Rchr
J-GLOBAL ID:201501012776192737
Update date: Feb. 14, 2024
Aoyama Yukinori
アオヤマ ユキノリ | Aoyama Yukinori
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (5):
カリキュラム開発
, 論理的認識力
, 読解指導
, 説明的文章
, 楽しい授業づくり
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2012 - 現在 論理的認識力を高める小学校国語科読解スパイラルカリキュラムの開発
- 2021 - 2024 論理を教える国語の先生をどう育てるか:国語科教育学研究者によるセルフスタディ
- 2019 - 2022 Relationship between the Actual Situation of Clues for Building Situational Models and the Difficulty Level of Teaching Materials in Informational Text Reading Instruction
- 2018 - 2021 論理教育におけるレトリックの評価に関する研究
- 2017 - 2020 高等学校国語科における論理論証教育の実践モデル、学習評価モデルの開発
- 2016 - 2019 Research on the Difficulty of Expository Text Focusing on Logical Cognitive Ability
- 2014 - 2016 国語科における小中高を通した論理教育カリキュラムと実践プランの策定
- 2013 - 2015 Spiral Structure of the Explanatory Text Reading Curriculum that Focus on Reasoning Capacity for Argumentation
- 2012 - 2013 説明的文章教育カリキュラムにおけるスコープとシーケンスを設定するための指標の研究
- 2011 - 2012 論理的認識力に着目した説明的文章の読みの指導のためのスパイラルカリキュラムの構築
Show all
Papers (28):
-
Factors Determining Difficulty in Informational Texts (4) A Focus on High School Textbooks. 2021. 11. 1-14
-
Curriculum development at the Graduate Study of Education -Aiming to foster the theory of lesson construction and the basics of qualitative research-. 2021. 11. 85-98
-
Yukinori AOYAMA,Akiko KANEYASU,Seigou IRIE,Keiko NOTOMI. Lesson analysis exercise using video and its effects. 2020. 10. 1-11
-
Factors Determining Difficulty in Informational Texts(3) Comparing the Textbook of Elementary School and Junior High School. 2019. 9. 1-14
-
Factors Determining Difficulty in Informational Texts(2) A Focus on Structure of Grounds. 2018. 8. 9-16
more...
MISC (4):
-
小・中・高等学校学習指導要領における古典観の検討. 国語教育思想研究 特別号(難波博孝退職記念). 2024
-
Yukinori AOYAMA. Factors Determining Difficulty in Informational Texts (5) Theoretical Study for Creating a Self-Efficacy Scale for Readers. 2022. 12. 1-8
-
SAKAI Kiyotaka, AOYAMA Yukinori, CHIKARA Yasunori. Consideration of the Qualities and Abilities to be Developed in the "Theory of Classroom Development and Basics of Qualitative Research" Course for Graduates of Graduate School of Teaching A Study on the Qualities and Abilities to be Fostered in. 2022. 12. 43-56
-
青山 之典. 論理的認識力を高めるための説明的文章の読みの指導に関する実践的考察 : 低学年児童の場合(自由研究発表). 全国大学国語教育学会発表要旨集. 2012. 122. 261-263
Books (3):
-
新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究
東洋館出版社 2019
-
実習を新たな自己との出会いとするために
福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻 2018
-
ワーキングメモリと教育
北大路書房 2014
Lectures and oral presentations (13):
-
“私たち”は学習者のどのような読みを論理的だとみなすのか ー国語科論理教育研究者のセルフスタディー
(第142回全国大学国語教育学会東京大会(オンライン) 2022)
-
説明的文章教材の難易度を決める要因(2)-根拠の構造に焦点をあてて-
(全国大学国語教育学会第132回岩手大会 2017)
-
小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎的研究(2)-実態調査-
(全国大学国語教育学会第132回岩手大会 2017)
-
小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎的研究(1)-理論的枠組みの構築-
(全国大学国語教育学会第132回岩手大会 2017)
-
説明的文章教材の難易度を決める要因-階層構造に焦点をあてて-
(全国大学国語教育学会第130回新潟大会 2016)
more...
Works (1):
-
生きてはたらく国語の力を育てる授業の創造-小学校国語科教育実践講座- 第10巻 的確に読み取ることができる学習指導「読むこと2」
青山之典 2000 -
Education (1):
- 2012 - 2015 Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (1):
Work history (4):
- 2019/04 - 現在 University of Teacher Education Fukuoka Professor
- 2015/04 - 2019/03 University of Teacher Education Fukuoka Professor
- 2015/04 - 2019/03 福岡教育大学 大学院教育学研究科 教職実践講座 教授
- 2013/04 - 2015/03 Associate Professor
Committee career (1):
Association Membership(s) (5):
初等教育カリキュラム学会
, 日本教師教育学会
, 日本読書学会
, 日本カリキュラム学会
, 全国大学国語教育学会
Return to Previous Page