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J-GLOBAL ID:201401029806197854   Update date: Oct. 02, 2024

Shunsuke Koseki

コセキ シュンスケ | Shunsuke Koseki
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): http://www2.obirin.ac.jp/skoseki/
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (6): 社会的スキル ,  児童生徒 ,  学校 ,  特別支援教育 ,  ストレスマネジメント ,  認知行動療法
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2025 Development and effectiveness of the program of reducing depression for children through effective role-sharing between home and school
  • 2016 - 2020 Investigating the components of CBT training and competencies to establish training guidelines to improve the practice of CBT in Japan
  • 2016 - 2020 認知行動療法の質保証に向けたコア・コンピテンスの解明と教育研修プログラムの精緻化
  • 2016 - 2019 Psychological, educational, and career developmental support for the disaster victims based on the new trauma definition.
  • 2016 - 2019 新たなトラウマ定義に基づく震災被災地域の幼支援者への心理・教育・就労の統合的支援
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Papers (76):
  • 杉山智風, 髙田久美子, 伊藤大輔, 大谷哲弘, 高橋史, 石川利江, 小関俊祐. 高校生を対象とした問題解決訓練における抑うつ低減効果の検討 -活性化と回避の機能的変容に焦点を当てて-. 認知行動療法研究. 2022. 48. 2. 285-295
  • Daisuke Ito, Yuki Kubo, Ayako Takii, Asuka Watanabe, Tetsuhiro Ohtani, Shunsuke Koseki. The effects of short-term mindfulness-based group intervention utilising a school setting for Japanese adolescents with trauma. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools. 2021. 31. 2. 221-226
  • Chikaze Sugiyama, Shunsuke Koseki, Yoko Niikawa, Daisuke Ito, Fumito Takahashi, Rie Ishikawa. Applied Improvisation Enhances the Effects of Behavioral Activation on Symptoms of Depression and PTSD in High School Students Affected by the Great East Japan Earthquake. Frontiers in Psychology. 2021. 12
  • 小関 俊祐, 杉山 智風, 新川 瑶子, 伊藤 大輔. 障害のあるシニアと子どもの相互支援プログラムの検討. ストレスマネジメント研究. 2020. 16. 2. 92-93
  • 杉山 智風, 小関 俊祐, 新川 瑶子, 伊奈 優花, 岸野 莉奈, 池田 美樹, 久保 義郎, 石川 利江. チーム学校に基づく支援体制の構築に求められる家庭と学校に期待される機能的な役割分担についての展望. ストレスマネジメント研究. 2020. 16. 2. 112-113
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MISC (101):
  • 小関俊祐, 杉山智風, 新川瑶子. Assessment and practice of stress management for children’s and students’ groups. Journal of Health Psychology Research (Web). 2020. 32. Special_issue
  • 杉山智風, 小野はるか, 高田久美子, 土屋さとみ, 新川瑶子, 小関俊祐. Group stress management for students in an industrial high school. Journal of Health Psychology Research (Web). 2020. 32. Special_issue
  • 杉山智風, 高田久美子, 新川瑶子, 藤野佳奈, 伊奈優花, 小関俊祐, 石川利江. 問題解決訓練が高校生の行動活性/回避行動に及ぼす介入効果の検討. 日本認知・行動療法学会大会抄録集(CD-ROM). 2020. 46th
  • 小関俊祐, 土屋さとみ, 杉山智風, 新川瑶子, 藤野佳奈, 伊奈優花. 発達障害のある子どもとその保護者に対するマインドフルネス・ヨーガの効果. 日本認知・行動療法学会大会抄録集(CD-ROM). 2020. 46th
  • 新川瑶子, 杉山智風, 藤野佳奈, 伊奈優花, 小関俊祐. 認知行動療法に基づく不登校児童生徒支援の効果と展望. 日本認知・行動療法学会大会抄録集(CD-ROM). 2020. 46th
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Books (17):
  • 自立活動の視点に基づく高校通級指導プログラム : 認知行動療法を活用した特別支援教育
    金子書房 2020 ISBN:9784760826766
  • いじめ問題解決ハンドブック : 教師とカウンセラーの実践を支える学校臨床心理学の発想
    金子書房 2018 ISBN:9784760821808
  • いじめ問題解決ハンドブックー教師とカウンセラーの実践を支える学校臨床心理学の発想ー
    金子書房 2018
  • 健康心理学の測定法・アセスメント
    ナカニシヤ出版 2018
  • 公認心理師養成のための保健・医療系実習ガイドブック
    北大路書房 2018
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Education (4):
  • 2006 - 2009 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科
  • 2004 - 2006 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2000 - 2004 Niigata University Faculty of Humanities Course of Philosophy and Behavioral Sciences
  • 1997 - 2000 山形県立山形東高等学校
Professional career (2):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
  • 修士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (6):
  • 2019/09 - 現在 J. F. Oberlin University Liberal Arts
  • 2014/03 - 現在 J. F. Oberlin University
  • 2013/04 - 2014/03 Aichi University of Education Faculty of Education
  • 2010/04 - 2013/03 Aichi University of Education Faculty of Education
  • 2009/04 - 2010/03 日本学術振興会特別研究員 PD(早稲田大学)
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Committee career (9):
  • 2020/06 - 現在 日本認知・行動療法学会 監事、倫理委員
  • 2020/04 - 現在 日本ストレスマネジメント学会 常任理事、研修委員長
  • 2018/10 - 現在 日本公認心理師の会 理事,教育・特別支援部門部門長
  • 2016/04 - 現在 日本学校メンタルヘルス学会 編集委員
  • 2015/07 - 現在 日本健康心理学会 機関誌編集委員,研修委員
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Awards (12):
  • 2017/07 - 日本ストレスマネジメント学会1回最優秀論文賞(山中寛賞)
  • 2017/07 - 日本ストレスマネジメント学会第16回大会学会奨励賞
  • 2016/11 - 日本健康心理学会第29回大会ポスター発表奨励賞
  • 2016/11 - 日本認知療法学会第3回最優秀論文賞
  • 2015/08 - 日本ストレスマネジメント学会第14回大会学会奨励賞
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※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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