルヘルス調査と心理的支援ガイドラインの作成
  • 2023 - 教育実習指導教員の実習指導を通じた発達-他者との関係とキャリア形成という視点から
  • 2020 - 2023 The impact of community on couple relationships: An international comparative study
  • 2022 - 学校不適応感は悪いことなのか:学校不適応感後心理的成長過程解明と支援法構築
Show all
Papers (29):
  • Konomi Asai and Keigo Asai. Therapeutic assessment with brief therapy: A single case study of an elementary student’s school refusal. International Journal of Brief Therapy and Family Science. 2023. 13. 1. 43-49
  • Nozawa, T., & Asai, K. Relationship between caregivers’ tendency to show humility by deprecating their child and the child’s focus on their own strengths. 2023. 47. 1. 171-179
  • 浅井継悟. へき地校における子どもの支援. Interactional mind. 2023. 15. 44-49
  • Kyung-Ran Yu, Keigo Asai, Taku Hiraizumi, Koubun Wakashima. Japanese version of the Brief Sense of Community Scale: construct validity and reliability. BMC Psychology. 2022. 10. 1
  • Kohei Koiwa, Koubun Wakashima, Michiko Ikuta, Keigo Asai, Gen Takagi. Fear of COVID-19 infection and related factors in Japan: A comparison of college students, pregnant women, hospital nurses and the general public. PLOS ONE. 2022. 17. 7. e0271176-e0271176
more...
MISC (12):
  • 沼田, 圭子, 浅井, 継悟. 幸せへの動機づけを高めるフォーカシングプログラム-中年期を対象とした効果検証--Effects of a focusing program to enhance hedonic and eudaimonic Motives for Activities in middle ag. 北海道教育大学釧路校研究紀要. 2021. 53. 1-7
  • 髙橋, 楓, 浅井, 継悟. 発達検査を含む巡回相談の効果の検討 -北海道・道東地域の一都市に着目して--Effectiveness of Itinerant Consultations including Developmental Testing. 学校臨床心理学研究 : 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理学専攻研究紀要. 2021. 18. 18. 59-73
  • HANZAWA Reino, MIYAMAE Yasufumi, ASAI Keigo. Development of the “Perception of the Importance of Collaboration Between Community and School Education”Scale for Undergraduates Who Aspirate Teacher. Japan Journal of Educational Technology. 2021. 44. Suppl. 93-96
  • Koiwa Kohei, Wakashima Kobun, Asai Keigo, Takagi Gen, Yoshii Hatsumi. Determinants of nurses’ fear of COVID-19 in Japan. The Japanese journal of psychology. 2021. 92. 5. 442-451
  • 岡田 有司, 大久保 智生, 半澤 礼之, 鈴木 美樹江, Hou Yuejiang, 浅井 継悟, 都筑 学. 学校適応はどのようにとらえられるのか(13)-縦断研究による適応プロセスの検討. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 104-105
more...
Books (30):
  • 23章 過剰適応と感情制御
    北大路書房 2022
  • 第5章 離婚家族・ステップファミリー
    金剛出版 2021
  • 子どもの過剰適応と心理的な支援
    北樹出版 2017
  • 包括的ストレス反応尺度の開発
    新曜社 2015
  • 震災後に結婚したカップルのコミュニケーション
    新曜社 2015
more...
Lectures and oral presentations  (35):
  • 地方の臨床と家族ー心理支援における地方モデルの模索ー
    (日本家族心理学会 第39回大会 2022)
  • 日誌法を用いた過剰適応の測定
    (北海道心理学会・東北心理学会 第13回合同大会 2022)
  • Family Changes in the COVID-19 Pandemic.
    (The 9th Conference of International Academy of Family Psychology 2022)
  • Fear of COVID-19 in Japan Focusing on the period after the first declaration of a state of emergency and its lifting.
    (2022)
  • へき地校における教員とSCの連携・協働
    (日本教育支援協働学会第4回研究大会 2022)
more...
Education (3):
  • 2011 - 2015 Tohoku University Graduate School, Division of Education
  • 2009 - 2011 Tohoku University Graduate School, Division of Education
  • 2004 - 2008 Hokkaido University of Education Faculty of Education
Professional career (3):
  • 博士(教育学) (東北大学)
  • 修士(教育学) (東北大学)
  • 学士(教育学) (北海道教育大学)
Work history (19):
  • 2015/04 - 2015/12 Others
  • 2013/10 - 2015/03 Researcher
  • 2012/04 - 2015/03 公立学校共済組合宮城支部
  • 2012/04 - 2015/03 Others
  • 2012/04 - 2014/03 Others
Show all
Committee career (3):
  • 2021/04 - 現在 短期療法を学ぶ会 北海道支部 支部長
  • 2016/04 - 現在 学校教育実践に生かす解決構築アプローチ WOWW研究会 事務局
  • 2021/04 - 2021/10 日本ブリーフセラピー協会第13回学術会議 実行委員長
Awards (1):
  • 2021/10 - 日本ブリーフセラピー協会 論文賞 A pilot study to assess positive and negative post-divorce parental disclosures.
Association Membership(s) (10):
日本ヒューマン・ケア心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本EMDR学会 ,  日本心理学会 ,  日本ブリーフセラピー協会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本家族心理学会 ,  日本家族研究・家族療法学会 ,  日本カウンセリング学会 ,  European Brief Therapy Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page