Rchr
J-GLOBAL ID:201401010899621348   Update date: Jul. 23, 2024

SATO Takanori

サトウ タカノリ | SATO Takanori
Affiliation and department:
Job title: Senior Assistant Professor
Research field  (3): Sociology ,  Sociology of education ,  Special needs education
Research keywords  (6): フィールドワーク ,  視覚障害 ,  障害学 ,  特別支援教育 ,  社会学 ,  教育社会学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2021 - 2024 公立学校における支援ネットワークの形成方略とインクルージョン実践の多次元性
  • 2018 - 2021 世界の「見え」の共有技法の研究:視覚障害者と晴眼者の相互行為分析
  • 2017 - 2020 公教育におけるインクルージョン実践の多層性-障害児の学級参画を起点として
  • 2015 - 2018 A Sociological Study on the Treatment of Children in the "Gray Area" Through Comparison between Japan and the UK
Papers (24):
  • 佐藤貴宣・久保田裕斗. 障害児と健常児による遊びの共同的達成-すごろくゲームを組織する子どものコンピテンス. In principle, the journal name should be the abbreviated journal name specified by the journal in which the article was published.,If the journal name is in European language, the first letter of the word should be capitalized.,The first letter of the first word should be capitalized, and the first letter of the second and subsequent words should be lower case. 2024. 30. 69-89
  • 木村祐子・鶴田真紀・末次有加・佐藤貴宣. 障害児教育に関する社会学的研究の動向. 教育社会学研究. 2023. 113. 73-107
  • 久保田裕斗, 佐藤貴宣. 障害児の意志をめぐる就学運動言説の再検討. 龍谷教職ジャーナル. 2021. 8. 91-107
  • 佐藤貴宣. 小学校における指導実践と相互行為フレームからの排除過程-全盲児をめぐるトラブルに見るカテゴリー執行活動を中心に. 龍谷教職ジャーナル. 2020. 7. 17-33
  • 佐藤 貴宣. インクルージョン実践における[排除]の可能性-全盲児の学級参加をめぐる教師の経験とその論理. 教育学研究. 2019. 86. 2. 287-299
more...
MISC (7):
  • 佐藤貴宣, 杉野昭博. 対談:『障害理解のリフレクション』刊行に寄せて-障害をめぐる研究動向と新たな視座を語る. 理論と動態. 2023. 16. 116-139
  • 佐藤貴宣. 書評 金澤貴之著『手話の社会学-教育現場への手話導入における当事者性をめぐって』生活書院,二〇一四年. 解放社会学研究. 2015. 28. 109-118
  • 佐藤 貴宣. 通常学校での障害児教育における支援ニーズの組織化と校種間連携をめぐる教師の経験(IV-3部会 特別支援教育,研究発表IV). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2014. 66. 398-399
  • A school teacher's story about career experience: career education and its difficulty in the school for the blind. Annual report of Kansai Kyoiku Gakkai. 2010. 34. 156-160
  • The trend of Disability Studies: a review of "Disability & Society". Annals of human sciences. 2009. 30. 33-53
more...
Books (4):
  • インクルーシブ教育ハンドブック
    2023 ISBN:9784762832307
  • 障害理解のリフレクション-言葉と行為が描く〈他者〉と共にある世界
    ちとせプレス 2023
  • Sociology: The Key Concepts
    2021
  • an educational anthology of "Disability & Society"
    2014 ISBN:9784768435311
Lectures and oral presentations  (31):
  • If the title of your presentation is in European language, the first letter of the word should be capitalized. ,If the title is in European language, the first letter of the word should be capitalized.
    (日本教育学会近畿地区・理事会主催企画 2024)
  • 障害児をめぐる教育現象に関する質的研究の動向と意義-イギリス障害学を中心に
    (第75回日本教育社会学会大会 2023)
  • 障害児と健常児による遊びの共同的達成-すごろくゲームの組織化に見る子どものコンピテンス
    (第74回日本教育社会学会大会 2022)
  • 他者性を再特定化するインクルーシブ教育の可能性
    (第73回日本教育社会学会大会 2021)
  • シティズンシップ教育としてのインクルーシブ教育
    (シティズンシップ教育研究大会2020 2020)
more...
Education (1):
  • 2004 - 2012 Osaka University Graduate School of Human Sciences
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (大阪大学)
Work history (11):
  • 2023/04 - 現在 大阪大学大学院 人間科学研究科附属未来共創センター 招へい研究員
  • 2022/04 - 2024/03 Ritsumeikan University
  • 2013/04 - 2024/03 Ryukoku University
  • 2011/10 - 2024/03 Kwansei Gakuin University
  • 2023/04 - 2023/09 Nara University
Show all
Awards (1):
  • 2015/11 - 関西教育学会 第5回教育実践研究賞 「特別支援学校におけるリハビリテーション専門職の配置と教師役割-二重の専門性による教職把握に向けて」
Association Membership(s) (8):
日本子ども社会学会 ,  日本特殊教育学会 ,  障害学会 ,  関西教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本社会学会 ,  関西社会学会 ,  日本教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page