Rchr
J-GLOBAL ID:201401028189963521   Update date: Apr. 15, 2024

Horita Tatsuya

ホリタ タツヤ | Horita Tatsuya
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://horilab.jp
Research field  (4): Learning support systems ,  Library/information science, humanistic/social informatics ,  Education - general ,  Educational technology
Research keywords  (5): 学習支援システム ,  Educational Technology ,  Informatics Education ,  Media Education ,  Educational Methodology
Research theme for competitive and other funds  (59):
  • 2022 - 2027 ICT端末利用における視覚疲労の軽減と近視予防のための健康管理支援システムの開発
  • 2023 - 2026 積極的な社会的相互作用のない「つながり」を重視したオンライン学習の効果の検討
  • 2022 - 2026 A Study on Data-driven Learning Guidance and Parental Collaboration Methods for Developing Students' Self-regulated Learning Ability
  • 2022 - 2025 Development of Analysis Methods for Using Learning Log Data for Quality Assurance of Digital Textbooks
  • 2022 - 2025 公教育データの標準化による学校種やシステムを超えたデータ連携に関する研究
Show all
Papers (263):
  • KUSAKA Daisuke, ITAGAKI Shota, KAWADA Taku, ONUMA Kumiko, ENDO Nobuko, KUBOTA Miho, MATSUZAKI Mie, HORITA Tatsuya. Development of the System to Record Visit Information to Nurse’s Office and a Possibility of Using Visit Information. Japan Journal of Educational Technology. 2024. 47. Suppl. 137-140
  • MIYANISHI Yukako, NAGAHAMA Toru, KAWADA Taku, HORITA Tatsuya. A Trial Study to Investigate Individuals Who Relatively Delay During Classroom Lesson Using Operation Logs of Junior High School English Digital Textbooks. Japan Journal of Educational Technology. 2024. 47. Suppl. 221-224
  • Mitsuhiro Watanabe, Kazuki Mitsui, Kazunori Sato, Taku Kawada, Toru Nagahama, Tatsuya Horita. A Survey of Middle and Upper Elementary School Students’ Knowledge of Cloud Computing. IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research. 2024. 5. 1-1
  • YAMAMOTO Tomohiro, NAKAO Noriko, HORITA Tatsuya. Analysis of The Effect of Annotation in Flipped Learning by Taking Information Terminals Home. Japan Journal of Educational Technology. 2023. advpub
  • Michiyo Oda, Yoko Noborimoto, Tatsuya Horita. Implications for Computer Science Curricula in Primary School: A Comparative Study of Sequences in England, South Korea, and New Zealand. IFIP Advances in Information and Communication Technology. 2023. 641-652
more...
MISC (388):
  • Michiyo Oda, Asumi Saito, Manami Maitoko, Yoko Noborimoto, Tatsuya Horita. Preliminary Study on the Motivation of Female College Students for Programming. JSET2023-2. 2023. 2023. 2. 267-273
  • 小田 理代, 登本 洋子, 堀田 龍也. コンピュータサイエンス教育カリキュラムに社会的要請をタイムラグ少なく導入する改善の検討-Toward Minimizing the Curriculum Time Lag : Introducing Social Demands into Computer Science Education Curricula-特集 小学校からのプログラミング教育がひらく新しい学び. コンピュータ&エデュケーション / CIEC会誌創刊準備号編集委員会 編. 2021. 51. 46-51
  • 小田 理代, 登本 洋子, 堀田 龍也. シンガポール・エストニア・イタリアの初等教育におけるコンピュータサイエンス教育の調査-Research on Computer Science Education at Primary Level in Singapore, Estonia, and Italy-学習支援システム/一般. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2020. 20. 4. 39-46
  • 小田 理代, 登本 洋子, 山本 朋弘, 堀田 龍也. 初等中等教育のコンピュータサイエンス教育とカリキュラムの特徴に関する検討-Research on Characteristics of K-12 Computer Science Curricula-教育の情報化/一般. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2020. 20. 3. 73-78
  • Tendency of a Teachers' Teaching Knowledge of one-to-one computing in Elementary Education Classes. 2020. 20. 2. 107-114
more...
Patents (2):
Books (181):
  • デジタル化,グローバル化で教育,社会は変わる
    東信堂 2021
  • 情報メディアの活用(探究 学校図書館学 第5巻)
    全国学校図書館協議会 2021
  • ココがポイント!小学校プログラミング教育の要点ズバリ!
    小学館 2021
  • 事例と動画でやさしくわかる! 小学校プログラミングの授業づくり
    学陽書房 2021
  • クラウドで育てる次世代型情報活用能力 : Google for Education による新しい学び
    小学館 2021 ISBN:9784098402120
more...
Lectures and oral presentations  (1,037):
  • 小学校高学年の児童が実感している1人1台情報端末を活用する効果に関する分析
    (日本教育工学会 JSET21-2 2021)
  • A Comparative Study of Japanese Input Speed by Keyboard of Elementary School Children Learning with 1:1 Devices for the First Time
    (10th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments 2021)
  • AIによる骨格検出を用いたコンピュータ使用時の視距離推定の試行
    (日本教育工学会 JSET21-1 2021)
  • 児童が情報端末を活用する授業における教師の授業設計に関する傾向
    (日本教育工学会 JSET21-1 2021)
  • GIGAスクール構想が先行している小学校高学年への読解力に関するコンピュータ活用型調査の試行 -PISA2018年調査問題例の出題形式と内容を参考に-
    (日本教育工学会 JSET21-1 2021)
more...
Education (3):
  • 2005 - 2009 Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology Department of Human System Science
  • 1993 - 1995 The University of Electro-Communications Graduate School of Electro Communications Department of Computer Science
  • 1982 - 1986 Tokyo Gakugei University Faculty of Education Department of Elementary School Education
Professional career (3):
  • 博士(工学) (Tokyo Institute of Technology)
  • 修士(工学) (The University of Electro-Communications)
  • 教育学士 (Tokyo Gakugei University)
Work history (20):
  • 2021/04 - 現在 Shinshu University Visiting Professor
  • 2021/04 - 現在 Shizuoka University Visiting Professor
  • 2021/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education Professor
  • 2019/01 - 現在 National Institute for Educational Policy Research
  • 2014/04 - 現在 Tohoku University Graduate School of Information Sciences
Show all
Committee career (11):
  • 2021/03 - 現在 一般社団法人 日本教育工学会 会長
  • 2016/09 - 現在 特定非営利活動法人 全国初等教育研究会(JEES) 理事長
  • 2016/04 - 現在 日本教育工学協会 常任理事
  • 2011/04 - 現在 日本教育情報学会 理事
  • 2006/04 - 現在 日本教育メディア学会 理事
Show all
Awards (4):
  • 2011/10/01 - 文部科学省 文部科学大臣表彰(情報化促進部門)
  • 2009/09/01 - 日本教育工学会 日本教育工学会論文賞
  • 2002/09/01 - 日本教育メディア学会 日本教育メディア学会坂元彦太郎賞
  • 1997/09/01 - 日本教育工学会 日本教育工学会研究奨励賞
Association Membership(s) (6):
Association for the Advancement of Computing in Education ,  日本教育工学会 ,  日本教育メディア学会 ,  日本教育情報学会 ,  全日本教育工学研究協議会 ,  日本デジタル教科書学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page