Rchr
J-GLOBAL ID:201501012475969735   Update date: Nov. 06, 2019

中鹿 彰

中鹿 彰
Affiliation and department:
Research field  (2): Clinical psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (2): clinical psychology ,  臨床心理学
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 障害福祉の分野における臨床心理学的人間理解の応用,特に自閉症・アスペルガー症候群・LD・ADHD等発達障害への心理臨床的支援方法の研究
Papers (22):
  • 思春期・青年期の発達障害. 追手門学院大学. 2019
  • 思春期・青年期の発達障害ー発達障害を伴う大学生への支援ー. 追手門学院大学地域支援心理研究センター紀要第12号. 2016. 12. 52-63
  • 被虐待児との心理療法過程. 追手門学院大学地域支援心理研究センター紀要第11号. 2015. 11
  • 学校における発達障害理解の現状と今後の課題. 地域支援心理研究センター紀要第10号. 2014. 10
  • 地域、学校における発達障害の理解と今後の課題. 地域支援心理研究センター研究成果報告書. 2013
more...
Books (3):
  • 軽度発達障害児における社会適応と自己実現 -情短施設での被虐待児との遊戯療法過程から- 岡田康伸・河合俊雄・桑原知子(編)『京大心理臨床シリーズ5 心理臨床における個と集団』
    創元社 2007
  • 知的障害を伴う脳性麻痺児との遊戯療法過程 -やすらぎの体験の心理治療的意味- 東山紘久・伊藤良子(編) 『京大心理臨床シリーズ3 遊戯療法と子どもの今』
    創元社 2005
  • 治療の深まり-かりそめの落ち着きと治まりの破綻-全国情緒障害児短期治療施設協議会・杉山信作(編)『子どもの心を育てる生活 -チームワークによる治療の実際-』
    星和書店 1990
Lectures and oral presentations  (3):
  • 思春期・青年期の発達障害
    (追手門学院大学地域支援心理研究センター公開講座 2018)
  • ジェンダーコンシャスなアプローチ(7)-福祉臨床にみるジェンダー-
    (日本心理臨床学会第31回大会 2012)
  • 発達障害児・者の生涯発達
    (日本発達心理学会第18回大会 2007)
Education (2):
  • 1978 - 1981 Kyoto University Graduate School, Division of Education
  • 1973 - 1978 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Master of Education (Kyoto University)
  • 教育学修士 (京都大学大学院)
Work history (7):
  • 2013/04/01 - 現在 Graduate School of Psychology Graduate School of Psychology
  • 2013/04/01 - 現在 Faculty of Psychology Faculty of Psychology Department of Psychology
  • 2011/04 - 現在 Kyoto University Faculty of Education
  • 2008/04/01 - 2013/03/31 Graduate School of Psychology Graduate School of Psychology
  • 2007/04/01 - 2013/03/31 Faculty of Psychology Faculty of Psychology Department of Psychology
Show all
Association Membership(s) (6):
日本心理臨床学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本児童青年精神医学会 ,  日本福祉心理学会 ,  日本人間性心理学会 ,  日本ユング心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page