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J-GLOBAL ID:201501004325277778   Update date: Oct. 31, 2024

NAHATAME Shingo

ナハタメ シンゴ | NAHATAME Shingo
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/site/snahatame/
Research field  (3): Linguistics ,  Primary/secondary education and curricula ,  Foreign language education
Research keywords  (8): Language Processing ,  Text Comprehension ,  Reading ,  English Language Teaching ,  視線計測 ,  自然言語処理 ,  心理言語学 ,  小学校英語
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2027 Creating a Publicly Available Database of Eye Movements in Text Reading by Japanese EFL Learners
  • 2020 - 2024 文の因果的・意味的な関連に基づく英文読解プロセスの解明:視線データの解析を通して
  • 2019 - 2023 英文理解の多次元的な一貫性構築:テキスト,学習者,タスク要因を踏まえた統合的検証
  • 2017 - 2021 英文理解における概念間の意味的関連度の影響:テキスト単位と発達段階による比較
  • 2016 - 2020 Updating Five Dimensions of Situation Models During EFL Reading: An Eye-Tracking Study
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Papers (52):
  • Shingo Nahatame, Satoru Uchida. Relative Importance of Lexical Features in Word Processing During L2 Reading. 2024
  • Shingo Nahatame, Kazuhiro Yamaguchi. Revisiting Text Readability and Processing Effort in L2 Reading: Evidence From Bayesian Modeling of Eye-Tracking Data. 2024
  • Shingo Nahatame, Tomoko Ogiso, Yukino Kimura, Yuji Ushiro. TECO: An Eye-tracking Corpus of Japanese L2 English Learners’ Text Reading. Research Methods in Applied Linguistics. 2024. 3. 2. 100123-100123
  • 鈴木はる代, 名畑目, 真吾. 「話すこと」のテストについて小学生は何を感じているかー児童が安心して取り組めるテストを目指してー. JES Journal. 2024. 24. 52-67
  • Nahatame, S, Kimura, Y, Ogiso, T, Ushiro, Y. Global Eye Movement Behavior of Japanese EFL Readers: Analysis of Passage-Level Eye-Tracking Measures. ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan). 2024. 35
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MISC (2):
  • Applicability of latent semantic analysis on English teaching materials used in Japanese elementary schools : A case study of a story in Hi, friends!. 2017. 15. 329-346
  • Shingo Nahatame. Pre-service teachers' perception of teaching English at elementary school : Focusing on factors comprising the perception and individual differences. 2016. 14. 217-232
Books (10):
  • データサイエンスはじめの一歩
    2024 ISBN:9784065366721
  • 最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育
    時事通信出版社 2024 ISBN:4788719010
  • 大修館『英語教育』2024年3月号
    大修館書店 2024
  • 大修館『英語教育』2023年5月号
    大修館書店 2023
  • 初等外国語教育
    2021 ISBN:9784319003532
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Lectures and oral presentations  (35):
  • Open eye-tracking database of Japanese L2 English learners reading passages
    (2024 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics)
  • 英文読解をモデル化する試み:視線計測データと言語データを用いて
    (第5回筑波大学産学連携シンポジウム「産学連携で切り拓く AI・デジタルの新時代」)
  • 英語学習者の文章読解における眼球運動データベースの構築と公開 -文章単位のデータを用いた分析報告-
    (第 48 回全国英語教育学会香川研究大会)
  • 英語学習者の文章読解における眼球運動データベースの構築と 公開 -文章単位のデータを用いた分析報告-
    (第 48 回全国英語教育学会香川研究大会)
  • 「話すこと」のテストについて小学生は何を感じているかー児童が安心して取り組めるテストを目指してー
    (第23回小学校英語教育学会(JES)近畿・京都大会)
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Education (3):
  • 2012 - 2015 筑波大学大学院 博士後期課程 人文社会科学研究科 現代語・現代文化専攻
  • 2010 - 2012 筑波大学大学院 博士前期課程 人文社会科学研究科 現代語・現代文化専攻
  • 2006 - 2010 筑波大学 人文学類
Professional career (3):
  • 学士(言語学) (筑波大学)
  • 修士(言語学) (筑波大学)
  • Ph.D (University of Tsukuba)
Work history (2):
  • 2018/09 - 現在 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences Assistant Professor
  • 2015/01 - 2018/08 Kyoei University Faculty of Education
Committee career (5):
  • 2019/04 - 現在 小学校英語教育学会 事務局
  • 2019/04 - 2023/03 小学校英語教育学会 査読委員
  • 2013/04 - 2022/03 全国英語教育学会 事務局
  • 2015/01 - 2015/01 Reading in a Foreign Language 査読委員
  • 2012/01 - 2015/01 関東甲信越英語教育学会 編集委員
Awards (4):
  • 2023/03 - 筑波大学人間系 2022年度筑波大学人間系優秀教員賞
  • 2018/08 - 全国英語教育学会 2018年度全国英語教育学会・学会賞(学術奨励賞) 全国英語教育学会紀要第29号(Annual Review of English Language Education in Japan; ARELE, vol. 29)に掲載された共著論文 “Understanding Protagonist, Causa
  • 2012/07 - 英語検定協会 英検研究助成 奨励研究入選 Latent Semantic Analysis (LSA) による空所補充型読解テストの解明:文レベルの意味的関連度を観点として
  • 2011/08 - 全国英語教育学会 2011年度全国英語教育学会・学会賞(学術奨励賞) 全国英語教育学会紀要第22号(Annual Review of English Language Education in Japan; ARELE, vol. 22)に掲載された共著論文 “Effects of flashback on Japanese
Association Membership(s) (9):
JAPAN READING ASSOCIATION ,  Society for Text & Disourse ,  American Association for Applied Linguistics ,  The Japan Language Testing Association ,  The Japan Association of English Teaching in Elementary Schools ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  KANTO-KOSHIN-ETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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