Rchr
J-GLOBAL ID:201501008036592572   Update date: Feb. 01, 2024

Yamamoto Sho

ヤマモト シヨウ | Yamamoto Sho
Affiliation and department:
Job title: Senior Lecturer
Homepage URL  (1): https://symmt.work/
Research field  (3): Learning support systems ,  Database science ,  Educational technology
Research keywords  (7): Knowledge Engineering ,  拡張現実感 ,  自動車 ,  タブレット ,  運転支援 ,  学習工学 ,  人工知能
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2026 A Study on Learner State Estimation and Learner Experience Based on the Integration of Knowledge Structure and Quantitative Model
  • 2023 - 2024 東広島市と近畿大学の共創によって生まれるe-sports分野と地域の活性化
  • 2020 - 2023 学習者モデルに基づくドメイン横断型教授支援システムと授業モデルの構築と検証
  • 2019 - 2023 再構成型概念マップを用いた相互知識伝達法の協調的知識構築への適用による適応的支援
  • 2019 - 2022 Empirical Research on Programming Education and Cognitive Development in Special Needs Education
Show all
Papers (47):
  • Shimpei Matsumoto, Kengo Iwai, Kazumasa Maeda, Sho Yamamoto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima. Reviewing Learning Tasks through Detecting Specificity in Learning Log Data and Semantic Analysis Based on Information Structure -A Case Study on the Practical Use of Arithmetic Unit Word Problem Posing System: MONSAKUN-. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2023. 40. 3. 203-218
  • Spot-on Practical Use of a Learning Environment for Problem-posing as Sentence Integration and Measurement of Learning Effectiveness. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2023. 40. 1. 48-53
  • Sho Yamamoto, Yuto Tobe, Yoshimasa Tawatsuji, Tsukasa Hirashima. In-process feedback by detecting deadlock based on EEG data in exercise of learning by problem- posing and its evaluation. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2022. 18. 28
  • Tsukasa Hirashima, Kazumasa Maeda, Kengo Iwai, Sho Yamamoto, Shinpei Matsumoto, Yusuke Hayashi. Experimental Use of Arithmetic Unit Word Problem Posing Software: MONSAKUN in All Grades in an Elementary School. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2022. 39. 3. 357-367
  • 山本 頼弥, アイエドゥン エマヌエル, 仲谷 佳恵, 田和辻 可昌, 山元 翔. 第32回 教育・学習支援システム若手の会 報告. 人工知能学会研究会資料 先進的学習科学と工学研究会. 2022. 94. 06
more...
MISC (22):
  • Reports on Workshop of Young Researchers Association on Educational and Learning Support Systems, 2020. 2021. 91. 28-33
  • Proposal of Programming Learning Environment by Translating from World problem to Program for Novice. 2017. 80. 21-26
  • Reports on the Young Researcher Workshop on Educational Systems, 2016 : Reflecting on Significance of the Educational System Research. 2017. 79. 17-22
  • A Case Study of Kit-Build Map Method by Using Paper for Lecture in University. 2015. 15. 5. 33-40
  • Yamamoto Sho, Hirashima Tsukasa, Ogihara Akio. K-026 A Case Study of Learning Environment by Using Media Tablet for Special Needs Education. 2015. 14. 3. 531-532
more...
Lectures and oral presentations  (86):
  • Proposal of a problem space exploration model based on knowledge structures and constraint consideration update formulas for arithmetic word problems
    (2023)
  • 戦略型FPSを対象としたesports選手の訓練支援システムの設計と試作
    (教育システム情報学会 2022年度学生研究発表会 2023)
  • 算数文章題の作問学習におけるLearning by Teachingの設計・開発
    (人工知能学会 第96回 先進的学習科学と工学研究会 2022)
  • 算数文章題における意味モデルと理解度更新モデルに基づく問題空間の探索プロセスの提案
    (人工知能学会 第96回 先進的学習科学と工学研究会 2022)
  • グラフデータベースを用いた学習者理解度可視化システムの開発
    (2022年度 教育システム情報学会 全国大会(第47回) 2022)
more...
Education (2):
  • 2011 - 2014 Hiroshima University Graduate School of Engineering
  • 2009 - 2011 Hiroshima University Graduate School of Engineering
Professional career (1):
  • 博士(工学) (広島大学)
Work history (5):
  • 2022/04 - 現在 Kindai University Faculty of Informatics
  • 2017/04 - 2022/03 Kindai University Faculty of Engineering, Department of Informatics
  • 2015/04 - 2017/03 Kindai University Faculty of Engineering, Department of Informatics
  • 2014/04 - 2015/03 Hiroshima University
  • 2013/04 - 2014/03 Hiroshima National College of Maritime Technology
Committee career (23):
  • 2023/07 - 現在 教育システム情報学会 編集委員幹事
  • 2023/04 - 現在 人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST) 専門委員
  • 2022/07 - 現在 電子情報通信学会 教育工学研究会 専門委員
  • 2022/07 - 現在 人工知能学会 編集委員会 委員
  • 2022/04 - 現在 教育システム情報学会 関西支部 委員
Show all
Awards (14):
  • 2021/11 - 一般社団法人日本オンライン教育産業協会 第18回(2021年度) eラーニングアワード 文部科学大臣賞 授業理解の形成的評価・可視化ツール:キットビルド概念マップ
  • 2021/11 - The Asia-Pacific Society for Computers in Education ICCE 2021 Best Overall Paper Award Winner
  • 2018/06 - 人工知能学会 現場イノベーション賞 金賞:広島大学学習工学グループ 「単文統合型作問学習環境「モンサクン」の開発と算数教育の現場での実用化」
  • 2017/03 - 教育システム情報学会 JSiSE学生研究発表会優秀発表賞
  • 2017/02 - 平成28年度 電子情報通信学会中国支部連合大会 電気学会優秀論文発表「賞B」
Show all
Association Membership(s) (5):
APSCE ,  THE JOURNAL OF INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR ARTIFICIAL INTELLIGENCE ,  THE INSTITUTE OF ELECTRONICS, INFORMATION AND COMMUNICATION ENGINEERS ,  教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page