Rchr
J-GLOBAL ID:201301085232321969   Update date: Apr. 16, 2024

Takashi Kawakami

カワカミ タカシ | Takashi Kawakami
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.researchgate.net/profile/Takashi_Kawakami
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (7): 数学教育学 ,  統計教育 ,  教師教育 ,  STEM/STEAM教育 ,  モデリング ,  モデル ,  データ駆動(data driven)
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2023 - 2027 数学科と理科を総合する教材開発と授業実践を重視する教師教育の実証的研究
  • 2022 - 2026 リスク社会に対応した数学教育のあり方に関する研究
  • 2021 - 2025 Development of a framework for teaching data modelling in mathematics education and its demonstration in schools and teacher education
  • 2021 - 2024 An empirical study of teacher education to re-materialize arithmetic and mathematics textbook tasks into STEM tasks
  • 2020 - 2023 Theoretical construction of Japanese STEM education and its trial practice.
Show all
Papers (67):
  • Takashi Kawakami, Akihiko Saeki. Roles of mathematical and statistical models in data-driven predictions in an integrated STEM context. Proceedings of the 46th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (MERGA46). 2024
  • Kosuke Mineno, Akihiko Saeki, Takashi Kawakami. Relevance of mathematical modelling activities to STEAM subjects: A case of Japanese secondary school mathematics textbooks. Proceedings of the 15th International Congress on Mathematical Education (ICME15). 2024
  • Takashi Kawakami, Keiichi Nishimura, Akihiko Saeki. Pre-service teachers’ perceptions of the role of mathematics in STEM education following data-driven modelling. Proceedings of the 15th International Congress on Mathematical Education (ICME15). 2024
  • Takashi Kawakami, Akihiko Saeki. Extending data-driven modelling from school mathematics to school STEM education. The Contribution of Mathematics to School STEM Education: Current Understandings, Springer. 2024
  • Takashi Kawakami, Keiichi Nishimura. Pre-service teacher education for STEAM activities that combine data modeling and design processes. Theory and Practice of STEAM Education in Japan, Routledge. 2024. 114-132
more...
MISC (10):
  • 川上 貴. 学位論文紹介 学校数学におけるデータ駆動型モデリングの学習指導に関する研究. 日本数学教育学会誌 数学教育学論究. 2024. 105. 121. 3-15
  • 川上 貴. モデルに支えられたデータ駆動型の創造的な学び:低学年の事例から. 新しい算数研究6月号,東洋館出版社. 2023. 32-33
  • 増渕 正人, 高野 貴亜紀, 大塚 正也, 櫻井 昭洋, 秋澤 克樹, 高橋 繁浩, 日野 圭子, 川上 貴. 中学校数学科における「証明をよむ活動」を取り入れた論証指導について. 宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要. 2022. 9. 479-483
  • 川上 貴. オーストラリア. 学校における教育課程編成の実践的研究報告書4「諸外国の先進的な科学教育に関する基礎的研究~科学的探究とSTEM/STEAMを中心に~」,国立教育政策研究所. 2022. 103-109
  • 川上 貴. 統計教育からSTEM/STEAM教育の第一歩を. 新しい算数研究 10月号,東洋館出版社. 2021. 38-39
more...
Books (11):
  • 令和6年版 新版たのしい算数1年~6年
    大日本図書 2024
  • 日本型STEM教育のための理論と実践(磯﨑哲夫編著)
    学校図書 2023 ISBN:9784762502477
  • 令和2年版 たのしい算数1年~6年
    大日本図書 2020
  • 改訂版 日本統計学会公式認定 統計検定4級対応 データの活用(日本統計学会編)
    東京図書 2019 ISBN:9784489023255
  • 小学校算数・中学校数学「データの活用」の授業づくり(松元新一郎編著)
    明治図書 2019 ISBN:9784182407130
more...
Lectures and oral presentations  (78):
  • Undervisning och lärande i statistik med pappershelikoptrar (Teaching and learning statistics with paper helicopters)
    (Matematikbiennalen 2024 2024)
  • Designing mathematical modelling involving a simulation with physical experiments
    (The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21) 2023)
  • データモデリングプロセスとデザインプロセスを組み合わせたSTEM/STEAM教育:教員養成の取組み
    (日本科学教育学会第47回年会 2023)
  • Facilitating problem posing in mathematical modelling: The case of 12th-grade students
    (The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21) 2023)
  • Validation in sixth-grade data-driven modelling
    (The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21) 2023)
more...
Education (3):
  • 2020 - 2023 兵庫教育大学大学院 連合学校教育学研究科(博士課程)
  • 2006 - 2008 千葉大学大学院 教育学研究科 数学教育専攻
  • 2002 - 2006 Chiba University Faculty of Education Training Divesion for Elementary School Teachers
Professional career (2):
  • Ph.D. (Education) (Hyogo University of Teacher Education)
  • M.D. (Education) (Chiba University)
Work history (6):
  • 2021/11 - 現在 Utsunomiya University Cooperative Faculty of Education
  • 2020/04 - 2021/10 宇都宮大学 共同教育学部 講師
  • 2017/04 - 2020/03 Utsunomiya University Faculty of Education
  • 2015/04 - 2017/03 西九州大学大学院 生活支援科学研究科 子ども学専攻 講師
  • 2013/04 - 2017/03 Nishikyushu University Nishikyushu University
Show all
Committee career (22):
  • 2024/03 - 現在 日本科学教育学会 「科学教育研究」特集「データサイエンスと科学教育」編集部会長
  • 2023/07 - 現在 全国数学教育学会 英文学会誌編集委員
  • 2022/04 - 現在 国立教育政策研究所 「新しい学びの実現に向けた教育課程の在り方に関する研究」所外委員(探究班)
  • 2020/08 - 現在 日本科学教育学会 年会企画委員会 副委員長
  • 2018/04 - 現在 Rimse 「算数・数学の自由研究」関東甲信越静ブロック 審査委員
Show all
Awards (14):
  • 2023/11 - 宇都宮大学 学長特別表彰
  • 2023/11 - 宇都宮大学 令和4年度 学長表彰 優秀賞 「研究」領域
  • 2023/09 - 日本科学教育学会 論文賞
  • 2022/11 - 宇都宮大学 令和3年度 学長表彰 優秀賞 「研究」領域
  • 2022/10 - 宇都宮大学 令和4年度 若手研究者奨励賞
Show all
Association Membership(s) (7):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF TEACHING AND LEARNING MATERIALS ,  日本数学教育心理学会 ,  JAPAN ACADEMIC SOCIETY OF MATHEMATICS EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION ,  MERGA ,  日本科学教育学会 ,  数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page