Rchr
J-GLOBAL ID:201401021609778798   Update date: Jan. 30, 2024

TAKETOSHI KENICHI

タケトシ ケンイチ | TAKETOSHI KENICHI
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/20712334.ja.html
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2019 - 2023 A Study of Educational Materials and Evaluation in Logic Education Focusing on Deductive Logic: in Consideration of the Link between Preschool and School Education
  • 2018 - 2021 The Curriculum Development of Early Childhood Science Education Based on the Cognitive Research Outcome
  • 2015 - 2018 Practical Study on Educational Materials for Mathematical Activities in Logic Education Aimed at Coordination of Preschool and School Education
  • 2015 - 2018 The Curriculum Development of Science and Math Education in Early Childhood
  • 2013 - 2015 A study on development of teaching materials and teaching method for "logic education" to improve "linguistic abilities" in the elementary school
Papers (15):
  • 竹歳賢一. 学びにつながる幼児期の“あそび”についての実践研究. 日本・中国数学教育国際会議論文集. 2017. 89-92
  • 竹歳賢一. 中学生における数学論理と日常生活での論理活用の関連. 大阪大谷大学教職教育センター紀要. 2016. 7. 3-14
  • 竹歳賢一. 初等・中等教育段階における数学的モデリングの教育実践. Proceedings of International Conference on Mathematics Education Between Japan and China. 2012. 136-141
  • 竹歳賢一, 鈴木正彦. 中学校における代数教育の改革に向けて-プログラム電卓 HP35sを用いた教育実験から得られた知見-. 大阪教育大学「数学教育研究」. 2011. 40. 21-32
  • 柳本哲, 吉村昇, 竹歳賢一. 数学的モデリングにおける問題設定能力について-ク ロマグロ減少問題に対する中学生の反応から-. 京都教育大学紀要. 2011. 118. 27-36
more...
Books (5):
  • 算数科教育 (新しい教職教育講座 教科教育編)
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:4623081990
  • 幼小連携カリキュラムのデザインと評価
    風間書房 2015 ISBN:4759920854
  • 数学教育実践入門
    共立出版 2014 ISBN:4320110838
  • 数学的モデリング-本当に役立つ数学の力-
    明治図書 2011 ISBN:4180041111
  • 初等算数科教育法
    ミネルヴァ書房 2010 ISBN:4623057631
Lectures and oral presentations  (61):
  • 幼児期におけるプログラミング教育についての実践研究
    (日本保育学会 第71回大会 2018)
  • 「ひもの伸び縮み遊び」において見られる探索行動の特性 -1 歳児の「ひも」の性質を感じ取ろうとする姿に着目して-
    (日本保育学会 第71回大会 2018)
  • 幼児期の「かがく」モデル保育「かたちの遊び」における 5 歳児の探索行動の分析
    (数学教育学会 2017年秋季例会 2017)
  • A Practical Study on Promoting Line Symmetry through Symmetric Pattern Play
    (Pacific Early Childhood Education Research Association(PECERA) 17th Annual Conference 2017)
  • An Analysis of the Features of the 2-Year-Old Young Child’s Scientific Exploration Extracted from their "Words", “Facial Expressions” and "Behavior" during the Sink and Float Activity
    (Pacific Early Childhood Education Research Association(PECERA) 17th Annual Conference 2017)
more...
Professional career (1):
  • 修士(教育) (大阪教育大学)
Work history (5):
  • 2018/04 - 現在 Osaka Ohtani University Faculty of Education
  • 2013/04 - 2018/03 Osaka Ohtani University Faculty of Education
  • 2007/04 - 2013/03 大阪教育大学附属天王寺中・高等学校 数学科教諭
  • 2004/04 - 2007/03 大阪府公立中学校 数学科教諭
  • 1993/04 - 2004/03 神戸市公立中学校 数学科教諭
Committee career (1):
  • 2009/04 - 現在 数学教育学会 評議委員
Awards (1):
  • 2012/07 - 読売新聞社 第61回読売教育賞優秀賞 『「災害時の非常食計画」を題材とした授業実践-数学的モデリングを取り入れた課題学習-』
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page