Rchr
J-GLOBAL ID:201401093477899028   Update date: Apr. 05, 2024

Fukuyama Yuki

フクヤマ ユウキ | Fukuyama Yuki
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.fukuyama-lab.net/
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (9): ゲーミフィケーション ,  ライティング教育 ,  Serious Games ,  アカデミック・ライティング ,  Active Learning ,  高等教育 ,  キャリア教育 ,  ゲーム学習 ,  教育工学
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2023 - 2027 実環境と往還する時空間マルチバース防災学習環境の構築とSTEAM教育への展開
  • 2023 - 2027 Development and evaluation of information system to encourage Teaching Assistants to prevent social isolation of learners
  • 2020 - 2024 高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計ツールの開発
  • 2020 - 2023 対面型謎解きゲームが社会・情動的スキルへ与える影響の検討
  • 2018 - 2021 Development of game-based learning materials and curriculum design support tools for improving learning engagement
Show all
Papers (38):
  • 福山佑樹, 野瀬由季子, 西口啓太. 初年次学生が意欲的に参考文献の記載方法を学ぶためのゲーム教材の開発と実践. 初年次教育学会誌. 2024. 14. 1. 109-117
  • 福山佑樹, 森田裕介. 大学生のポジティブな未来展望の獲得を目指したゲーム教材の実践. 日本教育工学会論文誌. 2024. 47. Suppl. 17-20
  • 福山 佑樹, 藤川希美, 中澤 明子. アクティブ・ラーニング型授業設計を支援するプレFD用ツールの開発と評価-オンラインワークショップの実践を通じて-. 日本教育工学会論文誌. 2024. 48. 1
  • Noriyasu, Mitsui, Yukiko, Nose, Yuki, Fukuyama, Keita, Nishiguchi, Jumpei, Tokito. 反転授業を導入したアカデミック・ライティング授業における動画教材に対する学生の理解度と文章表現力の関連に関する調査: <Reports>A Study of the Relationship between Students' Comprehension of Video Materials and Their Abilities to Express Themselves in Writing in an Academic Writing Class with Flipped Classrooms. 2023. 13. 13. 55-65
  • MITSUI Noriyasu, TOKITO Jumpei, FUKUYAMA Yuki, NISHIGUCHI Keita, NOSE Yukiko. A Study on the Reduction of Students’ Anxiety about Academic Writing in an Online Writing Course. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 46. 4. 695-704
more...
MISC (21):
  • 野瀬 由季子, 三井 規裕, 福山 佑樹, 西口 啓太, 時任 隼平. 教員からのフィードバックを踏まえた文章執筆における初年次学生の修正の傾向-成績下位群の文章の変化に着目して-. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 4. 320-324
  • 福山 佑樹. リフレクティング・プロセスを援用したキャリア・カウンセリングゲーム教材の実践. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 3. 158-161
  • 福山佑樹. コロナ禍で活かすゲーム研修. 企業と人材. 2021. 54. 1097. 34-39
  • Practice of "nocobon online" : game teaching material on science, technology and society. 2021. 83-86
  • Consideration for Relation with First-Year Student's Comments in Peer-Review and Written Communication Skills. 2020. 20. 4. 137-144
more...
Books (10):
  • シリアスゲーム
    コロナ社 2024 ISBN:9784339013757
  • 東京大学のアクティブラーニング : 教室・オンラインでの授業実施と支援
    東京大学出版会 2021 ISBN:9784130530934
  • 残された酸素ボンベ
    ナカニシヤ出版 2020 ISBN:477951441X
  • 東大キャリア教室で1年生に伝えている大切なこと: 変化を生きる13の流儀
    東京大学出版会 2019 ISBN:4130530917
  • 授業づくりネットワークNo.26-ゲーミフィケーションでつくる! 「主体的・対話的で深い学び」
    学事出版 2017 ISBN:4761923032
more...
Lectures and oral presentations  (60):
  • ライティングセンターの大学院生チューターが 採用初期において抱える課題の検討
    (第30回大学教育研究フォーラム 2024)
  • 高等教育におけるゲーミフィケーション研究の動向整理
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
  • 生成AIが執筆した日本語レポートに対する大学生の認識
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • 「書き手を育てる」ライティング支援の意味づけ -経験者チューターの内省に着目して-
    (第29回大学教育研究フォーラム 2023)
  • 教員からのフィードバックを踏まえた文章執筆における初年次学生の修正の傾向-成績下位群の文章の変化に着目して-
    (日本教育工学会研究報告集 2022)
more...
Works (10):
  • 大学におけるリポート執筆(動画コンテンツ)
    関西学院大学 ライティングセンター 2021 - 2022
  • チームビルディング型謎解きゲーム(監修)
    福山佑樹 2018 - 2021
  • 終わらない展示作業からの脱出(謎解きゲーム)
    明石萌子, 木口恵理子, 福山佑樹 2020 -
  • 行政の基本構想を学ぶゲーム
    福山佑樹ほか 2018 -
  • +15 (アクティブラーニング手法を学ぶための教材)
    福山佑樹ほか 2015 - 2017
more...
Education (3):
  • 2011 - 2014 Waseda University Graduate School of Human Sciences
  • 2008 - 2011 東京大学大学院 学際情報学府 修士課程
  • 2004 - 2008 Waseda University School of Human Sciences
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (早稲田大学)
Work history (9):
  • 2023/04 - 現在 Kwansei Gakuin University
  • 2022/04 - 現在 Waseda University
  • 2020/04 - 現在 Okinawa Prefectural College of Nursing
  • 2020/04 - 2023/03 Kwansei Gakuin University
  • 2018/04 - 2020/03 Meisei University Center for Advancement of Meisei Education
Show all
Committee career (13):
  • 2024/03 - 現在 日本教育工学会 Sig-MC「マイクロ・クレデンシャル」 副代表
  • 2023/02 - 現在 日本教育工学会 増刊号 編集委員
  • 2022/01 - 現在 International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) Program committee member
  • 2022/01 - 現在 日本教育工学会 大会企画委員会 委員
  • 2019/03 - 現在 日本デジタルゲーム学会 編集委員会 委員
Show all
Awards (7):
  • 2024/03 - 関西学院大学 高等教育推進センター 高等教育推進センター Best contribution賞
  • 2022/09 - Japan Society for Educational Technology Kenkyu shorei Award
  • 2021/03 - 日本デジタルゲーム学会 若手奨励賞
  • 2018/12 - 国際ICT利用研究学会 研究奨励賞 eラーニングにおける学習者の学習癖と学習効果に関する探索的研究
  • 2015/10 - 3rd International Serious Educational Games Competition Winner, Non-Digital Games
Show all
Association Membership(s) (6):
大学教育学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF FIRST-YEAR EXPERIENCE AT UNIVERSITIES AND COLLEGES ,  DIGITAL GAMES RESEARCH ASSOCIATION JAPAN ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPANESE ACADEMY OF HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT ,  Japan Association of Simulation And Gaming
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page