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J-GLOBAL ID:201401093477899028   Update date: Jul. 28, 2022

Fukuyama Yuki

フクヤマ ユウキ | Fukuyama Yuki
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.fukuyama-lab.net/
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (8): ライティング教育 ,  Serious Games ,  アカデミック・ライティング ,  Active Learning ,  高等教育 ,  キャリア教育 ,  ゲーム学習 ,  教育工学
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2023 高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計ツールの開発
  • 2020 - 2022 対面型謎解きゲームが社会・情動的スキルへ与える影響の検討
  • 2018 - 2021 Development of game-based learning materials and curriculum design support tools for improving learning engagement
  • 2016 - 2019 Design of Collaborative Learning Materials for University Students to Build Careers
  • 2015 - 2017 看護・介護業界におけるキャリア意識を向上させ、離職を防止するためのゲーム教材に関する研究
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Papers (32):
  • Yuki, Fukuyama, Keita, Nishiguchi, Noriyasu, Mitsui, Jumpei, Tokito. オンラインライティング科目における学生同士の相互作用がライティングに関する意識に与える効果の検討: The Effect of Student Interactions in Online Writing Courses on Attitudes Toward Writing. 関西学院大学高等教育研究 = Kwansei Gakuin University Researches in Higher Education. 2022. 12. 12. 103-114
  • Jumpei, Tokito, Noriyasu, Mitsui, Yuki, Fukuyama, Keita, Nishiguchi. Research on Academic Writing Education for Freshman Students. 関西学院大学高等教育研究 = Kwansei Gakuin University Researches in Higher Education. 2022. 12. 12. 31-45
  • 藤本 徹, 鈴木 真保, 福山 佑樹, 池尻 良平. ゲームプレイヤーの学習経験認識に関する調査-A Survey on How Game Players Perceive Learning Experience Through Gameplay. デジタルゲーム学研究 = Journal of digital games research / 日本デジタルゲーム学会 編. 2022. 14. 2. 1-8
  • A Survey of First Year University Students' Difficulties in Academic Writing. 2021. 45. 169-172
  • A Study on Learning Support for Students to Voluntarily Examine Historical Materials in Modern and Contemporary History. 2021. 14. 18-27
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MISC (15):
  • Practice of "nocobon online" : game teaching material on science, technology and society. 2021. 83-86
  • Consideration for Relation with First-Year Student's Comments in Peer-Review and Written Communication Skills. 2020. 20. 4. 137-144
  • An Examination of Which Skills in Academic Writing First-Year Students Find Difficult. 2020. 20. 4. 91-96
  • An Examination of the Effect of Online Writing Course that Combines On-demand and Simultaneous Interactive on Students. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2020. 20. 3. 1-6
  • 福山 佑樹. 教育工学におけるゲーム教育・学習研究の現在 (ゲーミフィケーションでつくる! : 主体的・対話的で深い学び) -- (教師のためのゲーミフィケーション入門). 授業づくりネットワーク. 2017. 26. 34-39
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Books (9):
  • 東京大学のアクティブラーニング : 教室・オンラインでの授業実施と支援
    東京大学出版会 2021 ISBN:9784130530934
  • 残された酸素ボンベ
    ナカニシヤ出版 2020 ISBN:477951441X
  • 東大キャリア教室で1年生に伝えている大切なこと: 変化を生きる13の流儀
    東京大学出版会 2019 ISBN:4130530917
  • 授業づくりネットワークNo.26-ゲーミフィケーションでつくる! 「主体的・対話的で深い学び」
    学事出版 2017 ISBN:4761923032
  • 人材開発研究大全
    東京大学出版会 2017 ISBN:4130402803
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Lectures and oral presentations  (53):
  • テーマ自由リポートにおける初年次学生のテーマ選択に関する一検討
    (第28回大学教育研究フォーラム 2022)
  • 教育目的の脱出ゲームが社会的・情動的能力に与える影響に関する考察
    (日本デジタルゲーム学会第12回年次大会 2022)
  • 高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計支援ツールの試作
    (日本教育工学会2021年秋季全国大会 2021)
  • Practice of "nocobon online" : game teaching material on science, technology and society
    (2021)
  • Students conduct Their Own Research and Examination of Historical Materials History Comprehensive Curriculum Development
    (2021)
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Works (10):
  • 大学におけるリポート執筆(動画コンテンツ)
    2021 - 2022
  • 終わらない展示作業からの脱出(謎解きゲーム)
    明石萌子, 木口恵理子, 福山佑樹 2020 -
  • 行政の基本構想を学ぶゲーム
    福山佑樹ほか 2018 -
  • チームビルディング型謎解きゲーム(監修)
    福山佑樹 2018 -
  • +15 (アクティブラーニング手法を学ぶための教材)
    福山佑樹ほか 2015 - 2017
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Education (3):
  • 2011 - 2014 Waseda University
  • 2008 - 2011 東京大学大学院
  • 2004 - 2008 Waseda University
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (早稲田大学)
Work history (8):
  • 2022/04 - 現在 Waseda University
  • 2020/04 - 現在 Okinawa Prefectural College of Nursing
  • 2020/04 - 現在 Kwansei Gakuin University
  • 2018/04 - 2020/03 Meisei University Center for Advancement of Meisei Education
  • 2015/04 - 2019/09 Waseda University School of Human Sciences
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Committee career (11):
  • 2022/01 - 現在 日本教育工学会 大会企画委員会 委員
  • 2020/03 - 現在 日本デジタルゲーム学会 大会実行委員会 委員
  • 2019/03 - 現在 日本デジタルゲーム学会 編集委員会 委員
  • 2018/04 - 現在 公益財団法人 大学セミナーハウス 新任教職員研修セミナー 運営委員
  • 2012/04 - 現在 Ludix Lab (NPO法人 Educe Technologies) フェロー
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Awards (5):
  • 2021/03 - 日本デジタルゲーム学会 若手奨励賞
  • 2018/12 - 国際ICT利用研究学会 研究奨励賞 eラーニングにおける学習者の学習癖と学習効果に関する探索的研究
  • 2015/10 - 3rd International Serious Educational Games Competition Winner, Non-Digital Games
  • 2014/03 - 日本デジタルゲーム学会 学生大会奨励賞
  • 2011/03 - 東京大学大学院学際情報学府 専攻長賞
Association Membership(s) (5):
大学教育学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF FIRST-YEAR EXPERIENCE AT UNIVERSITIES AND COLLEGES ,  JAPANESE ACADEMY OF HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT ,  DIGITAL GAMES RESEARCH ASSOCIATION JAPAN ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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