Rchr
J-GLOBAL ID:201501009079110624   Update date: Mar. 17, 2024

TAKAI Miho

タカイ ミホ | TAKAI Miho
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2024 Development of a universally designed textbook for learning Japanese language and local community
  • 2019 - 2022 A Study of UDL Teaching Materials for Diverse Japanese Language Learners
  • 2019 - 2022 A study of naturally occurring discussions in small talk between Japanese friends
  • 2014 - 2017 N/A
Papers (18):
  • Miho TAKAI, Satsuki FUJIURA, Mai TANAKA, Emi IMADA, Natsuko YOSHIKANE. On Developing a Japanese Teaching Textbook for Building Relationships Based on Small Talk : Aiming to Build a Systematic Methodology for Small Talk Instruction. Studies in Japanese Language and Culture. 2022. 32. 1-22
  • Miho TAKAI. Establishment and Maintenance of Co-Membership as "struggling Young Job Hunters" in Discussions between Japanese Friends: Focusing on Interactions among Participants Who Choose Different Paths. JAPANESE LANGUAGE AND CULTURE. 2022. 49. 19-42
  • YONEMOTO Kazuhiro, HAMADA Noriko, TAKAI Miho, MIZUNO Akiko, KAMURA Aya, HASEGAWA Yuko, KASAI Junko, KITAGAWA Toshihiko. Four Different Practices on the Japanese Traditional Performing Art Form of Paper Cutting: Focusing on Students' Hands-on Learning Online. IMA × COCO. 2021. 9. 50-61
  • Miho TAKAI, Mari KOMORI, Makie TACHIKAWA. Analysis of Japanese Language Textbooks for Elementary Level Learners from the Perspective of Universal Design: Barriers to Learning for Students with Dyslexic Tendencies. JAPANESE LANGUAGE AND CULTURE. 2021. 48. 49-72
  • KOMORI Mari, IWAI Shigeki, TAKAI Miho, IWAI Yasuo, GONOJI Masahiro, TACHIKAWA Makie, FUJIHIRA Manami, MATSUOKA Rina, MIZUNO Akiko. The Development of Teaching Assistants and Teaching Fellows through Education Support Activities. Study of Classroom Practice of the Center for Japanese Language and Culture Osaka University. 2020. 18. 1-19
more...
MISC (15):
  • 髙井美穂. 日本人大学生は友人との雑談で何者として語り合うか-雑談教育への応用を目指して. 2023年度日本語教育学会春季大会予稿集. 2023. 278-283
  • 田中真衣, 吉兼奈津子, 今田恵美, 高井美穂. 友人関係を築くための会話教育の提案-関係深化にフォーカスした授業実践から-. 2020年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2020. 161-166
  • 髙井美穂. 価値観をめぐるやりとりにおける成員カテゴリー化装置-日本語を母語とする大学生の雑談の分析から-. 社会言語科学会第44回大会発表論文集. 2020. 186-189
  • 髙井 美穂. 日本語の友人間の雑談における価値観に関するやりとりの開始. 社会言語科学会第40回大会発表論文集. 2017. 184-187
  • 高井 美穂. 日本語の雑談における話者間の評価の不一致. 話しことば教育のシラバス作成に向けた日本語の雑談の類型化に関する研究 平成24年度~平成26年度科学研究費補助金 基盤研究(C)研究成果報告書. 2015. 39-56
more...
Books (4):
  • Tabisuru Minoh Imamukashi: Exploring Minoh
    Center for Japanese Language and Culture, OSAKA University 2024
  • Japanese Conversation for Building Relationships: Learn How to Make Small Talk
    Kurosio Publishers 2021 ISBN:4874248640
  • 日本語教育学研究総論(2019年度)
    大阪大学大学院言語文化研究科日本語・日本文化専攻日本語教育学系域 2018
  • 日本語教育学研究総論(2018年度)
    大阪大学大学院言語文化研究科日本語・日本文化専攻日本語教育学系域 2017
Lectures and oral presentations  (32):
  • 雑談による関係構築の力を伸ばす日本語会話教育
    (2023年度大阪YWCA春の日本語教育セミナー 2024)
  • 箕面を学習資源とする中級日本語教材の開発-地域社会に一歩踏み出す留学生のために-
    (第7回シンポジウム「未来志向の日本語教育」 2023)
  • 日本人大学生は友人との雑談で何者として語り合うか-雑談教育への応用を目指して
    (日本語教育学会2023年度春季大会 2023)
  • JLEM発表を経た教材-あの発表が教材に!
    (日本語教育方法研究会30周年記念イベント 2023)
  • 関係深化に着目した雑談指導の実践-共通経験の語りを例に-
    (第3回シンポジウム「未来志向の日本語教育」 2021)
more...
Education (1):
  • 2008 - 2010 Osaka University Graduate School of Language and Culture Studies in Language and Society, Practical Japanese Language and Culture Course
Professional career (1):
  • Master(Language and Culture) (Osaka University)
Work history (10):
  • 2020/04 - 現在 Osaka University Center for Japanese Language and Culture Associate Professor
  • 2017/04 - 2020/03 Osaka University Center for Japanese Language and Culture Associate Professor
  • 2013/04 - 2017/03 Setsunan University International Center Specially Appointed Lecturer
  • 2012/04 - 2013/03 Setsunan University International Center Part-time Lecturer
  • 2011/04 - 2013/03 Setsunan University Faculty of Foreign Studies Part-time Lecturer
Show all
Committee career (1):
  • 2021/04 - 現在 日本語日本文化教育研究会 事務局
Association Membership(s) (4):
THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  Japanese Association of Language Proficiency ,  Society for the Study of Japanese Language and Culture
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page