Rchr
J-GLOBAL ID:201301072712779375   Update date: Oct. 16, 2024

Uzuki Yuka

ウヅキ ユカ | Uzuki Yuka
Affiliation and department:
Job title: Senior Researcher
Research field  (2): Sociology of education ,  Social welfare
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2028 社会の分断に抗する学びの相互作用と教員の専門性に関する実証的研究-公正に着目して
  • 2021 - 2026 18歳からの20年間のパネル調査によるライフコース研究:自立と家族形成を中心に
  • 2022 - 2025 Social policy for children to equalise opportunities: insights from the capability approach
  • 2018 - 2022 子どもの貧困と不平等:社会的正義に基づく社会政策の再検討
  • 2016 - 2021 若年者の自立プロセスと親子関係および教育の効果に関する研究
Show all
Papers (16):
  • Yuka Uzuki. Exploring Capability-enhancing Lifelong Learning: Beyond Social Investment. Annual Book of the Japanese Educational Research 15: Lifelong Learning. 2024. 115-135
  • UZUKI Yuka. Impacts of Household Income on Development and Learning for Children from Preschool through First Grade: Data Analysis and Policy Implications. NIER Resarch Bulltein. 2024. 153. 59-73
  • Kenji Tsuyuguchi, Fumio Fujiwara, Yuka Uzuki. The effects of community-wide distributed leadership on students’ academic achievement. International Journal of Leadership in Education. 2020. 1-23
  • Yuka Uzuki. Expanded evidence and challenges for education policy: European and American trends in education for and research on social and emotional skills (in Japanese). Advances in Social Research. 2018. 21. 20-28
  • Fumio Fujiwara, Yuka Uzuki. Classifying the methods of calculating teacher demand (in Japanese). Journal of the Japan Society for Educational System and Organization. 2015. 22. 207-210
more...
MISC (31):
  • 卯月由佳. 非行の背景にある貧困を理解する. 教育と医学. 2024. 72. 4. 68-74
  • 卯月由佳. 低所得世帯の子供の学習と発達に見られる不利:就学前から小学校 1 年時の追跡. 国立教育政策研究所『教育の効果に関する調査研究最終報告書』. 2023. 573-589
  • 卯月由佳. 促進条件班研究成果概要. 国立教育政策研究所『高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究報告書』(ダイジェスト版). 2023. 17-31
  • 卯月由佳. ICT の教育活用への社会経済的な制約とその変化:市区町村単位の分析. 国立教育政策研究所『公正で質の高い教育を目指したICT活用の促進条件に関する研究:全国調査及び政令指定都市調査の分析』(「高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究」中間報告書3). 2023. 68-92
  • 卯月由佳. ICT 支援員の配置と授業づくり支援. 国立教育政策研究所『公正で質の高い教育を目指したICT活用の促進条件に関する研究:全国調査及び政令指定都市調査の分析』(「高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究」中間報告書3). 2023. 44-67
more...
Books (11):
  • 公教育の再編と子どもの福祉2 「多様な教育機会」から問う:ジレンマを解きほぐすために
    明石書店 2024 ISBN:9784750358079
  • 公正で質の高い教育に向けたICT活用
    東信堂 2024 ISBN:9784798918907
  • 教育論の新常識:格差・学力・政策・未来
    中央公論新社 2021 ISBN:9784121507402
  • 子供の学力とウェルビーイングを高める教育長のリーダーシップ
    学事出版 2021 ISBN:9784761927196
  • Public Assistance and Strategies to Confront Poverty: Possibilities and the Future (in Japanese)
    Yuhikaku 2018 ISBN:9784641150614
more...
Education (3):
  • - 2010 London School of Economics and Political Science Department of Social Policy
  • - 2005 The University of Tokyo Graduate School of Education
  • - 2000 The University of Tokyo Faculty of Economics
Professional career (1):
  • PhD in Social Policy (London School of Economics and Political Science)
Work history (6):
  • 2021/01 - 現在 National Institute for Educational Policy Research Department for Elementary and Secondary Education Research Senior Resracher
  • 2018/10 - 現在 National Institute for Educational Policy Research Department for International Research and Co-operation Senior Researcher
  • 2013/04 - 2018/09 National Institute for Educational Policy Research Department for International Research and Co-operation Senior Researcher
  • 2011/04 - 2013/03 Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology Analytical Research Planning Division, Lifelong Learning Policy Bureau Specialist
  • 2006/10 - 2010/09 London School of Economics and Political Science Centre for Analysis of Social Exclusion
Show all
Committee career (7):
  • 2023/10 - 現在 日本教育社会学会 研究委員会委員
  • 2023/05 - 現在 川崎市教育委員会 川崎市教育改革推進会議委員
  • 2020/11 - 現在 The Japan Society for Educational System and Organization Member of Editorial Board
  • 2020/08 - 2022/12 岡山県教育庁 「教育委員会事務の点検・評価」に係る学識経験者
  • 2014/04 - 2018/12 UNESCO Institute for Lifelong Learning Consulting Editor, International Review of Education
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page