Rchr
J-GLOBAL ID:201401036910461357
Update date: Oct. 12, 2024
Yamada Etsuko
ヤマダ エツコ | Yamada Etsuko
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (1):
Education - general
Research keywords (10):
国際共修授業
, multicultural classes
, English Language Teaching
, Self-directed learning
, リンガフランカとしての英語(ELF)
, 日本語教育
, クリティカルシンキング
, 異文化間教育
, Critical Thinking
, Intercultural Education
Research theme for competitive and other funds (4):
- 2021 - 2025 -
- 2018 - 2024 多文化クラスにおけるリンガフランカとしての英語(ELF)の構築
- 2015 - 2019 多文化クラスにおけるクリティカルシンキング育成のためのシラバス構築
- 2012 - 2015 A suggestion on how to foster internationalization of university students by increasing more interests in the global society
Papers (20):
-
山田悦子. 国際共修型多文化クラスにおける平等な参加を目指す言語アプローチーやさしい日本語、複言語資源の活用ー. 複言語・多言語教育研究. 2023. 11. 132-142
-
Etsuko Yamada. Teaching Goal-Setting in English Learning. ECE Official Conference Proceedings. 2023. 1383-1392
-
McCrohan, G, Thornton, K, Yamada, E. Motivation in Self-Access Learning: Listening to Student Experiences. JASAL Journal. 2023. 4. 1. 170-179
-
Etsuko Yamada. The Views on Linguistic Imperialism in Multicultural Classroom. The IAFOR International Conference on Arts & Humanities - Hawaii 2023 Official Conference Proceedings. 2023. 413-420
-
英語自律学習への支援プログラム : 必修外国語修了後の外国語学習継続の課題. 高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習. 2023. 30. 31-38
more...
Books (5):
-
From Principles to Practice in Education for Intercultural Citizenship
Multilingual Matters 2016 ISBN:9781783096541
-
相互文化的能力を育む外国語教育ーグローバル時代の市民性形成をめざして
大修館書店 2015 ISBN:9784469245967
-
Interaction in Japanese
Bonjinsha 2014 ISBN:9784893588715
-
Developing Criticality in Practice Through Foreign Language Education
Peter Lang 2012 ISBN:9783034302784
-
Becoming Intercultural Inside and Outside the Classroom
Cambridge Scholars Pulishing. 2010
Lectures and oral presentations (33):
-
国際共修型多文化クラスにおける平等な参加を目指す言語アプローチ--やさしい日本語、複言語資源の活用-
(日本外国語教育推進機構(JACTFL)第12回シンポジウム(上智大学) 2024)
-
高年次学部学生向けの英語学習継続への支援
(北海道大学高等教育推進機構高等教育研修センター 2023)
-
Teaching goal-setting in English learning
(The European Conference on Education (ECE 2023)(University College London) 2023)
-
The Views on Linguistic Imperialism in Multicultural Classroom
(The 3rd IAFOR International Conference on Arts & Humanities (IICAH 2023) 2023)
-
Learning from L2 speakers of Japanese: the effect on Japanese students' English learning
(JASAL Forum at JALT 2022 48th Annual Conference on Language Teaching and Learning (オンライン) 2022)
more...
Professional career (2):
- PhD (Education) (University of Durham)
- MA (Education) (UCL Institute of Education, University of London)
Work history (8):
- 2016/04 - 現在 北海道大学 メディアコミュニケーション研究院 准教授
- 2014/10 - 2016/03 北海道大学 旧)国際本部留学生センター 准教授
- 2013/04 - 2014/09 東北大学 グローバルラーニングセンター 准教授
- 2010/04 - 2013/03 神田外語大学 留学生別科 専任講師
- 2004/09 - 2006/08 ニューカッスル大学外国語学部 (School of Modern Languages, University of Newcastle upon Tyne, UK) 専任講師
- 1998/07 - 2004/08 国際交流基金ロンドン日本語センター(英国) 言語教育アドバイザー
- 1995/09 - 1998/06 シェフィールド大学東アジア学部(School of East Asian Studies, University of Sheffield, UK) 専任講師
- 1991/08 - 1994/07 デュッセルドルフインターナショナルスクール (International School of Düsseldorf, Germany) 高等部教員
Show all
Association Membership(s) (2):
Japan Council on the Teaching of Foreign Languages
, The Japan Association for Self- Access Learning
Return to Previous Page