Rchr
J-GLOBAL ID:201301085597151795   Update date: Feb. 01, 2024

Shimogoori Akio

シモゴオリ アキオ | Shimogoori Akio
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/00636392.ja.html
Research field  (4): Education - general ,  Aesthetic practices ,  Educational technology ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 多重知能理論 ,  創造性 ,  STEAM教育 ,  批判的思考 ,  論理的思考
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2026 汎用的論理思考力を基盤とした、STEAMコンピテンシー育成プログラムの開発
  • 2020 - 2025 探究と課題解決・デザイン活動を融合したSTEAM教育カリキュラムの構築と評価
  • 2020 - 2025 Development and Application of "Dashi Education Content" in Primary and Secondary Home Economics Curriculums
  • 2020 - 2023 Emergence of curriculum research based on learning cycle
  • 2020 - 2023 Development of a method for fostering W-type problem-solving literacy through art appreciation based on general logical thinking skills
Show all
Papers (20):
  • Akio Shimogori. A Study of the Role of A in Japanese STEAM Education. Learning Resources and Information. 2022. 288. 34-37
  • ARIGA Minatsu, SHIMOGOORI Akio, KUNIFUJI Susumu, NAGAI Yukari. Activating Multiple Intelligences and Cultivating Inquisitiveness through Art Thinking Workshops. Journal of Japan Creativity Society. 2021. 24. 0. 170-183
  • 吉永早苗, 高橋幸子, 小松正史, 下郡 啓夫, 澤田陽一, 佐野和貴子, 岡田香織. ディクトグロスを応用した音楽聴取プログラムの実践とその効果 - 小学校2 年生を対象とした調査 -. 現代児童学研究. 2020. 3. 1. 1-11
  • 下郡 啓夫. 観察力を基盤としたSTEAM教育 (日本におけるSTEM教育の在り方を考える). 学習情報研究 = Learning resources and information. 2020. 275. 34-37
  • MInatsu Ariga, Akio Shimogoori, Susumu Kunifji, Yukari Nagai. Revitalizing Multiple Intelligences and Fostering Creativity through Art Thinking Workshop. 14th INTERNATIONAL CONFERENCE on Knowledge, Information and Creativity Support Systems. 2019
more...
MISC (58):
  • 加藤結理子, 下郡啓夫. 「きもの」を題材とした中学生むけSTEAM教育プログラム開発の試み. 日本 STEM 教育学会 2023 年 3 月 拡大研究会予稿集. 2023. 3-6
  • 下郡啓夫, 加藤結理子. STEAM教育としてのきもの科学部. 日本 STEM 教育学会 2023 年 3 月 拡大研究会. 2023. 1-2
  • 有賀三夏, 下郡啓夫. インサイトの発見を実現する観察力育成方法の検討. 第29回大学教育研究フォーラム発表論文集. 2023
  • 下郡啓夫, 加藤結理子, 西井美佐子. 桶出絞りを題材にした探究の実践報告. 第29回大学教育研究フォーラム発表論文集. 2023
  • 下郡啓夫, 青木昌雄, 辻宏子. STEAM教育における数学の位置づけに関する一考察. 信学技報. 2022. 122. 196. 9-10
more...
Books (4):
  • 実例で学ぶ創造技法
    日科技連出版社 2020
  • 教育のワールドクラス--21世紀の学校システムをつくる
    明石書店 2019
  • グローカルな人材育成に質する国際協働型プロジェクトの効果に関する調査
    文部科学省 2019
  • 授業力アップ アクティブラーニング: グループ学習・ICT活用・PBL
    実教出版 2016
Lectures and oral presentations  (73):
  • イノベーションアイデアの発想の要素
    (明治大学 2023)
  • STEAM教育の評価
    (CRE-Lab FORUM 2023 2023)
  • 「きもの科学部」のプログラムの手法と目標設定、構成理論
    (事業報告会「きもの科学部ー「きもの」を題材としたSTEAM教育プログラム開発の試みー」 2023)
  • Cross-Curricular Initiatives in Technical Colleges
    (2022)
  • Interactive Appreciation
    (2022)
more...
Work history (7):
  • 2022/10 - 現在 岡山大学大学院教育学研究科附属国際創造性・STEAM教育開発センター 協力教員
  • 2019/04 - 現在 National Institute of Technology, Hakodate College
  • 2017 - 現在 北海道大学数理・データサイエンス教育研究センター 招へい教員
  • 2017 - 現在 Waseda University
  • 2017 - 現在 Meiji University
Show all
Committee career (12):
  • 2021/05 - 現在 日本STEM教育学会 編集委員会編集委員
  • 2021/04 - 現在 ICT CONNECT 21 文教分野の働き方改革推進SIGリーダー
  • 2020/05 - 現在 芸術思考学会 会長
  • 2020/01 - 現在 文部科学省委託事業「グローカルな人材育成に資する 国際協働型プロジェクト学習の効果に関する調査研究」研究リーダー
  • 2019/11 - 現在 日本教育工学会 論文誌特集号『STEM教育/STEAM教育』編集委員
Show all
Awards (1):
  • 2017/11 - イノベーション教育学会 最優秀ポスター賞
Association Membership(s) (6):
JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  INFORMATION PROCESSING SOCIETY OF JAPAN ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  日本科学教育学会 ,  芸術思考学会 ,  日本STEM教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page