Rchr
J-GLOBAL ID:201501003525230371
Update date: Nov. 13, 2024
Nakata Yoshiyuki
ナカタ ヨシユキ | Nakata Yoshiyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Educational psychology
, Foreign language education
, Education - general
Research keywords (5):
教師教育
, 教室内英語
, 外国語
, 自己調整学習
, 動機づけ
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2023 - 2027 外国語授業改善と児童の英語使用促進に資する「教室内英語力評価尺度」の開発と活用
- 2020 - 2024 「教室内英語力評価尺度」を使用した小学校外国語授業改善と教師の専門的成長
- 2017 - 2022 「教室内英語力評価尺度」を使用した英語授業改善と英語教師の専門的成長
- 2013 - 2016 学習者の教室内英語使用促進のための「教室内英語力評価尺度」の開発と活用
- 2009 - 2013 日本人英語教員の英語力向上に役立つ「教室内英語力」の評価尺度の開発
Papers (28):
-
Raising teachers' awareness of classroom English: A case study of classroom language assessment benchmark development for elementary school teachers (upper grades). JASTEC Journal. 2023. 42. 1-16
-
Yoshiyuki Nakata, Miho Tokuyama, Xuesong (Andy) Gao. From teacher to teacher-researcher: A narrative inquiry into a language teacher becoming an agent of motivational strategies. Asia-Pacific Journal of Teacher Education (Routledge). 2022. 50. 4. 343-356
-
Yoshiyuki Nakata. Enhancing student teachers’ motivation and well-being: A teacher educator’s journey into online course intervention. Pedagogies: An International Journal (Routledge). 2022. 18. 3. 392-412
-
Yoshiyuki Nakata, Ryo Nitta, Atsuko Tsuda. Understanding motivation and classroom modes of regulation in collaborative learning: An exploratory study. Innovation in Language Learning and Teaching, 16(1) (Routledge). 2022
-
池野 修, 木村 裕三, 中田 賀之, 長沼 君主. 「教室内英語力」評価尺度を活用した英語教師教育-模擬授業における教師英語の省察-. 大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要. 2019. 16. 1-7
more...
Books (5):
-
Language Teacher Motivation, Autonomy and Development in East Asia
Springer 2022
-
自分で学んでいける生徒を育てるー学習者オートノミーへの挑戦
ひつじ書房 2015
-
Language Learning Motivation in Japan
Multilingual Matters 2013
-
学習者オートノミー 日本語教育と外国語教育の未来のために(シリーズ言語学と言語教育23)
ひつじ書房 2011
-
Mapping the Terrain of Learner Autonomy: Learning Environments, Learning Communities and Identities
Tempere University Press 2009
Lectures and oral presentations (48):
-
Understanding motivation, self-regulation, and socially-shared regulation in the EFL classroom
(UNSW Sydney, TED seminar 2024)
-
ナラティブ・アプローチ:研究と実践の継続的往還
(J-SLARF Winter Meeting 2024 2024)
-
ワークショップ 「英語教師, 指導教諭, 教師教育者のためのナラティブ探究」
(関西英語教育学会(第29回)研究大会 2023)
-
教室内英語力評価尺度(小学校高学年版)の開発 - 総合的診断尺度作成における小学校教員の認識の変容 -
(小学校英語教育学会 2022)
-
Understanding the dynamics of self-regulation, co-regulation, and socially-shared regulation in the classroom
("Reflection and metacognition in language learning: Are we doing enough to support our students?" (ALC2022) 2022)
more...
Works (16):
-
(科研報告書)教室内英語力評価尺度活用マニュアル 【小学校版】(2020 年度~2023 年度 科学研究費補助金 基盤研究C 課題番号 20K02836))
中田賀之, 池野修, 狩野晶子, 木村裕三, 長沼君主 2024 -
-
(文部科学省検定教科書) 高等学校外国語科用 コミュニケーション英語III教科書 『LANDMARK 3』 啓林館
共著者, 竹内理, 中田賀之, 田辺尚子, 本田勝久, 池田真生子, 水本篤, 新谷奈津子, 有元久恵, 佐々木啓成, 池ノ上大輔, Andrew J. Barke 2024 -
-
(座談会)「Narrative Inquiryを経験して」『KELES ジャーナル』 9号, 27-35
中田賀之, 宮崎貴弘, 俣野知里 2024 -
-
(文部科学省検定教科書) 高等学校外国語科用 コミュニケーション英語II教科書 『LANDMARK 2』 啓林館
共著者, 竹内理, 中田賀之, 田辺尚子, 本田勝久, 池田真生子, 水本篤, 新谷奈津子, 有元久恵, 佐々木啓成, 池ノ上大輔, Andrew J. Barke 2023 -
-
(文部科学省検定教科書) 高等学校外国語科用 コミュニケーション英語I教科書 『LANDMARK 1』 啓林館
共著者, 竹内理, 中田賀之, 田辺尚子, 本田勝久, 池田真生子, 水本篤, 新谷奈津子, 有元久恵, 佐々木啓成, 池ノ上大輔, Andrew J. Barke 2022 -
more...
Education (2):
- - 2004 Trinity College Dublin, Centre for Language and Communication Studies
- - 1993 Saint Michael's College, MA TESL Program
Professional career (2):
- Ph.D.(Applied Linguistics) (Trinity College Dublin (Ireland))
- M.A.(TESL) (Saint Michael's College (U.S.A.))
Work history (2):
- 2006 - 2015 兵庫教育大学連合大学院学校教育研究科 博士課程 言語系教育講座 准教授 (2006-2015)
- 2001 - 2015 兵庫教育大学大学院 修士課程 言語系教育講座 准教授 (2001-2015)
Committee career (12):
- 2023 - 現在 ARELE (Annural Review of English Language Educaiton in Japan), Deputy Editor-in-Chief
- 2021/03 - 現在 Journal of the European Second Language Association (EuroSLA), Advisory Board Member
- 2015 - 2024/06 関西英語教育学会理事(2019年度を除く)
- 2022/04 - 2023/03 JACET Kansai Journal, Editor-in-chief
- 2015/04 - 2023/03 大学英語教育学会賞 学術出版物選考委員会 委員・分野長(2019-2023)
- 2015 - 2023 全国英語教育学会誌(ARELE) 編集委員(2019-2021年度を除く)
- 2019/04 - 2022/03 JACET Kansai Journal 編集委員
- 2014/12 - 2016/03 日本学術振興会 科学研究費委員会 奨励研究部会 専門委員
- 2009 - 2011 全国英語教育学会誌(ARELE) 編集事務局補佐
- 2006 - 2009 文部科学省SELHi 企画評価会議協力者
- 2002 - 2003 大学英語教育学会 「英語が使える日本人のための戦略構想」 英語教員指標部会
- 1999 - 2001 大学英語教育学会 リスニングテスト研究会副代表
Show all
Awards (1):
- 2016 - EuroSLA Yearbook Prize
Association Membership(s) (8):
小学校英語教育学会
, 日本児童英語教育学会
, 関西英語教育学会
, 大学英語教育学会
, 外国語教育メディア学会
, 全国英語教育学会
, EuroSLA (European Second Language Association)
, AAAL (American Association of Applied Linguistics)
Return to Previous Page