Rchr
J-GLOBAL ID:201501009891671281   Update date: Nov. 01, 2024

Tanji Takayuki

タンジ タカユキ | Tanji Takayuki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://www.researchgate.net/profile/Takayuki-Tanji
Research field  (2): Educational psychology ,  Special needs education
Research keywords  (15): reading and writing ,  Reading and Writing Development ,  Self regulated learning ,  Assistive Technology ,  Applied behavior analysis ,  Longitudinal study ,  Motivation and Interests ,  Intervention study ,  Dyslexia ,  Autism spectrum disorder ,  Learning disabilities ,  intellectual disabilities ,  Developmental disabilities ,  ICT ,  Special needs education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2023 - 2027 Developing tools and guidelines to promote learning support based on educational data and evidence
  • 2024 - 2026 コミックアプリが多様な発達段階の子どもの学習意欲・関心・コミュニケーションに与える影響,およびそれら子どもとその親のコミックアプリに対するニーズ調査の研究
  • 2022 - 2026 Cognitive and Home Literacy Environmental Predictors of Early Reading and Writing Skills in Japanese Hiragana: Toward an Early Intervention Model
  • 2020 - 2025 発達障害児の「見る力」が書字行動獲得過程に及ぼす影響-英単語の学習を通して-
  • 2024 - 2025 多層指導モデルの第2・第3層にいる漢字読み困難な児童のためのICTを用いた音声付き読み教材の開発と効果
Show all
Papers (40):
  • Ikuo Sawayama, Ayaka Takahashi, Takayuki Tanji. Determinants of Elementary School Teachers’ Intervention Awareness Towards Children’s ‘Concerning’ Classroom Behaviors: Focusing on Self- and Other-Orientation of Empathy, and Experience with Children with Disabilities. Japanese Journal of Learning Disabilities. 2024. 33. 1. 70-80
  • Takayuku Tanji, Hiroyuki Matsushita, Kosuke Takahashi, Kohji Takahama, Tomohiro Inoue. Are literacy interests associated with early Hiragana reading acquisition among 4-year-old Japanese children?. Japanese Journal of Learning Disabilities. 2024. 印刷中
  • 放課後等デイサービスにおけるTRPGの活用可能性:職員のインタビュー調査による検討. Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies. 2024. 印刷中
  • Kana UCHIDA, Takayuki TANJI. Effects of Online Instruction and Homework on Kanji Writing: Student With Developmental Dyslexia. The Japanese Journal of Special Education. 2023. 61. 1. 13-25
  • Tanji Takayuki, Inoue Tomohiro. Home literacy environment and early reading skills in Japanese Hiragana and Kanji during the transition from kindergarten to primary school. Frontiers in Psychology. 2023. 14:1052216
more...
Books (6):
  • 応用行動分析学(ABA)テキストブック 基礎知識から保育・学校・福祉場面への応用まで
    学苑社 2024 ISBN:9784761408589
  • 自分の苦手を自分で補うICT活用(月刊 特別支援教育研究2023年11月号)
    東洋館出版社 2023
  • 子どもたちの学びを生み出すICT活用(月刊 特別支援教育研究2023年10月号)
    東洋館出版社 2023
  • 教育科学を考える
    岡山大学出版会 2023 ISBN:9784904228777
  • 子どもと大人の主体的・自律的な学びを支える実践 : 教師・指導者のための自己調整学習
    福村出版 2021 ISBN:9784571220609
more...
Lectures and oral presentations  (72):
  • 学習や研究に関する活動をLD等のある人にとってアクセス可能にするには?
    (日本LD学会第33回大会アクセシビリティ委員会・研究委員会ICTワーキング 企画シンポジウム 2024)
  • 通級指導担当教員を対象にした読み書きに困難のある児童生徒におけるICT活用の有効性、不安、研修ニーズに関する調査
    (日本LD学会第33回大会ポスター発表 2024)
  • 通級指導教室における読み書きに困難のある児童生徒のICT活用調査 ICTの利用頻度、自立活動における活用、ICT活用上のハードルに焦点を当てて
    (日本LD学会第33回大会ポスター発表 2024)
  • 読み困難児の配慮受験を実現する自作DAISY化と実践的取り組み
    (日本LD学会第33回大会自主シンポジウム 2024)
  • LD児が学習意欲を回復し中学受験を目指すまでの軌跡 「早期支援が届きにくい層」のLD児が学びを諦めないために
    (日本LD学会第33回大会ポスター発表 2024)
more...
Professional career (1):
  • Ph.D. (Disability Sciences) (University of Tsukuba)
Work history (6):
  • 2024/04 - 現在 University of Tsukuba Department of Disablity Sciences, Institute of Human Sciences Associate Professor
  • 2023/04 - 現在 Okayama University Division, Center for Practical Data Science, Graduate School of Education, Okayama University
  • 2022/04 - 2024/03 Okayama University Faculty of Education Associate Professor
  • 2017/04 - 2022/03 Okayama University Graduate School of Education Senior assistant professor
  • 2014 - 2017 Okayama University Graduate School of Education assistant professor
Show all
Committee career (6):
  • 2024/06 - 現在 Japan Academy of Learning Disabilities Associate Editor
  • 2020/08 - 現在 Japanese Journal of special educational research Associate editor
  • 2019/12 - 現在 Japanese Journal of learning disabilities research committee
  • 2018/06 - 2024/05 Japanese Journal of learning disabilities Editorial board member
  • 2021/01 - 2023/12 Japanese association of educational psychology Editorial board member
Show all
Awards (4):
  • 2019/11 - Japan Academy of Learning Disabilities Practical Research Encouragement Award
  • 2018/09 - The Japanese Association of Educational Psychology Kido research Encouragement Award
  • 2015/02 - Association of Disability Sciences, Japan Excellent Research Paper Award
  • 2014/03 - Research Encouragement Award
Association Membership(s) (8):
日本認知・行動療法学会 ,  日本心理学会 ,  日本LD学会 ,  障害科学学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本行動分析学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page