Rchr
J-GLOBAL ID:201401062259307221   Update date: Apr. 18, 2024

Yoshinori Yamada

ヤマダ ヨシノリ | Yoshinori Yamada
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://scholar.google.com/citations?user=0DiQv0wAAAAJ&hl=ja
Research field  (1): Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2022 - 2025 Revealing a learner-centered view of teaching linking diploma policy and classroom practice and developing training methods
  • 2022 - 2025 Creating a learning environment that fosters social-emotional skills of learning assistants at universities
  • 2020 - 2023 大学教育学会課題研究「大学教育における質的研究の可能性」(代表)
  • 2019 - 2023 高大接続・トランジションを見据えた高校IRとカリキュラムアセスメントの開発
  • 2018 - 2023 高校生の深い学びのメカニズムの解明と理論化ー高大接続研究の観点からー
Show all
Papers (32):
  • 山田嘉徳, 関田一彦. 授業改善に向かう大学教員の授業観・教育観の検討ー学習者中心の教育の視点からー. 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 40-50
  • 山田 嘉徳, 上畠 洋佑, 山咲 博昭, 谷 美奈, 山路 茜, 西野 毅朗, 服部 憲児. 「コロナ禍における学生の学び」質的調査の振り返りから考える質的研究の要点. 大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education. 2021. 43. 2. 134-138
  • 山田嘉徳, 今中舞衣子, 中山英治, 藤岡克則, 藤岡芳郎, 中原翔, 山田耕嗣, 榎真一. アクティブラーニングを対象とする授業づくり支援に向けた一考察-相互研修型FD理念を手がかりとして-. 大阪産業大学論集. 2021. 41. 19-35
  • New Ways and Possibilities of Qualitative Research in Higher Education. 2020. 42. 2. 103-107
  • Scale Construction of the Learning Process Focusing on "Demonstrative Report Based on Academic Writing". 2020. 40. 1-17
more...
MISC (9):
  • 山田嘉徳. 学習研究から見た学生の学びを促す授業デザインー効果的なアクティブラーニングに向けてー. 教育学術新聞. 2022. 2900
  • 山田嘉徳. 大学のゼミナール教育の姿に迫るーゼミナールの教育的課題とその解決への道筋を示すー(書評:西野毅郎著『日本のゼミナール教育ー人文・社会科学領域等の学士課程教育における学習共同体の姿ー』玉川大学出版部). 図書新聞. 2022. 3552
  • 山田嘉徳, 上畠洋佑, 森朋子. 大学教育における質的研究方法の普及に向けた活動ー質的研究法セミナーの取組成果を踏まえてー. 大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education. 2022. 44. 1. 68-72
  • 山田嘉徳, 谷美奈, 西野毅朗, 服部憲児, 上畠洋佑, 山路茜, 森朋子. 課題研究シンポジウム 大学教育実践に活用される質的研究のあり方に関する検討. 大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education. 2022. 44. 1. 63-67
  • Modalities of Student Learning in the COVID-19 Pandemic Clarified by Qualitative Approaches. 2021. 43. 1. 54-62
more...
Books (11):
  • 学びを育む 教育の方法・技術とICT活用: 教育工学と教育心理学のコラボレーション
    北大路書房 2023 ISBN:4762832421
  • コロナ禍で学生はどう学んでいたのか~質的研究によって明らかになった実態
    ジアース教育新社 2021 ISBN:4863715994
  • その問いは誰のものか-先住民の科学・西洋科学・科学教育-
    ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779515804
  • 教育・学校心理学-子どもの学びを支え、学校の課題に向き合う-
    ミネルヴァ書房 2019
  • 大学卒業研究ゼミの質的研究-先輩・後輩関係がつくる学びの文化への状況的学習論からのアプローチ-
    ナカニシヤ出版 2019
more...
Lectures and oral presentations  (56):
  • コロナ禍で学生はどう学んでいたのか-遠隔授業と対面授業の効果的な共存を見据えて-
    (令和4年度第18回「大学教育カンファレンス in 徳島」 2022)
  • 高等学校におけるデータマネジメントの実態調査-高大接続におけるトランジション研究への示唆を見据えて-
    (大学教育学会2022年度課題研究集会 2022)
  • スクール・ポリシーに基づくデータマネジメントの実態調査
    (日本教育工学会2022年秋季全国大会 2022)
  • 大学教員が抱く授業観の構成の検討
    (大学教育学会第43回大会 2022)
  • 論証型レポートライティングにおける学びのプロセスを測定する尺度(DRAW9)の構成と活用
    (日本心理学会第85回大会 2021)
more...
Education (2):
  • 2010 - 2013 Kansai University Graduate School, Division of Psychology 心理学専攻
  • 2008 - 2010 Kansai University Graduate School, Division of Psychology 認知・発達心理学専攻
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (関西大学)
Work history (8):
  • 2022 - 現在 Kansai University Division of Teaching and Learning
  • 2021 - 2022 Osaka Sangyo University Institute of Education
  • 2019 - 2021 Osaka Sangyo University Institute of Education
  • 2017 - 2019 Osaka Sangyo University Institute of Education
  • 2016 - 2017 Osaka Sangyo University
Show all
Committee career (1):
  • 2022/07 - 現在 大学教育学会誌編集委員会委員
Awards (1):
  • 2023 - 第18回大学教育学会奨励賞
Association Membership(s) (9):
日本教育心理学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本青年心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  International Society for Cultural and Activity Research ,  日本認知科学学会 ,  大学教育学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page