Rchr
J-GLOBAL ID:201301085280190680   Update date: Sep. 09, 2024

Hashizaki Yoriko

ハシザキ ヨリコ | Hashizaki Yoriko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (11): Citizenship Education ,  国際理解教育 ,  curriculum ,  Teacher Education ,  Diversity ,  Citizenship Education ,  Ethics of care ,  Human Rights Education ,  Social inclusion ,  Identity ,  道徳教育
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2024 - 2027 文化的多様性に応じる教授法の日・英・諾比較研究
  • 2024 - 2026 Development of an Consistent Elementary, Middle, and High School Sovereignty Education Curriculum to Foster Civic Literacy in Social Studies and Civics
  • 2023 - 2026 Development of a Consistent Elementary, Middle, and High School Sovereignty Education Curriculum to Foster Civic Literacy in Social Studies and Civics
  • 2020 - 2024 公正と間文化的対話に基づく教師教育実践の研究:欧州評議会の市民性教育を参考に
  • 2020 - 2023 18歳市民力を育成する社会科 ・公民科の系統的・総合的教育課程編成に関する研究
Show all
Papers (32):
  • 橋崎 頼子, 板橋 孝幸, 梶尾 悠史, 浅井 健介, 多田 桃子. 大学及び大学と学校現場の連携を通した道徳教育実践研究. 次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation. 2022. 8. 203-208
  • KITAYAMA, Yuka, HASHIZAKI, Yoriko, OSLER, Audrey. The ethics of care as a pedagogical approach: Implications for education for democratic citizenship. Educational Studies in Japan. 2022. 16. 31-44
  • Council of Europe's new citizenship education initiatives with intercultural dialogue : Towards social integration in the time of social fragmentation. 2022. 31. 15-28
  • 橋崎頼子. 多様な他者の声を聴き価値を創り出す道徳教育実践ーケアリングの視点からー. 国際理解教育. 2020. 26. 42-52
  • KITAYAMA, Yuka, KAWAGUCHI, Hiromi, HASHIZAKI, Yoriko, MINAMIURA, Ryosuke. Teacher Education for Social Justice : Case studies of Japanese and Norwegian educators. Annals of Educational Studies. 2020. 25. 51-62
more...
MISC (1):
  • 草原和博, 橋崎頼子. 〈世界の研究動向から考える〉社会科授業の理解に役立つ12のキー概念 (第3回) 今月のキー概念:Justice oriented citizen(正義志向の市民). 社会科教育. 2018
Books (10):
  • Routledge International Handbooks of Education
    2024 ISBN:1032403187
  • 多文化社会の学校と教師教育ーノルウェーと日本の国際比較研究から
    大阪大学出版会 2024 ISBN:4872598032
  • メイキング・シティズン : 多様性を志向した市民的学習への変革
    明石書店 2024 ISBN:9784750357652
  • 現代国際理解教育事典 改訂新版
    明石書店 2022 ISBN:9784750353395
  • 国際理解教育を問い直す : 現代的課題への15のアプローチ
    明石書店 2021 ISBN:9784750351797
more...
Lectures and oral presentations  (43):
  • 課題研究発表「教員養成と国際理解教育」
    (日本国際理解教育学会第33回研究大会 2024)
  • How Japanese teacher education responds to increasingly diverse children? Critical analysis from the perspectives of culturally responsive pedagogy and decolonisation
    (Korean Association of Multicultural Education International Conference 2024)
  • Challenges and opportunities of teacher education in Japan: Minority teacher educators’ perspectives
    (Korean Association of Multicultural Education 2023)
  • Minority Teachers and Teacher Education for Social Justice
    (Comparative and International Education Society 2023)
  • Human Rights Education and ethics of care in Japan
    (World Educational Research Association 2021)
more...
Education (3):
  • 2006 - 2010 Kobe University
  • 2005 - 2006 University of York MA in Citizenship and Global Education
  • 2003 - 2005 Tohoku University
Professional career (3):
  • 博士(学術) (神戸大学)
  • MA in Citizenship and Global Education (University of York)
  • 修士(教育学) (東北大学)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 Nara University of Education Undergraduate of Education
  • 2012/04 - 2023/03 Nara University of Education Undergraduate of Education
  • 2010 - 2011 日本学術振興会特別研究員PD
  • 2009 - 2010 日本学術振興会特別研究員DC2
Committee career (2):
  • 2018/04 - 現在 奈良市教育委員会 施策評価委員
  • 2018/06 - 日本国際理解教育学会 紀要編集委員
Association Membership(s) (6):
日本国際理解教育学会 ,  日本グローバル教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本公民教育学会 ,  日本社会科教育学会 ,  全国社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page