Rchr
J-GLOBAL ID:201501005974479254   Update date: Apr. 12, 2024

Sakaue Hiroaki

サカウエ ヒロアキ | Sakaue Hiroaki
Affiliation and department:
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Human geography ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): Geography Textbook ,  Social Studies ,  Curriculum ,  Germany ,  Education for Sustainable Development ,  Geographical Education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2024 - 2027 社会系教科におけるESDの成果の日独調査:研究・実践の全体像把握と今後の提案
  • 2021 - 2024 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
  • 2020 - 2023 地球的課題の解決志向型中等地理カリキュラムに関する理論的実践的研究
  • 2020 - 2023 ESDと教科固有のコンピテンシーを一体的に育成する中等社会科カリキュラム開発研究
  • 2019 - 2022 Project: X 近年の自然災害を踏まえた防災,減災教育とが学校危機管理の構築
Show all
Papers (56):
  • SAKAUE Hiroaki, YAMASHITA Yoshifumi, SHIMIZU Yuno, TOKUSHIMA Yuya, TONOOKA Takako, KIYOTO Kazuhiro, NAGATA Tomoko, MORIYAMA Jun. Development of the Japanese Version of the Contextualized TPACK Scale for Junior High School Teachers and Examination of its Validity. Japan Journal of Educational Technology. 2023. advpub
  • Takumi Watanabe, Hiroaki Sakaue, Ryosuke Okada. Curriculum making and learning instruction about the local community at the lower-elementary level: A case study of ‘living environment studies’ teachers in western Japan. Education 3-13. 2023. 1-13
  • HIROAKI SAKAUE. Educational and Research Trends in Social Studies Education in Germany After the PISA Shock. The Journal of social studies. 2022. 146. 73-85
  • SUENAGA, Takuya, SEKI, Hirokazu, SAKAUE, Hiroaki. Improving Interactivity in Instructional Design by Developing an ICT-based Social Studies Plan: Case Study of Smart Agriculture in the National Strategic Special Zone of Hyogo Prefecture’s Yabu City. The Journal of Social Studies Education in Asia. 2022. 11. 17-32
  • Tokushima Yuya, Shimizu Yuno, Sakaue Hiroaki, YAMASHITA Yoshifumi, Kiyoto Kazuhiro, Nagata Tomoko, Moriyama Jun. Categorization of elementary and junior high school teachers based on the relationship between concerns and training needs around utilization of digital textbooks for learners: Understanding the actual situation for the development of teacher training. Educational Information Research. 2022. 38. 1. 3-14
more...
MISC (43):
  • 中村 洋介, 大矢 幸久, 椿 実土里, 林 靖子, 阪上 弘彬. 近未来社会の子どもを育てる 小中高一貫地理教育カリキュラム(第10回)フィールドワーク学習の小中高一貫地理教育を目指して. 地理. 2024. 69. 1. 110-115
  • 永田 成文, 阪上 弘彬, 今野 良祐, 齋藤 亮次. 近未来社会の子どもを育てる 小中高一貫地理教育カリキュラム(第7回)SDGsを活用した地理教育におけるESD授業 : 小・中・高一貫カリキュラムのアイデア. 地理. 2023. 68. 10. 90-95
  • 阪上 弘彬. ユネスコスクール 持続可能な開発のための教育と地球市民教育. 学校教育. 2023. 1270. 112-115
  • 阪上 弘彬, 永田 成文, 管野 友佳. 近未来社会の子どもを育てる 小中高一貫地理教育カリキュラム(第2回)世界の地理教育の時勢 : 幼小中高一貫、市民性育成など : オーストラリア連邦を事例に. 地理. 2023. 68. 5. 86-92
  • 桑原 敏典, 阪上 弘彬. シンポジウム報告 高等学校科目再編をふまえ小・中学校社会系教科のあり方を見直す. 社会系教科教育学研究. 2022. 34. 91-94
more...
Books (15):
  • レリバンスの構築を目指す令和型学校教育
    風間書房 2024 ISBN:9784759925050
  • 社会科の「問題解決的な学習」とは何か
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491051055
  • 地理学事典
    丸善出版 2023 ISBN:9784621307939
  • 近年の自然災害と学校防災III-グローカルな「生きる力」を育 成する防災,減災-
    協同出版 2022
  • 新3観点の学習評価を位置づけた中学校地理授業プラン
    明治図書出版 2022 ISBN:9784184547247
more...
Lectures and oral presentations  (87):
  • What should regional geography education in the K-12 geography curriculum look like? An analysis of German geographical education
    (2024)
  • Roles of ESD towards a sustainable society
    (2023)
  • 小学校社会科における「よき市民」の育成ー日本とシカゴ大学実験学校におけるCommunity Learningの比較を通じて
    (日本デューイ学会第66回研究大会 2023)
  • 日本の小中高の地理教育ではフィールドワークはどのようなテーマで研究されてきたのか-システマティックレビューの中間報告-
    (2023)
  • 高校社会系教科と持続可能な社会づくり-知る・わかる・創るを視点とした授業アイデア
    (宮城県高等学校社会科(地理歴史科・公民科)教育研究会 2023)
more...
Education (5):
  • 2013 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Education Social Studies/Ph. D. Course
  • 2014 - 2015 Eberhard Karls Universität Tübingen Exchange Student
  • 2011 - 2013 Hiroshima University Graduate School of Education Social Studies/Master Course
  • 2007 - 2011 Hiroshima University Faculty of Education Social Studies Education
  • 2004 - 2007 Hyogo Pref. Mukonosou Comprehensive High School
Professional career (3):
  • Bachelor(Education) (Hiroshima Univ.)
  • Master(Education) (Hiroshima Univ.)
  • Ph.D.(Education) (Hiroshima University)
Work history (17):
  • 2024/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
  • 2024/04 - 現在 Hosei University Faculty of Lifelong Learning and Career Studies
  • 2023/04 - 現在 東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科 社会系教育講座
  • 2021/10 - 現在 Chiba University Faculty of Education
  • 2021/10 - 2023/03 兵庫教育大学大学院学校教育研究科 非常勤講師
Show all
Committee career (14):
  • 2022/12 - 現在 日本ESD学会 編集委員会
  • 2022/10 - 現在 人文地理学会 代議員
  • 2020/10 - 現在 国際地理地理オリンピック委員会 実行委員会
  • 2019/04 - 現在 日本地理教育学会 編集委員会委員(2019.4-)、評議員(2022.4-)
  • 2018/06 - 現在 地理科学学会 編集専門委員会委員
Show all
Association Membership(s) (12):
日本教育方法学会 ,  兵庫地理学協会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  European Association of Geographers ,  The Human Geographical Society of Japan ,  The Japanese Society of Education for Sustainable Development ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  EDUCATION IN THE SOCIAL STUDIES DEPARTMENT RESEARCH ASSOCIATION ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE GEOGRAPHERS ,  THE GEOGRAPHIC EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR GEOGRAPHICAL SCIENCES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page